کد خبر: ۹۵۵۴۹
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 31
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت> حالا انگار سریع‌ترین راه انتقال اخبار تلگرام است و نه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مکتوب. خبر متهم شدن پزشکی در ایلخچی از توابع شهرستان اسکو در استان آذربایجان شرقی و بعد حکم برائت او، چیزی بود که از این طریق منتشر شد و آن هم بعد از یک سال از اصل ماجرا.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید شاید مهم‌ترین دلیل انتشار این خبر در فضای مجازی، حکم جالب دادگاه به دلیل جو روانی ایجاد شده علیه این پزشک عمومی بود. حکمی که بخشی از آن شاکیان پرونده را به ارسال 6000 پیام کوتاه مبنی برعذرخواهی از این پزشکمجبور کرد.

       محمد اعتمادی، پزشک عمومی که شهریور ماه سال گذشته به واسطه فوت یک بیمار در درمانگاه امیرالمومنین«ع» ایلخچی آذربایجان‌شرقی درگیر شکایت خانواده متوفی شد، حالا بعد از گذشت بیش از 16 ماه بی‌گناهیش ثابت شده و سه نفر از اعضای شورای شهر ایلخچی به دلیل امضای توماری علیه این پزشک، با ارسال پیام کوتاه به شهروندان از وی اعاده حیثیت کردند.

       محمد اعتمادی در خصوص شروع این ماجرا گفت: «در تاریخ 19 اردیبهشت 93 ساعت 4 بعدازظهر بیماری به درمانگاه امیرالمومنین«ع» ایلخچی مراجعه کرد. اقدامات اولیه برای این بیمار انجام و به بیمارستان شهید مدنی تبریز اعزام شد. تشخیص ما تایید و بیمارحدود 13 روز بستری شد. این بیمار کاندیدای جراحی شد، چرا که 3 رگ از عروق کرونر وی گرفته شده بود.

 شلی دریچه میترال هم داشت. بعد از اعزام وی، 2 بار هم به رئیس بیمارستان شهید مدنی تبریز مراجعه کرد که ایشان هم به جراحی فوری بیمار اشاره کردند، اما سهل‌انگاری باعث شد که بیمار در تاریخ 31 شهریور 93 در مغازه خود دچار سکته قلبی شد. بیمار را بعد از این اتفاق به منزل منتقل می‌کنند.»

 وی افزود: «به دلیل بیهوش شدن بیمار، خانواده وی 2 عدد قرص زیرزبانی برایش استفاده می‌کنند. بعد بیمار را به آمبولانس تحویل نمی‌دهند و خودشان به درمانگاه ما منتقل می‌کنند. وقتی بیمار را آوردند، شهاب‌الدین شریفی، کارشناس نظارت بر درمان شبکه بهداشت اسکو هم در درمانگاه حضور داشت. به محض ورود به همراه بیمار گفتم که وی فوت کرده است.

 به هر حال اقدامات اولیه را انجام دادیم و احیای او را انجام دادیم. بیمار به دلیل تهوع، همه دهان و معده‌اش پر شده بود و ما با دستگاه ساکشن تلاش کردیم مسیر هوایی را خالی کنیم. حدود 25 تا 30 دقیقه ماساژ قلبی دادیم. اورژانس هم حدود 2 دقیقه بعد به درمانگاه ما رسید و آنها هم در این اتفاقات حاضر بودند و همکاری لازم را انجام دادند اما بیمار با وضعیتی که داشت فوت کرد.»

       اعتمادی با اشاره به اینکه به همراهان بیمار در خصوص شکایت کردن اطلاع داد، اظهار کرد: «فردای آن روز و ساعت 11 شب برای برگه فوت مراجعه کردند. مشتری مغازه آنها بودم و من را می‌شناختند. برگه فوت را گرفتند و از آنها رضایت گرفتم.» اما چرا خانواده بیمار شکایت کردند: «یکی از همکاران ما آنها را تحریک به شکایت کرد و بعد از 7 روز به شبکه بهداشت شکایت کردند و به همان آقای شهاب‌الدین شریفی که در محل حضور داشت، تحویل دادند. رئیس شبکه بهداشت به من نامه نوشتند که اقدامات انجام شده را برای ایشان بفرستم. همزمان به دادگاه هم شکایت کردند که دادگاه به پزشکی قانونی نامه نوشت تا اجازه نبش قبر داده شود تا علت مرگ مشخص شود.»

       این پزشک عمومی با اشاره به اینکه 3 نظریه از طرف پزشکی قانونی داده شد، گفت: «پزشکی قانونی رای خود را به دادگاه فرستاد، اما در همین زمان که حدود 45 روز بعد از فوت بیمار بود، خانواده بیمار یک تومار تنظیم کردند مبنی بر اینکه بیمار را به درمانگاه برده و پزشک تخلف کرده و بیمار را کشته است.» اعتمادی از جو روانی ایجاد شده می‌گوید: «تومار را به شورای شهر بردند که 3 نفر از اعضای شورا این برگه را امضا کردند. از طرفی یک نفر را جلوی در درمانگاه گذاشته بودند که مانع ورود بیماران شود و می‌گفتند اینجا نبرید، چون اینجا آدم می‌کشند!»

وی با اشاره به اینکه حتی یکی از نمایندگان مجلس هم زیر تومار را امضا کرده، گفت: «پرونده به پزشکی قانونی رفته بود، اما امضای این تومار باعث ایجاد فشار روانی علیه من و خانواده‌ام شد. رئیس سازمان نظام پزشکی اسکو بعد از صدور حکم، دوباره نامه را به دانشگاه علوم پزشکی فرستاد. بازرسان دانشگاه به درمانگاه مراجعه کردند و بازرسی خود را انجام دادند.»

       اعتمادی گفت: «ماجرای تومار به محکوم شدن اعضای شورا و 3 نفر از خانواده متوفی منجر شد که می‌خواستند از این طریق گرفتن حکم برائت من از دادگاه را تلافی کنند. در تاریخ 11 آبان 94 دادگاه تجدیدنظر شعبه 1 استان تشکیل شد که آنجا هم بر بی‌گناهی من اذعان شد که در تاریخ 23 آبان حکم قطعی من اعلام گردید.» این پزشک عمومی با اشاره به اینکه از طرف نظام پزشکی هیچ حمایتی از وی نشده، افزود: «فقط دانشگاه علوم پزشکی تبریز و علی تقی‌زادیه، معاون درمان دانشگاه در این ماجرا از من حمایت کرند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: