کد خبر: ۹۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 22
شفا آنلاین>سلامت>عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با بیان اینکه ایران در صدر کشورهای مصرف کننده دارو قرار دارد، از میزان مصرف بی رویه دارو و همچنین فرآیند تجویز دارو در کشور انتقاد کرد.

به گزارش شفا آنلاین، سلیمان عباسی با بیان اینکه نباید به دارو نگاه تجاری داشته باشیم، گفت: از محورهای مهم و غیرقابل انکار، اصلاح تجویز و مصرف دارو در کشور است، البته مقدار تجویز دارو نیز باید بر حسب شرایط بیمار انجام شود.

وی، از میزان مصرف بی رویه دارو و همچنین فرآیند تجویز دارو در کشور انتقاد کرد و افزود: تحویل داروی بدون نسخه از سوی برخی داروخانه ها، کثرت داروهای تجویزی از سوی برخی پزشکان و بی توجهی به ضوابط و مقررات علمی منجر به افزایش مصرف دارو در کشور شده است.

عباسی با تاکید بر اینکه ارائه دارو بدون نسخه پزشک خلاف مقررات است، گفت: فروش بدون نسخه دارو از سوی برخی داروخانه ها در حالی صورت می گیرد که هر دارویی باید طبق نظر پزشک تجویز شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس، ادامه داد: اگر بنا بود داروخانه ها بدون نسخه اقدام به عرضه دارو کنند دیگر هیچ گونه نیازی به وجود مسئول فنی و دکتر داروساز در داروخانه ها نبود.

عباسی بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف دارو در کشور تاکیدکرد و گفت: در حالی دولت سالیانه میلیاردها تومان بابت دارو هزینه می کند که درصد بالایی از داروها بدون تجویز پزشک توسط افراد مصرف می شود و هیچ گونه فایده ای نیز برای فرد ندارد.

وی با تاکید بر اینکه داروخانه ها باید از ارائه داروی اضافی به بیماران خودداری کنند، تصریح کرد: از سوی دیگر می توان با فرهنگ‌سازی افراد را از مصرف خودسرانه دارو باز داشت و همچنین پزشکان نیز باید بر حسب نیاز بیمار دارو تجویز کنند.

عباسی، ناآگاهی افراد را از عوامل افزایش مصرف دارو در کشور خواند و گفت: اغلب افراد ازعوارض مصرف بی رویه دارو اطلاعی ندارند و ممکن است با مصرف بی رویه تداخل دارویی ایجاد شود و  عوارض زیادی را برای شخص در پی داشته باشد.

وی بر ضرورت فرهنگ سازی مناسب در مصرف دارو تاکیدکرد و گفت: کاهش میزان مصرف دارو در کشور منجر به بهبود وضعیت درمان، رونق اقتصاد و افزایش حمایت های بیمه ای می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با یادآوری اینکه ایران به لحاظ میزان مصرف دارو از کشورهای برتر دنیا است، تصریح کرد: بر اساس یک پروتکل درمانی مناسب می توان الگوی تجویز و مصرف دارو را در کشور اصلاح کرد.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: