کد خبر: ۹۴۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 24
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی گفت: اجرای برنامه خدمات ادغام یافته سلامت کودکان شامل پیشگیری از کودک آزاری، آموزش فرزندپروری و تکامل رشدی کودکان آغاز شد.

به گزارش شفا آنلاین، حامد برکاتی افزود: بسته خدمات ادغام یافته سلامت کودکان در شبکه بهداشتی-درمانی کشور تدوین و به صورت آزمایشی اجرایی شد و به تدریج در کل کشور اجرا می شود.
وی اضافه کرد: این بسته شامل خدمات مورد نیاز برای حفط و ارتقای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی کودکان است که برنامه تکامل رشدی نوزادان و کودکان، برنامه تغذیه با شیر مادر، پیشگیری از سوانح و حوادث و حتی پیشگیری از کودک آزاری را شامل می شود.
رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت گفت: در این برنامه جنبه های مختلف سلامت جسمی کودکان مانند سلامت بینایی و شنوایی به صورت ادغام یافته در شبکه بهداشتی کشور اجرا می شود و حتی برنامه پیشگیری از عوارض آ لودگی هوا در منزل و محیط بیرون از منزل نیز در این برنامه پیش بینی شده است.
برکاتی گفت: یکی از جنبه های مهم این برنامه آموزش فرزندپروری به والدین است که طی آن خانواده ها با مراجعه به مراکز بهداشتی-درمانی سراسر کشور می توانند از آموزش های رایگان لازم برای تربیت فرزندان خود برخوردار شوند.
وی اضافه کرد: بسته خدمات سلامت کودکان ایرانی بر مبنای برنامه مراقبت از کودکان سازمان بهداشت جهانی در سال 2014 تدوین شده است و پس از اجرای آزمایشی آن در چهار شهر در کل کشور گسترش می یابد.
برکاتی بدون اشاره به نام چهار شهر مرحله آزمایشی این برنامه گفت: طی روزهای آینده با نهایی شدن اسامی چهار شهر، مرحله آزمایشی این برنامه آغاز می شود، مرحله آزمایشی این برنامه ملی در بهار 95 به پایان می رسد و از اول تیر در یک شهر از هر دانشگاه علوم پزشکی به اجرا در می آید.
وی گفت: بعد از پایان این مرحله و از اول مهر 95، بسته ارتقای سلامت کودکان ایران در تمام شهرهای کشور و تمام مراکز بهداشتی-درمانی دولتی اجرا می شود.
سالانه حدود 1.5 میلیون نوزاد در کشور متولد می شوند.
به گفته برکاتی 60 درصد مرگ کودکان یک تا پنجساله قبل از یکسالگی رخ می دهد و بیماریهای سرشتی و مادرزادی و سوانح دو عامل اول مرگ کودکان ایرانی است.
آمارهای وزارت بهداشت نشان می دهد در سال 86 حدود 18درصد موارد مرگ کودکان به علت بیماریهای سرشتی و مادرزادی، 18درصد کودکان به علت سوانح و تصادفات، 13.5 درصد به علت بیماریهای تنفسی، 8.4 درصد بر اثر بیماریهای عفونی، 5.8 درصد بر اثر بیماریهای اعصاب مرکزی و 5.8 درصد نیز به علت تغذیه نامناسب و بیماریهای متابولیک جان خود را از دست دادند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: