کد خبر: ۹۵۹۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 02
شفا آنلاین>سلامت>کارشناسان تغذیه معتقدند، با رعایت راهکارهایی ساده اعم از خوردن یا نخوردن برخی موادغذایی تا روش های صحیح پخت مانند بخارپز و آب پز می توان خطر ابتلا به سرطان را از خود دور کرد.
به گزارش شفا آنلاین، زهره حاتمی با اشاره به راهکارهای بسیار ساده برای تهیه، نگهداری و مصرف غذاها گفت: غذاها را به شکل سالم تهیه، نگهداری و مصرف کنید.
وی با بیان اینکه تغذیه مناسب و سالم می تواند از ابتلا به سرطان پیشگیری کند، ادامه داد:ازنگهداری غذاهای فاسد شدنی در یخچال، غذاهای نیم سوخته و سوخته (کباب، جوجه کباب سوخته، نان سوخته، ته دیگ سوخته، پیازداغ سوخته، سیب زمینی سرخ کرده سوخته و ...) پرهیز کنید.
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان اسلامشهر اضافه کرد:همچنین از مصرف غذای پخته شده که مدت زیاد مانده است خودداری کنید و برای نگهداری میوه ها و سبزی ها در یخچال برای حفظ خواص ویتامین های موجود در آن ها و انواع گوشت ها را به طور کامل بپزید.
حاتمی بابیان اینکه روش های صحیح پخت مانند بخارپز، آب پز و پخت ملایم را جایگزین سرخ کردن عمیق، سوزاندن و پخت طولانی مدت کنید، افزود: استفاده از غذاهای کم چرب، کم شیرین و کم نمک و همچنین از انواع لبنیات کم چرب و کم نمک (شیر، ماست و پنیر کم چرب و دوغ کم نمک) استفاده کنید.
وی با بیان اینکه مصرف غذاهای چرب به ویژه با منشأ حیوانی را محدود کنید، تاکید کرد:از روغن های گیاهی در حد کم و به مقدار نیاز روزانه استفاده کنید و از سوزاندن روغن ها به دلیل ایجاد ترکیبات سرطان زا مانند آکرولئین ها جلوگیری کنید.
حاتمی تصریح کرد:مقدار نمک را در تهیه غذا کاهش و در مقابل از انواع ادویه ها و چاشنی های گیاهی برای طعم دار کردن غذاها استفاده کنید. مصرف قند و شکر تصفیه شده به دلیل استفاده از مواد سفیدکننده سرطان زا و مصرف غذاهای آماده و کنسرو شده را به دلیل وجود مواد نگه دارنده کاهش دهید.
کارشناس تغذیه ادامه داد: انواع غذاهای گیاهی را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید، مصرف غلات و دانه های کامل (سبوس دار) را به دلیل وجود فیبر و نقش آن در کاهش سرطان ها خصوصاً سرطان روده بزرگ، از مغزها و حبوبات که حاوی فیبر بالایی هستند بیشتر استفاده کنید. وزن خود را ثابت نگه دارید و فعالیت بدنی منظم داشته باشید و یک ساعت پیاده روی سبک در روز می تواند در پیشگیری از بسیاری از سرطان ها مؤثر باشد.
وی در پایان گفت: با مصرف کافی میوه و سبزی و همچنین کاهش مصرف چربی های مضر و گوشت قرمز و حفظ مناسب وزن در محدوده طبیعی و انجام فعالیت های ورزشی روزانه می توانیم از بروز انواع سرطان ها پیشگیری کنیم. بنابراین غذاهای گیاهی را بیشتر انتخاب کنید، مصرف گوشت قرمز را محدود و از مصرف گوشت های فرآوری شده خودداری کنید.
برچسب ها: تغذیه ، سرطان ، گوشت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: