کد خبر: ۹۳۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۲۸ دی ۱۳۹۴ - 2016January 18
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>بحث سلامت مردم با بازار دارویی کشور، ارتباط نزدیکی دارد. صنعت داروسازی کشور امروزه به جایگاهی رسیده است که کیفیت داروهای ایرانی کاملا با استانداردهای جهانی تطابق داشته باشد. شاهد این مدعا هم درمان بسیاری از بیماران با کمک داروهای ایرانی است.

اما متاسفانه در بازار دارویی کشور، گاه شاهد برخی سودجویی‌ها هستیم. به طوری که مثلا ذهنیت مردم را به سمتی سوق می‌دهند که بیماران به سمت استفاده از داروهای خارجی کشیده شوند. حتی در مورد داروهای ساده و ویتامین‌ها نیز تلاش می‌کنند نشان دهند داروی خارجی بهتر از داروی داخلی است، در حالی که این موضوع در اغلب موارد صحت ندارد.

درخصوص واردات داروهای خارجی هم دامنه این سودجویی‌ها وجود دارد. متاسفانه فرهنگ عمومی و عادت رایج در جامعه هم به سمتی گرایش پیدا کرده که خیلی‌ها استفاده از داروی خارجی را به مصرف داروی داخلی ترجیح می‌دهند.

در حالی که اثربخشی یک دارو به فاکتورهای زیادی وابسته است. علاوه بر ماده موثره دارو، مسائل ژنتیک، خانوادگی، اجتماعی، جسمی و حتی روحی و روانی هم در اثربخشی دارو تاثیر دارد. در تولید داروهای داخلی می‌توان تضمین کرد ماده موثره دارو از استاندارد جهانی تبعیت می‌کند، اما در صورتی که مثلا فردی از لحاظ ژنتیک به یک داروی داخلی واکنش نشان دهد، نباید این واکنش دارویی را به کیفیت دارو ربط داد. در حقیقت، عوارض دارویی، هم برای داروهای داخلی و هم برای داروهای خارجی وجود دارد. فقط نکته اینجاست که نباید اسیر تبلیغات داروهای خارجی شد و بدون دلیل علمی و پزشکی، هزینه‌های درمان را چند برابر کرد.جام جم آنلاین


محمود الیاسی/دبیر شورای داروخانه‌های تهران 


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: