کد خبر: ۹۶۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 08
شفا آنلاین>حوادث پزشکی>ویروس زیکا که به‌وسیله پشه منتقل می‌شود و در سراسر آمریکای لاتین گسترش یافته، جان سه نفر در کلمبیا را گرفته است و در همین حال سازمان ملل خواسته است وسایل پیشگیری از بارداری در اختیار زنان در معرض خطر عفونت زیکا قرار گیرد.
به گزارش شفا آنلاین،  انستیتوی ملی بهداشت (INS) کلمبیا روز جمعه پنجم فوریه (16 بهمن) در نخستین بیانیه مستقیم از سوی مقامات بهداشتی دولتی این کشور ویروس زیکا را عامل مرگ چند نفر دانست و اعلام کرد این بیماران پس از سرایت ویروس به آنان و دچار شدن به یک عارضه عصب‌شناختی نادر به نام «نشانگان گیان – باری» (Guillain-Barre) درگذشته‌اند.

 موارد این نشانگان که در آن دستگاه ایمنی فرد به دستگاه عصبی خودش حمله می‌کند و باعث ضعف و گاهی فلج عضلانی می‌شود- به‌موازات شیوع زیکا افزایش یافته و این گمان را ایجاد کرده این نشانگان عارضه عفونت با ویروس زیکا است که در شرایط معمول یک تب ملایم ایجاد می‌کند و البته با نقصان مغزی جنین (میکروسفالی) در موارد ابتلای مادران باردار نیز مربوط شده است.

       مارتا لوسیا اوسپینا، اپیدمیولوژیست و رئیس INS گفت: «موارد دیگر مرگ‌های مربوط به ویروس زیکا رخ خواهد داد.» او افزود: «جهان دارد درمی‌یابد که زیکا می‌تواند مرگبار باشد. میزان مرگ‌ومیر خیلی بالا نیست، اما این ویروس می‌تواند کشنده باشد.» اغلب بیماران مبتلا نشانگان گیان-باری بهبود پیدا می‌کنند، اما این نشانگان در برخی موارد باعث فلج یا حتی مرگ می‌شود. موضوع حقوق تولیدمثلی زنان در آمریکای لاتین عمدتاً کاتولیک موضوعی بحث‌برانگیز بوده، اما دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که کشورهایی که زنان را به پرهیز از بارداری ترغیب می‌کنند- فهرستی که شامل کشورهای کلمبیا، اکوادور، السالوادور، جامائیکا و پاناما می‌شود- باید راه‌های کنترل بارداری را نیز در اختیار زنان بگذارند.

       سسیل پولیتی، سخنگوی این دفتر گفت: «چطور می‌توان از این زنان خواست که باردار نشوند، اما امکانات لازم را در اختیار آنان نگذاشت؟» بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین یا سقط‌جنین را به‌کلی غیرقانونی می‌دانند، یا فقط در موارد به خطر افتادن حیات مادر اجازه انجام آن را می‌دهند. در السالوادور، یکی از کشورهای آمریکای مرکزی که به زنان هشدار داده است باردار نشوند، سقط‌جنین عمدی ممکن است با مجازات 40 سال زندان همراهی دارد.

       هندوراس که در اوایل هفته پیش پس از ثبت 3700 مورد عفونت زیکا از میانه ماه دسامبر، اعلام کرد که در حال برنامه‌ریزی برای اختصاص دادن یک روز کامل به ریشه‌کنی پشه‌های ناقل ویروس است. خوآن اورلاندو، رئیس‌جمهور کلمبیا مبلغ 10 میلیون دلار را در تلاشی برای جلوگیری از انتشار ویروس اختصاص داده است.

انتقال از راه آمیزش جنسی
       مقامات بهداشتی در برزیل و ایالات‌متحده هشدار دادند که آمیزش جنسی یا حتی بوسیدن می‌تواند بالقوه باعث انتقال ویروس زیکا شود که در شرایط معمول به‌وسیله پشه منتقل می‌شود. انستیتوی فیکوروز، مرکز اصلی پژوهش برزیل در ریودوژانیرو اعلام کرد زیکا در ادرار و بزاق شناسایی شده است. البته دانشمندان تاکید کردند که هنوز شواهدی درباره اینکه این ویروس می‌تواند از طریق این مایعات منتقل شود، وجود ندارد، اما می‌گویند مردم به‌خصوص مادران در انتظار تولد نوزاد باید در این مورد احتیاط کنند.

       پائولو گادلها، رئیس این انستیتو گفت: «از استفاده مشترک از لیوان، کارد و چنگال و تماس با افرادی که علائم عفونت احتمالی را دارند، خودداری کنید.» مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) به‌نوبه خود از مردم خواستند اگر در مناطق شیوع زیکا زندگی می‌کنند یا می‌خواهند به این مناطق سفر کنند، کاندوم به همراه ببرند یا از آمیزش جنسی خودداری کنند.

       مقامات آمریکا در اوایل هفته پیش تائید کردند که نخستین مورد سرایت جنسی زیکا را در شخصی که به ونزوئلا سفر کرده بود و در بازگشت به تگزاس با آمیزش فرد دیگری را آلوده کرده بود، شناسایی کرده‌اند. در قلمرو پورتوریکو متعلق به آمریکا، مقامات در مواجهه با ویروس زیکا وضعی اضطراری اعلام کردند و تائید کردند که یک زن باردار در این منطقه به ویروس زیکا منتقل شده و به‌این‌ترتیب شمار موارد عفونت با این ویروس به 22 مورد رسیده است.

تقاضا برای پژوهش بیشتر
       سازمان جهانی بهداشت به کشورها توصیه کرد خون‌های اهدایی افرادی را که به مناطق مبتلا به زیکا سفر کرده‌اند، نپذیرند.

هشدارهای جدید درباره امکان انتقال ویروس در تماس‌های نزدیک و آمیزشی، بیانگر آن است که چقدر دانش ما درباره زیکا اندک است، ویروسی که برای نخستین بار در سال 1947 در آمریکا کشف شد و تا زمان بروز عوارضی مانند میکروسفالی در شیوع اخیر این ویروس، تصور می‌شد فقط بیماری ملایمی ایجاد می‌کند. برزیل با 5/1 میلیون مورد عفونت ویروس زیکا بیشترین شیوع ویروس را شاهد بوده است و کلمبیا با 20000 مورد در رده بعدی قرار دارد.

اما برزیل بود که با ثبت افزایش ناگهانی نوزادان متولدشده با میکروسفالی زنگ هشدار درباره این عارضه غیرمعمول عفونت با ویروس زیکا را به صدا در آورد. برزیل از ماه اکتبر تاکنون 404 مورد میکروسفالی و 3670 مورد مشکوک به میکروسفالی را گزارش کرده است، درحالی‌که این رقم در سال 2014 فقط 147 مورد بود.سپید
AP
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: