کد خبر: ۹۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 25
شفا آنلاین>بیمه و بانک>یک تحلیلگر مسایل اقتصادی گفت: در حوزه بانکی اجازه بدهیم پنج بانک بزرگ بین المللی در ایران شعبه بزنند و در قالب بانکداری اسلامی و قوانین بانک‌های جاری کشور، عملیات بانکی انجام دهند.

به گزارش شفا آنلاین، شاهین شایان آرانی با اعلام این مطلب افزود: با برداشته شدن تحریم ها، پنجره فرصتی باز شده که باید حداکثر استفاده را از این فرصت‌ها را ببریم و اجازه ندهیم کشتی کشور به هر جهتی که می‌خواهد برود؛ باید داخل کشتی را از نظر ساختارهای مدیریتی، قوانین و مقررات و نظام‌های تصمیم گیری اصلاح کنیم تا به جاهایی هدایت شویم که رویاهای ماست.

وی افزود: در چند هفته اخیر پیام‌های مثبتی دریافت کردیم؛ تیم مذاکره کننده واقعا زحمت کشیدند و کار بزرگی انجام دادند اما این اقدامات بستر اولیه برای حرکت‌های مهم بعدی است.

وی ادامه داد: کشورمان برای برگرداندن «اعتبار اسمی» خود نیازمند اصلاح ساختاری در بخش قوانین و مقررات، بازار سرمایه، نظام بانکی و... است تا سریع و منعطف شویم و به دنیا نشان دهیم که به لحاظ ساختارهای مدیریتی تبدیل به یک کشور جدیدی شده‌ایم.

این کارشناس اقتصادی افزود: اگر می‌خواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته و فعال باشیم باید به دنیا پیام مثبت مخابره کنیم.شایان آرانی گفت: به همین دلیل معتقدم برجام تاثیر مثبت خواهد داشت اما روند تاثیرگذاری زمانبر است و یک روند دو تا سه ساله می‌خواهد تا اعتبار از دست رفته ایران را برگرداند زیرا یک کشور برای کسب اعتبار، انرژی و وقت زیادی صرف می‌کند؛ پس باید یک روش و منش پایدار و با ثبات از خود نشان دهد تا این اعتبار در فضا متبلور شود.

به‌باور وی، «ریسک اعتبار» با کوچکترین مساله‌ای از بین می‌رود یعنی اگر کشوری دچار خطایی هرچند کوچک شود، اعتبار سیاسی - اقتصادی- تجاری - اسمی و شهرتش نزد اذهان عمومی یا جامعه بین المللی خدشه‌دار می‌شود که از آن به عنوان «ریسک اعتبار اسمی» یاد می‌شود؛ یعنی مخاطرات محتملی که می‌تواند اعتبار اسمی و شهرت یک کشور یا یک شرکت را به خطر بیندازد.

وی ادامه داد: ایران پیش از این، اعتبار اسمی را داشت اما به دلیل تحریم‌ها و مسایل مرتبط با آن به درستی یا به غلط، اعتبار اسمی کشور در صحنه تجارت بین الملل خدشه دار شد.این تحلیلگر اقتصادی افزود: اکنون که تحریم‌ها برداشته و دروازه‌ها باز شده است، ذهنیت دنیا نسبت به فعالیت و کسب و کار در ایران همان ذهنیتی نیست که پیش از اعمال تحریم‌ها بوده و مقداری محافظه کارانه تر شده و هنوز ذهنیت‌ها اصلاح نشده است؛ اینگونه نیست که فکر کنیم با بابرجام سرمایه گذاران به سمت ایران سرازیر می‌شوند که این تفکری خوشبینانه است.

این کارشناس اقتصاد بین الملل با بیان اینکه معتقد نیستم با برداشته شدن تحریم‌ها بزودی گل و بلبل می‌شود، افزود: اگر فضای بین المللی را رصد کنیم می‌بینیم هرچند تحریم‌ها لغو شدند اما به دلیل همان نگاه‌ها و فراهم نبودن شرایط و زیرساخت‌ها، از سرمایه گذاری آنچنان که انتظار می‌رود استقبال نمی‌شود زیرا کشورهای دیگر نیز بیکار ننشسته و برای جذب سرمایه رقابت می‌کنند، بنابراین ما باید به سرعت شرایط را برای حضور سرمایه گذار خارجی و نظام بانکی فراهم کنیم.

وی افزود: برای رقابت باید اصلاحات را از ساختارهای درون کشور شروع کنیم تا سرمایه‌گذار خارجی به راحتی بتواند در کشور فعال شود؛ این اقدام، زمان می‌برد و یک عزم جدی و برنامه ریزی دقیق و منسجم می‌خواهد اما اگر در این رابطه کوتاهی کنیم، در فضای کنونی، یک هیجان مقطعی رخ می‌دهد و به مرور نیز این هیجان از بین می‌رود.

شایان آرانی با بیان اینکه بخش خصوصی در داخل خیلی محدود و کوچک است، افزود: شرکت‌های بزرگ بین المللی علاقه‌ای به شراکت یا حضور در کشوری با ساختارهای دولتی را ندارند مگر در جاهایی مانند بخش نفت که از سر ناچاری ورود می‌کنند اما در این حوزه نیز اقدام به سرمایه گذاری مستقیم نمی‌کنند.

وی افزود: باید ساختار خصوصی در کشور تقویت شود تا شرکت‌های بزرگ نفتی در قالب سرمایه گذاری مستقیم وارد کشور شوند و شرکت‌های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی راه بیندازند و یا در حوزه خودروسازی شرکت‌های بزرگ بیایند و در ایران کارخانه درست کند و پا به پای ایران خودرو و سایپا رقابت کنند تا اینها انحصاری کار نکنند.

این کارشناس بازارهای مالی و پولی تاکید کرد: در حوزه بانکی نیز اجازه بدهیم پنج بانک بزرگ بین المللی در ایران شعبه بزنند و در قالب بانکداری اسلامی و قوانین بانک‌های جاری کشور، عملیات بانکی انجام دهند؛ اگر فضاها را آماده کنیم، برای دنیا پیام خواهیم داشت و بادریافت این پیام است که همه راغب می‌شوند و در صف سرمایه گذاری و فعالیت در ایران قرار می‌گیرند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: