کد خبر: ۹۵۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 31
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>ترک سیگار یکی از سخت‌ترین چیزهایی است که اکثر افراد سیگاری تاکنون انجام داده‌اند. متاسفانه بعضی از افراد از این می‌ترسند که ترک سیگار می‌تواند باعث مشکلات بیشتری برای آن‌ها شود.
به گزارش شفا آنلاین،خوشبختانه بسیاری از این ترس‌ها نادرست و مبالغه‌آمیز هستند و هیچ پایه و بنیانی ندارند. برای اثبات نادرستی این ترس‌ها در ادامه به ۱۰ مورد از مهم‌ترین باورهای نادرست در مورد ترک سیگار اشاره می‌کنیم.

        ترک سیگار باعث افزایش وزن می‌شود: عوارض جانبی ترک سیگار ممکن است شامل افزایش وزن باشد، اما با خوردن غذاهای سالم و تمرین بیشتر می‌توان به‌آسانی با افزایش وزن مبارزه کرد. به گزارش موسسه ملی سلامت آمریکا به‌طور متوسط افرادی که ترک سیگار می‌کنند در همان ماه‌های اولیه 25/2 تا 5/4 کیلوگرم اضافه‌وزن پیدا می‌کنند. به یاد داشته باشید که این میزان از اضافه‌وزن در مقابل تاثیرهای منفی سیگار کشیدن چیز بسیار بی‌اهمیتی است.

        ترک سیگار منجر به نوسانات خلقی می‌شود: احتمال احساس عصبانیت در افرادی که سیگار را ترک می‌کنند کاملاً طبیعی است. چیز مهم این است که این احساس عصبانیت و تندی معمولاً کوتاه‌مدت است. خبر خوب این است که بدن انسان به‌طور طبیعی خود را با دریافت نکردن نیکوتین وفق می‌دهد و درنتیجه این احساس‌های خشم پس از ترک سیگار موقتی هستند و پس از یک هفته یا دو هفته از ترک سیگار از بین می‌روند. به‌علاوه جایگزین‌های نیکوتین و سایر داروها از شدت علائم پس از ترک سیگار می‌کاهند.

        ترک سیگار باعث افسردگی می‌شود: بعضی از افراد بر این اعتقاد هستند که نوسانات خلقی کوتاه‌مدتی که پس از ترک سیگار حاصل می‌شوند افسردگی طولانی‌مدت را در فرد به بار می‌آورند. چنین اعتقادی کاملاً نادرست است و ترک سیگار نمی‌تواند باعث افسردگی شود مگر آنکه فرد از قبل از مشکلات افسردگی رنج ببرد. به‌عبارت‌دیگر، حقیقت امر این است که اگر یک فرد سیگاری قبل از ترک سیگار مشکل افسردگی داشته باشد ممکن است با ترک سیگار این مشکل افسردگی دوباره بروز کند.

        ترک سیگار زندگی اجتماعی فرد را به هم می‌زند: یکی از ترس‌های افرادی که برای مدت‌های طولانی سیگار می‌کشند، این است که زندگی اجتماعی معمولشان مختل شود. این ترس کاملاً نابجا است. پس از ترک سیگار فرد می‌تواند روابط اجتماعی را با دیگران برقرار کند. برای مثال به فعالیت‌های ورزشی روی آورد. انجام این فعالیت‌های جدید باعث می‌شود که او وارد محیط‌های جدیدی شده و روابط اجتماعی جدیدی را شکل دهد. وقتی سیگار کشیدن را ترک می‌کنید فعالیت‌های بی‌شماری برای شما جذاب می‌شوند و دیگر اکثر فعالیت‌ها ازنظر جسمی برای شما چالش‌برانگیز نیستند.

        ترک سیگار باعث از دست دادن دوستان سیگاری می‌شود: افراد سیگاری از این می‌ترسند که پس از ترک سیگار ممکن است دوستان سیگاری خود را از دست دهند. این افراد بر این تصور غلط هستند که ممکن است با از دست دادن این ویژگی (سیگار کشیدن) دیگر جایگاهی در میان دوستان خود نداشته باشند. اگر به دوستان خود توضیح دهید که ترک سیگار چه اهمیتی برای شما دارد و چه تاثیر مثبتی روی زندگی شما خواهد گذاشت، مطمئن باشید که دوستان شما از این تلاش شما برای ترک سیگار شگفت‌زده می‌شوند و از این عمل شما حمایت می‌کنند.

        با ترک سیگار دیگر ‌مانند قبل خلاق نخواهید بود: یکی دیگر از نگرانی‌های افراد سیگاری که به فعالیت‌های خلاق برای مثال نویسندگی می‌پردازند این است که این بود که ممکن است با ترک سیگار خلاقیتشان را از دست بدهند. زمان و تجربه نشان داده است که چنین باوری نادرست است. در حقیقت، بسیاری از افراد خلاق پس از ترک سیگار با بهبود خلاقیت مواجه شده‌اند و هیچ اثری از کاهش خلاقیت در خود ندیدند، چون ذهن این افراد دیگر مشغول تهیه سیگار یا پیدا کردن زمان یا مکانی برای سیگار کشیدن نبود.

        ترک سیگار باعث افزایش سرفه می‌شود: بعضی از افراد برای ترک سیگار دچار شک و تردید هستند، چون بر این اعتقاد هستند که با ترک سیگار ممکن است علائم شبیه به علائم سرماخوردگی یا سرفه‌های غیرقابل‌کنترل در آن‌ها بروز کند. اما چنین عقیده‌ای کاملاً نادرست است. اگر در صورت ترک سیگار با سرفه‌های مکرر مواجه شدید مایعات بیشتری بنوشید تا پس از مدتی بدنتان به ترک سیگار عادت کند.

        ترک سیگار برای فرد سیگاری هزینه‌بردار است: گرچه درمان‌های ترک سیگار هزینه‌هایی در بر دارند اما با مقایسه هزینه‌های درمان ترک سیگار با هزینه‌های خریدن سیگار در یک سال می‌توان فهمید که هزینه خرید سیگار بسیار بیشتر از هزینه درمان‌های ترک آن است. علاوه بر این، بیمه شما ممکن است بخشی از هزینه‌های درمان‌های ترک سیگار، داروهای ترک سیگار و جلسات مشاوره را پرداخت کند. بعضی از کشورها مراکز ترک اعتیادی وجود دارند که به‌طور رایگان مشاوره می‌دهند و حتی داروهایی را برای ترک سیگار در اختیار فرد قرار می‌دهند.

        درهرصورت یک فرد سیگاری موفق به ترک سیگار نمی‌شود: این احتمال وجود دارد که یک فرد سیگاری در راه دستیابی به هدف ترک سیگار با شکست‌هایی مواجه شود و این حقیقت را باید پذیرفت. اکثر افراد سیگاری برای رسیدن به هدف ترک همیشگی سیگار ممکن است قبلاً تلاش‌هایی را انجام داده باشند که با موفقیت همراه نبوده است. باوجوداین، تلاش‌هایی که با شکست همراه بوده‌اند تجربه‌هایی را برای فرد فراهم می‌آورند. فرد در این موارد باید این موضوع را بررسی کند که چه عواملی مانع از رسیدنش به هدف شدند تا در تلاش‌های بعدی این عوامل مزاحم را از سر راه خود بردارد.

        برای ترک سیگار دیر شده است: برخی از افرادی که برای ترک سیگار زیاد تلاش نمی‌کنند، می‌گویند سیگار کشیدن به بدن آن‌ها آسیب رسانده است و ترک سیگار دیگر هیچ فایده‌ای برای آن‌ها ندارد. این اعتقاد کاملاً اشتباه است. پس از ترک سیگار حس بویایی و چشایی شما به حالت طبیعی قبل از سیگار کشیدن برمی‌گردد. در اثر ترک سیگار مشکلات بهداشتی شما بهتر بهبود می‌یابند، چون ترک سیگار با افزایش ورود اکسیژن به اندام‌های حیاتی شما و همچنین افزایش استقامت شما کارایی و تاثیر داروها را افزایش می‌دهد و کیفیت زندگی شما را بهبود می‌بخشد. پس از ترک سیگار عمل‌های جراحی انجام‌گرفته روی شما موفقیت‌آمیزتر خواهند بود و بهتر می‌توانید دردها را کنترل و تحمل‌کنید.سپید

Everyday Health
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: