کد خبر: ۹۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۰ - ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 07
شفا آنلاین>سلامت>سلول‌های بنیادی ابزاری برای درمان بیماری‌هایی است که عملکرد بافتی را از دست می‌دهند.
به گزارش شفا آنلاین،سال 1386 سرآغاز شروع فناوری نوین در علم پزشکی است. استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها، بیماری‌هایی که دارو درمانی و پیوند عضو در آنها کارایی ندارد، می تواند بسیار موثر باشد.

شروع این کار در پژوهشگاه رویان زده و از جمله درمان‌هایی که با این روش انجام شد درمان ویتیگیلو، عارضه‌های پوستی و درمان آرتروز بود.

در یک بازدید میدانی که در پژوهشگاه رویان داشتیم با افرادی که با این روش تحت درمان قرار گرفته بودند مصاحبه‌آی داشتیم که همگی از روند درمان و بهبودی بیماری‌شان راضی بودند.

پیوند مغز استخوان یک نمونه موفق در استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان بافت‌های خونی است چرا که در چنین درمانی از سلول‌های بنیادی خون‌ساز دقیقاً همان کاری خواسته می‌شود که برای آن ساخته شده‌اند.

با سلول‌های بنیادی چه بیماری‌هایی قابل درمان هستند؟
بروز بیماری‌های جدیدی که به درمان‌های رایج پاسخ نمی‌دادند و یا اصلاً‌درمانی برای آنها وجود نداشت، محققان را بر آن داشت تا با استفاده از پیشرفت‌های پزشکی، درمان‌های مؤثرتری براساس سلول‌های بنیادی برای بیماری‌های صعب‌العلاج ارائه کنند.

ناصر اقدمی عضو هیئت علمی پژوهشگاه رویان گفت: در بحث سلول‌های بنیادی 2 بخش داریم یکی سلول‌های بنیادی خون ساز که سابقه‌ای 25 ساله برای درمان سرطان دارد و دیگری سلول‌های نوین که باعث سلول‌های جنینی آغاز شد و به ایجاد ساختارها برای توسعه‌ی این علم منجر شده است.

اقدمی ادامه داد: در حال حاضر 45 مطالعه‌ی بالینی را در دست انجام شدن داریم و در آینده مطالعاتی را برای بیماری‌های کلیه، عصب و سیستم گوارشی انجام می‌دهیم.

بهره‌مندی 6 هزار بیمار از خدمات پیوند سلول‌های بنیادی
 سلول‌های بنیادی، مادر همه‌ی سلول‌ها است که توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد. این سلول‌ها واجد توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها را دارند.

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد سلول‌های بنیادی کشور بیان کرد: سلول‌های بنیادی سلول‌هایی هستند که قدرت تمایز و تکثیر بالای دارند و از مغز استخوان گرفته می‌شوند.

وی افزود: بیش از 60 نوع بیماری صعب‌العلاج و کشنده از قیل بیماری‌های خونی بدخیم، غیر بدخیم خونی، بیماری‌های خود ایمن، نقس ایمنی و بیماری‌های متابولیک با این روش در حال درمان هستند و تأییده‌ی بین‌المللی دارند.

وی افزود: همچنین در حال انجام کارآزمایی‌های بالینی برای درمان بیماری‌های مختلف در آینده‌ی نزدیک هستیم تا بعد از گرفتن تأییده‌ی بین‌المللی به لیست بقیه‌ی بیماری‌ها اضافه شود.

حمیدیه تصریح کرد: تاکنون 6 هزار بیمار از سراسر کشور در مراکز خدماتی مختلف از خدمات پیوند سلول‌های بنیادی خونساز بهره‌مند شده‌اند و ما امیدواریم با جایگاهی که ایجاد شده به بیماران نیازمند به این درمان کمک کنیم.

ابلاغ دستورالعمل وزارت بهداشت برای استفاده از سلول‌های بنیادی
جغتایی رییس کمیته‌ی سلول‌های بنیادی فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: اتفاقی که اخیراً رخ داده این است که وزارت بهداشت دستورالعملی را ابلاغ کرده برای استفاده از سلول‌های بنیادی یا فرآورده‌های سلولی برای افرادی که در حوزه‌ی علوم پایه در سلول‌های بنیادی فعالیت می‌کنند.

وی افزود: با استفاده از این قوانین حوزه‌ی فعالیت‌های سلول‌های بنیادی و استفاده آن در بالین گسترش پیدا می‌کند.

جغتایی خاطرنشان کرد: همچنین با این دستورالعمل فرصتی ایجاد می‌شود تا کار‌آزمایی‌های بالینی بیشتری در قلمرو بیماری‌هایی از جمله ارتوپدی، غضروف، اختلالات مثانه، بیماری‌های ریوی و دستگاه گوارش فراهم شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: