کد خبر: ۹۴۷۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 25
شفا آنلاین>اجتماعی>سیاسی> با تقدیم لایحه بودجه 95 از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی، تنها با گذشت ساعاتی از انتشار خبر رفع تحریم‌ها و به عبارتی به فرجام نیک رسیدن برجام، بارقه‌ای از امید در دل مردم جامعه برای بهبود شرایط کشور ایجاد شد.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  بر مبنای اظهارات دولتمردان علت اینکه این لایحه تا اواخر دی‌ماه به مجلس وصول نشد، این بود که دو برنامه یکی برای شرایط تحریم‌ها و دیگری بر مبنای وضعیت کشور در پساتحریم نگاشته شده‌بود. در نهایت هم برنامه دوم به مجلس رسید و این روزها، روزهای بررسی و پیشنهاد کمیسیون‌ها برای این لایحه در مجلس است و به گفته این نمایندگان به دنبال آن هستند که در همان بازه و میزانی که می‌توانند

       نقش‌آفرینی کنند، این نقش را به خوبی ایفا کنند. در این بین حوزه سلامت هم که هم به طور مستقیم و غیر مستقیم متاثر از روابط و جریانات بین‌المللی و هم موضوعی عمومی و مربوط به تک تک افراد جامعه است، در لایحه بودجه هر سال از اهمیت خاصی برخوردار است. البته طی دو سال گذشته با توجه به اجرای طرح تحول نظام سلامت این موضوع بیشتر زیر ذره‌بین مردم و مسئولان بوده‌است. چنانچه رسانه‌ها به صورت مکررپیگیر آن هستند و از سوی دیگر مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز برای تنویر افکار عمومی، طی همین مدت کوتاه به تبیین این لایحه در حوزه سلامت پرداختند.

       چنانچه ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت  در این زمینه چنین تصریح کرد:« بودجه سال 95 طوری طراحی شده که وزارت بهداشت بتواند دستاوردهایی را که حاصل کرده، تثبیت کند و امیدواریم برجام تاثیرات مثبتی بر متمم بودجه داشته باشد.

بودجه وزارت بهداشت از محل درآمد عمومی که عمدتا حاصل از فروش نفت و مالیات است نسبت به سال گذشته 10درصد افزایش داشته است که منطبق با افزایش بودجه متوسط سایر وزارتخانه‌هاست.»سخنگوی وزارت بهداشت گفت:«بودجه وزارت بهداشت شامل سه جزء درآمدهای عمومی، درآمدهای اختصاصی و بودجه‌های عمرانی است که هر کدام از اینها نیز اجزای مختلفی دارند؛ همچنین دو منبع مالی دیگر شامل هدفمندی یارانه‌ها و یک درصد مالیات بر ارزش در دولت تدبیر و امید به منابع وزارت بهداشت افزوده شد.»

       حال که بر اساس آنچه در لایحه مطرح است، سلامت و درمان به عنوان سومین دغدغه مهم دولت به شمار می‌آید که حدود 15 درصد بودجه دولت را به خود اختصاص می دهد و بودجه این بخش از 40 هزار میلیارد تومان در سال 94 به حدود 42 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بررسی نگاه نمایندگان به این تغییرات خالی از لطف نیست. به ویژه وقتی که بدانیم درباره افزایش و کاهش بودجه این حوزه، اختلاف نظراتی میان نمایندگان وجود دارد.

ما باید به دنبال کاهش هزینه‌ها باشیم
       احمد آریایی‌نژاد، هضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، این افزایش بودجه را منطقی نمی‌داند. وی در این زمینه  گفت:«ما امیدواریم این افزایش بودجه برای حوزه سلامت محقق شود. به عبارتی«آنم آرزوست» اما اینکه با شرایط کنونی افزایش بودجه‌ای محقق شود، منطقی نیست.»

       وی در ادامه افزود:«با رفع تحریم‌ها همه بخش‌ها امید به تغییر و توجه دارند، پس اینکه حتما این مسئله در حوزه سلامت به بهترین نحو بروز کند، بعید است. ما در کمیسیون تلاش می‌کنیم با توجه به بخش بهداشت بودجه مناسب و منطقی را به دست مجریان قرار دهد.»

       آریایی نژاد با اشاره به اقتصاد مقاومتی (که رئیس‌جمهور هم به آن توجه ویژه‌ای داشته‌است) گفت:«کار اصلی ما اقتصاد مقاومتی است که باید برای آن برنامه ریزی کنیم، به گونه‌ای که انگار اصلا رفع تحریمی صورت نگرفته‌است»

ضرورت افزایش 10 تا 15 درصدی بودجه سلامت
        البته حمیدرضا عزیزی فارسانی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت مجلس،لایحه بودجه جدید و افزایش 10 درصدی بودجه سلامت را مناسب می‌داند، وی در این زمینه گفت:« به تناسب تورم و با نگاه دولت تلاش است پرداختی از جیب مردم به همین میزان 5 و 6 درصد کنونی بماند. علاوه بر آن چالش‌هایی هم در حوزه سلامت، در بعد بیمه‌های درمانی وجود دارد که ضرورت توجه به آن بسیار محسوس است و در بودجه باید به آن توجه کند.»

       وی در ادامه افزود:«در کمیسیون ما مدافع بودجه حوزه سلامت هستیم و به دنبال آن هستیم که در بحث سلامت رضایتمندی مردم افزایش یابد و آسیبی به مردم وارد نشود.»

       این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در پایان بر ضرورت افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصد بودجه این وزارتخانه نسبت به سال گذشته تاکید کرد.

مجلس برای حوزه سلامت کم نمی‌گذارد
همچنین، عباس قائیدرحمت، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس  تاکید کرد:
       «در بحث سلامت ما باید بودجه را به گونه‌ای ببندیم که آنچه در گذشته و تحت عنوان طرح تحول نظام سلامت مطرح شده‌است، عقیم نماند. به گونه‌‌ای که هزینه درمان مردم کاهش یافته است و باید باقی بماند.» وی در ادامه افزود:«آن بخش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و 10 درصد هدفمندی باید برای این حوزه به درستی محقق شود که وزارت بهداشت نفس بکشد. حال که وزارت بهداشت خدمات خوبی ارائه داده‌است و در تلاش است زیرساخت‌هایش را ارتقا دهد، باید بودجه و منابع هم به گونه‌ای تعریف شود که این روند را جوابگو باشد.»

       قائید رحمت در ادامه افزود:«شک نکنید هم کمیسیون بهداشت، هم کمیسیون اجتماعی و هم تمام نمایندگان مجلس به دنبال آن است که این روند به خوبی ادامه یابد و متناسب با نیازها بودجه را در اختیار این حوزه قرار دهد. به عبارتی مجلس در این زمینه کم نمی‌گذارد.»

       وی با بیان اینکه ما از دولت انتظار توجه ویژه به مناطق محروم داریم، گفت:«ما از وزیر بهداشت انتظار داریم این موضوع را سرلوحه کارش قرار دهد. من در سفری که وزیر به شهرستان درود داشتند و بازدیدی که از مناطق درمانی داشته‌اند و در حاشیه افتتاحیه مرکز سلامت درود ، به ایشان گفتم که مراکز محروم را بیشتر دریابید تا مردم مجبور نباشند برای هر کار کوچکی به کلانشهرها و پایتخت بیایند.»

       وی در پایان گفت:« ما نیاز به یک توسعه متوازن در ابعاد گوناگون داریم که به نسبت باید حوزه سلامت را در کنار امنیت و صنعت ببینیم. به عبارتی باید اولویت‌بندی‌ها را به درستی انجام دهیم و همه این موارد را در کنار ه ببینیم. ما در بودجه باید به این موضوع توجه کنیم.»

       با توجه به اظهارات این نمایندگان و با توجه به آن بیم‌های ظریفی که طی این مدت از سوی بهارستان‌نشینان مطرح شده‌است، احتمالا شاهد افزایش بودجه این حوزه بیشتر از آنچه در این لایحه وجود دارد، نخواهیم بود. چنانچه گمان می‌رود، آنچه تصویب می‌شود با آنچه پیشنهاد داده‌شده، تفاوت داشته‌باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار