کد خبر: ۹۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 27
شفا آنلاین>سلامت>معاون آموزشی وزیر بهداشت برحقوق متقابل پزشک و بیمار تاکید کرد و گفت: استراتژی و برنامه های علمی و عملی ارتقای اخلاق پزشکی در ایران برای 15 سال آینده تدوین شده است.

به گزارش شفا آنلاین،باقر لاریجانی روز سه شنبه درچهارمین همایش اخلاق پزشکی و پرستاری در سالن اجلاس سران افزود: حرفه پزشکی شرافت دارد اما حرمت این حرفه با رعایت اصول اخلاقی و توجه به حقوق بیماران میسر می شود.
وی گفت: اگر می خواهیم به سمت حرفه گرایی در پزشکی برویم باید به حقوق متقابل پزشکان و بیماران توجه کنیم این یک قرارداد اجتماعی است که دو طرف باید به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.
لاریجانی افزود: حیطه اخلاق پزشکی امروز فراتر از رابطه پزشک و بیمار رفته است و با ورود فناوریها و موضوعات جدید حیطه مسائل مرتبط با اخلاق پزشکی گسترش یافته است.
معاون آموزشی وزیر بهداشت اضافه کرد: ممکن است بین دانش و عمل ما پزشکان، در عمل به اصول اخلاق پزشکی فاصله باشد بنابراین مهم این است که حکمت نظری را به حکمت علمی تبدیل کنیم و از جامعه پزشکی انتظار می رود اخلاق را در صحنه عمل نهادینه کنند.
وی گفت: برنامه ریزی های راهبردی در حوزه اخلاق پزشکی در شورای اخلاق پزشکی وزارت بهداشت ادامه دارد، فعالیت این شورا از 15 سال پیش شروع شده و اقدامات آن ثمرات زیادی داشته است.
لاریجانی اضافه کرد: برای ارتقای اخلاق پزشکی باید به فرهنگ عمیق بومی کشورمان توجه کنیم و در واقع اخلاق پزشکی ایرانی و اسلامی را زنده کنیم.
وی ادامه داد: برای رسیدن به این هدف باید کدهای اخلاق پزشکی برای دستیاران رشته های مختلف تعریف و به آنها آموزش داده شود، این کار ساده نیست و به سیاستگذاری و منابع لازم نیاز دارد و مهم این است که این آموزشها به صورت طولی در تمام دوران تحصیل وجود داشته باشد زیرا آموزشهای مقطعی به تغییر رفتار منجر نمی شود.
معاون وزیر بهداشت گفت: اخلاق پزشکی نه تنها در خوزه آموزشی و خدمات بلکه در پژوهش نیز سامان می یابد و برنامه های راهبردی آن در شورای اخلاق پزشکی وزارت بهداشت تصویب شده است.

**فعالیت های حوزه اخلاق پزشکی ایران در منطقه بی نظیر است
وی افزود: فعالیت های انجام شده درحیطه نظری وعملی اخلاق پزشکی در ایران درمنطقه خاورمیانه و مدیترانه شرقی بی نظیر است البته برای اجرایی شدن کدهای اخلاقی و عمل به آنها باید بیشتر تلاش کنیم.
لاریجانی گفت: کمیته های اخلاق پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی تشکیل شده است، کدهای اخلاق پزشکی در حیطه آموزش، پژوهش و خدمات به این کمیته ها ابلاغ شده است وعلاوه برچاپ چندین کتاب دراین زمینه سایت شورای اخلاق پزشکی وزارت بهداشت نیز این کدها را در معرض دید همگان قرار داده است.
وی اظهارکرد: در حوزه آموزش آکادمیک اخلاق پزشکی نیز دوره های دکترای اخلاق پزشکی راه اندازی شده و دوره فلوشیب اخلاق پزشکی نیز مراحل نهایی را می گذارند و به زودی نهایی می شود.
معاون وزیر بهداشت با اشاره به اخلاق پرستاری نیز گفت: کدها و آیین اخلاق پرستاری نیز در وزارت بهداشت تصویب شده است و اجرای آن در مراکز درمانی و بیمارستانها دنبال می شود.
چهارمین کنگره اخلاق پزشکی و پرستاری از ششم تا نهم بهمن در سالن اجلاس سران تهران برگزار می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: