کد خبر: ۹۶۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 03
شفاآنلاین :سلامت >جامعه پزشکی >وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در حوزه بهداشت نیز مانند سایر حوزه ها سنگ اندازی می کنند تاکید کرد: برای ارتقای رشته های پزشکی باید تبادل دانشجو داشته باشیم.

به گزارش شفاآنلاین، سیدحسن هاشمی روز چهارشنبه در هفدهمین جشنواره ابن سینا در تالار ابن سینا دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر لزوم تغییر ساختار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: نیازی نیست که این دانشگاه با این موقعیت علمی، مراکز بهداشتی و درمانی را خود اداره کند.

وی افزود: بهتر است دانشگاه علوم پزشکی تهران، بخش بهداشت و درمان و حتی دارو خود را در قالب یک سازمان و بخش پژوهش، آموزش و دانشجویان را در قالب سازمان جداگانه دیگری اداره کند تا کارهای دانشگاه با سرعت و کارآمدی بیشتری دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: این دانشگاه می تواند بیمارستان های آموزشی را نگهدارد و بیمارستان های درمانی را به دیگران واگذار کرده یا سازمانی برای آن تعریف کند؛ این مدل می تواند در دانشگاه های بزرگ مانند شهیدبهشتی تهران و دانشگاه پزشکی شیراز نیز اجرا شود.

وزیر بهداشت گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به علت ظرفیت ویژه و جذب بهترین استعدادهای جوان باید بتواند نقش متفاوت تری از دهه های گذشته داشته باشد و باید بتوانیم این امکان را ایجاد کنیم که ساختار این دانشگاه متفاوت از ساختار دانشگاه های دیگر دیده شود که این مساله از نظر قانونی جزو اختیارات ما است.

هاشمی افزود: دانشگاه علوم پزشکی تهران با حجم زیادی از گرفتاری ها و مطالبات در حوزه بهداشت محیط، خانواده، تغذیه، درمان و دارو روبرو است؛ تعداد جلساتی که رئیس این دانشگاه دعوت می شود بیشتر از 24 ساعت است،اگر توقع داریم در مرز علم و دانش در رقابت با همسایگان منطقه، پله های ترقی را پشت سر بگذاریم باید ساختار دانشگاه را تغییر دهیم.

وی ادامه داد: می خواستم ساختار وزارت بهداشت را تغییر دهم اما با بحران اجتماعی و شرایط کمبود دارو، کار را شروع کردیم و باید نظام ارائه خدمات بهداشتی را بازنگری می کردیم. طی دو سال اخیر براساس نظرسنجی ها کارنامه دولت قابل قبول است اما اگر قرار باشد وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران، چابک تر عمل کند باید ساختار آنها تغییر کند.

وزیر بهداشت افزود: اگر می خواستیم تغییرات را در بدو کار از وزارت بهداشت شروع کنیم، کار بی حاصلی بود زیرا باید کار را از رفع مشکلات مردم آغاز می کردیم و تغییر ساختار را برای آخر سال گذاشتم که نمی دانم چقدر موفق به اجرای آن شویم.

هاشمی تصریح کرد: در حوزه بهداشت مانند حوزه های دیگر، سنگ اندازی هایی می شود؛ در این حوزه با اندک کاستی می توان احساسات مردم را تحریک کرد و یک شبه خدمات ارزشمند یک قشر زحمتکش را بر باد داد.

** اگر مسیر حرکت خود را تغییر ندهیم، فرصت ها را از دست می روند

وی با اشاره به سفر اخیر خود همراه هیات دولت به کشورهای فرانسه و ایتالیا گفت: مسئولان این کشورها بر ارتقای روابط علمی و پژوهشی دو کشور تاکید کردند و اگر مسیر حرکت خود را تغییر ندهیم، فرصت ها را از دست خواهیم داد.

وزیر بهداشت با اشاره به قدمت فعالیت انستیتو پاستور تصریح کرد: این انستیتو در گذشته بخشی از واکسن دو قاره را تامین می کرد اما اکنون تبدیل به کانون تولید شده و با ایجاد شرکت های دانش بنیان، زمینه خروج افراد موفق را فراهم کرده ایم و کسانی که باقی مانده اند بین رفتن و ماندن و نیز تولید و تحقیق، سرگردان مانده اند.

هاشمی تاکید کرد: برای ارتقای رشته های پزشکی باید تبادل دانشجو داشته باشیم؛ اگر بخواهیم از فرصت های پیش رو استفاده کنیم باید تصدی گری ها را کاهش داده و در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم.
وی افزود: بزرگترین مشکل من متقاعد کردن همکاران وزارت بهداشت و دست اندرکاران مراکز سیاستگذاری است که فکر می کنند همه کارها در حوزه بهداشت و درمان حاکمیتی است و همه بارها را دولت به دوش بکشد؛ دولتی که سال به سال از نظر جمعیتی متورم می شود.

وزیر بهداشت ادامه داد: اکنون وزارتخانه آموزش و پرورش را با جمعیت بیش از یک میلیون نفر داریم و اگر با نگاه افراد یادشده پیش برویم، وزارت بهداشت نیز مانند آموزش و پرورش پرجمعیت خواهد شد. 200 هزار پرستار و 100 هزار تخت بیمارستانی کمبود داریم که در صورت جذب، جمعیت ما از آموزش و پرورش بیشتر خواهد شد پس راهی جز کاهش تصدی گری نیست و امیدواریم دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه پیش قدم شود.

هاشمی تاکید کرد: بیمارستان های آموزشی باید از بیمارستان های درمانی جدا شود؛ بخش آموزش پزشکی ما طی 20 سال گذشته آسیب دیده است؛ آیین نامه ارتقای بیمارستان های آموزشی تجدید نظر شده و ظرف دو هفته آینده ابلاغ خواهد شد؛ امید است بیمارستان های آموزشی محدودتر شده و ساختار آن جدا از بیمارستان درمانی دیده شود؛ بخش درمان باید به دیگران سپرده شده یا در قالب سازمانی تعریف شود که دست و پا گیر آموزش و پژوهش نباشد.

وزیر بهداشت گفت: برخی افراد می ترسند که آموزش پزشکی به وزارت علوم بازگردد؛ تربیت نیروی انسانی باید بر عهده وزارت بهداشت باشد تا برای تامین نیروی انسانی خود، جلوی دیگر وزارتخانه ها گردن کج نکند.

هاشمی افزود: این ترس بازگشت آموزش پزشکی به وزارت علوم موجب شد که آموزش را مقابل درمان تحقیر کردند.

وی افزود: امید است بیمارستان های جدید مانند «مهدی کلینیک» با فرصت های سرمایه گذاری خارجی در تهران احداث شود تا رویکرد آنها تماما آموزشی باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: