کد خبر: ۹۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - 2016February 02
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>دانشگاه علوم پزشکی کرمان اولین دانشگاه علوم پزشکی ایران است که سند آینده‌نگاری درمان این استان را با هدف شناسایی نیروی انسانی، تجهیزات بیمارستانی، مدلسازی روندهای ارائه خدمات و آینده‌نگاری تغییرات، تقاضای خدمات و منابع مورد نیاز بخش تدوین کرده است .
حالا به دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ستادی در کرمان با هدف هدایت سایر استان‌ها برای تنظیم برنامه‌هایی از این دست تشکیل شده است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید ، دقت‌نظر در محتوای این سند، کوششی است برای آشنایی با نقاط ضعف و قوت درمان در استان کرمان و تشویق مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور در الگوبرداری از این اقدام و ترغیب برنامه‌محوری و آینده‌نگری در مدیریت نظام سلامت کشور.

1.26 تخت به ازای هر 1000 نفر در کرمان
       علی‌اکبر حق‌دوست رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در تشریح وضعیت سلامت این استان گفت: «استان کرمان دارای چهار دانشگاه علوم پزشکی کرمان، جیرفت، بم و رفسنجان است و بر اساس آمار در سال 92 در کرمان 194 آزمایشگاه، 87 رادیولوژی، 260 داروخانه، 3 هزار و 850 تخت بیمارستانی در 29 موسسه درمانی فعال وجود دارد.

 از مجموع موسسه‌های درمانی استان، 63 درصد متعلق به دانشگاه علوم پزشکی، 14 درصد مربوط به بخش خصوصی و 24 درصد زیرنظر سایر موسسات است و حدود 18 هزار نفر در دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان مشغول به کار هستند.» وی با اشاره به نیمرخ جمعیتی کرمان گفت: «استان کرمان 11 درصد از مساحت ایران و حدود 3 میلیون نفر جمعیت را در خودش جای داده است. کرمان، استان پهناوری است که شرایط آب و هوایی جنوب، شمال، شرق و غرب آن بسیار متفاوت و متنوع است و از قومیت‌های مختلف در آن زندگی می‌کنند.»

حق‌دوست گزارشی از بعضی قسمت‌های سند آینده‌نگاری کرمان ارائه داد: «درحال حاضر بیش از 69 درصد از تخت‌های بیمارستانی استان، مربوط به بخش دانشگاهی است. حدود 10 درصد از تخت‌های بیمارستانی استان خصوصی است، حدود 2 درصد از آنها مربوط به بخش خیریه و 19 درصد از تخت‌ها مربوط به بخش غیردولتی مثل بیمارستان ارتش،‌ سپاه، نیروی انتظامی و تامین اجتماعی هستند. درحال حاضر می‌توان گفت کمی بیش از 5/1 تخت بیمارستانی به ازای هر 1000نفر جمعیت در ایران وجود دارد و ارائه خدمت می‌کنند. در بعضی از استان‌های برخوردار، این عدد به حدود 2 تخت در 1000 نفر می‌رسد ولی متاسفانه در استان کرمان این عدد 26/1 است. یعنی از متوسط تخت‌های بیمارستانی کشور تقریبا 3/0 کمتر است.»

 وی به منظور ارزیابی سرانه تخت‌ها ی بیمارستانی در استان کرمان،‌ به مقایسه این نسبت با نسبت مشابه در استان‌ها و نقاط دیگر دنیا پرداخت: «برای اینکه مشخص شود که وقتی می‌گوییم نسبت تخت‌های بیمارستانی در کرمان به ازای هر 1000 نفر، 3/1 تخت، در کل کشور حدود 5/1 تخت و در استان برخورداری مثل فارس 2تخت است، آیا این نسبت خوب است یا نه، توجه شما را به این آمارها جلب می‌کنم که مثلا در کشوری مثل اردن، لبنان یا ترکیه این عدد 3 و 4 و 5 و در کشورهای پیشرفته دنیا این عدد به 8 و 9 می‌رسد و این نشان می‌دهد که ما در این زمینه تا چه حد عقب هستیم.»

       رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در تشریح سند آینده نگاری درمان این استان افزود: «غیر از اینکه تعداد تخت‌های بیمارستانی در استان کرمان بسیار کم است، میزان تخت‌های خصوصی هم در استانمان بسیار کم است. اگر با اغماض فرض کنیم که حدود 18 درصد از تخت‌های بیمارستانی کشورمان متعلق به بخش خصوصی باشد، در استان کرمان این عدد کمتر از 13 درصد است. یعنی ما در نسبت تخت‌های بیمارستانی خصوصی و دولتی از متوسط کشوری عقب هستیم.

این را هم در نظر داشته باشید که با آینده‌نگاری که در استان انجام داده‌ایم و اوضاع و احوال اقتصادی مردم را تا 10 – 15 سال آینده رصد کردیم، احساس می‌کنیم که در سال‌های آینده به لطف خدا حدود 20 درصد از مردم جامعه ما با استفاده از بیمه‌های تکمیلی می‌توانند از بخش خصوصی خرید خدمت داشته باشند و چون همیشه ضریب اشغال تخت‌های خصوصی کمتر از بخش‌های دولتی است، احتمالا باید حدود 30 درصد تخت‌های بیمارستانی ما به صورت خصوصی اداره بشوند. این حداقل است و اگر دولت تدبیرهایی برای برون‌سپاری و خرید تضمینی خدمت از بخش‌های خصوصی تدوین کند (که حتما هم باید این کار را بکند و برای برون‌رفت از بن بست راهی جز این نیست)، آن وقت ملاحظه می‌فرمایید که ما خیلی بیشتر از این به مشارکت بخش‌های خصوصی به اشکال مختلف آن چه در قالب خیریه و چه در قالب مشارکت بخش‌های خصوصی- دولتی نیاز داریم.»

       علی‌اکبر حق‌دوست با استناد به سند آینده‌نگاری درمان در استان کرمان اظهار داشت: «ما درحال حاضر حدود 3900 تخت بیمارستانی داریم که این عدد حداقل باید به تعداد 7700 تخت برسد. البته توجه داشته باشید که بسیاری از تخت‌های بیمارستانی موجود ما همین الان فرسوده هستند که لازم است جایگزین شوند. یعنی تعداد تخت‌های مورد نیاز ما تفاضل بین 7700 و 3900 نیست و تقریبا ما باید بیش از 5000 تخت بیمارستانی تولید کنیم و تولید آنها نیاز به برنامه‌ریزی دارد و اگر از همین الان شروع کنیم، در بهترین شرایط 2 سال طول می‌کشد.»

وی ادامه داد: «ما این محاسبات را نه تنها برای کل تخت‌ها بلکه حتی برای زیرگروه‌ها هم درآورده‌ایم. به عنوان مثال اگر در حال حاضر 33 هزار و 339 زایمان در استان انجام می‌شود، با ترکیب جمعیتی و در نظر گرفتن سیاست‌های مدیریتی جمعیت، تا سال 1404 احتمالا ما حدود 57 هزار زایمان خواهیم داشت که نیاز به 253 تخت زایمان به روش سنتی دارد. ضمن اینکه حتما لازم است که یک نوآوری داشته باشیم و روش‌های جدیدتر و فضای مناسب‌تری برای زایمان فراهم کنیم و حدود 160 تخت هم برای کارهای دانشگاهی جدید نیاز داریم.

 البته این فقط درمورد دانشگاه علوم پزشکی کرمان است. در استان دانشگاه‌های بم، جیرفت و رفسنجان هم هستند که آنها هم نیاز به این سرمایه‌گذاری دارند.»
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان به نیاز شدید این استان به تخت‌های دیالیز و اورژانس اشاره کرد و از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این حوزه به عنوان تنها راه برون‌رفت از مشکلات این بخش‌ها یاد کرد.

نیاز استان کرمان به حدود 4000 پزشک عمومی و متخصص
       حق‌دوست در بخش دیگری از صحبت‌های خود درخصوص وضعیت پزشکان متخصص در استان کرمان گفت:‌«ما تخمین زده‌ایم که اگر درحال حاضر حدود 1100 متخصص در کل استان مشغول ارائه خدمت باشند، برای رسیدن به ایده‌آلی در شان مردم کرمان و ایران، این میزان باید به 2200 متخصص برسد و البته فراموش هم نکنیم که تعدادی از این پزشکان خدوم به تدریج و به دلایل مختلف از چرخه ارائه خدمت خارج خواهند شد و بنابراین ما بیش از 1100 و تا حدود 1600 نفر متخصص جدید باید در استان داشته باشیم.»

وی وضعیت پزشکان عمومی را هم بر همین منوال توصیف کرد و ادامه داد: «درحال حاضر 1919 پزشک عمومی ارائه خدمت می‌کنند که این تعداد باید به 3200 نفر برسد. با احتساب اینکه در سال حدود 5 درصد از پزشکان عمومی به دلایلی مثل قبولی در تخصص، بازنشستگی و یا مهاجرت از استان و کشور ازچرخه کار خارج‌می‌شوند، ما باید به فکر تربیت 2250 پزشک عمومی ترجیحا بومی باشیم.»

       وی در پایان با ذکر پاره‌ای از موفقیت‌های دانشگاه علوم پزشکی کرمان توان علمی این دانشگاه در پاسخ‌گویی به نیاز درمانی مردم کرمان و استان‌های همجوار گفت: «درحال حاضر تقریبا 8 درصد از ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های کرمان توسط بیمارانی که از استان‌های همجوار آمده‌اند پر می‌شود و اگر ما جا داشته باشیم، قطعا این پاسخگویی، به بالای 5/2 برابر میزان فعلی خواهد رسید.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: