کد خبر: ۹۳۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۷ دی ۱۳۹۴ - 2016January 17
شفآآنلاین :اقتصادی >آمار و ارقام بانک مرکزی نشان می دهد، درآمد بساز و بفروش ها بسیار بیشتر از سرمایه گذاری در بازار طلا و ارز است و آنها به همین علت در برابر از بین رفتن حباب قیمت مقاومت می کنند.

به گزارش شفاآنلاین، باوجود رکود دو ساله در بازار مسکن، مالکان عمده و بساز و بفروش ها حاضر به پائین آوردن قیمت های کاذب سال های قبل نشده اند و حتی گاهی ترجیح می دهند، آپارتمان هایشان دیرتر فروخته شود، اما قیمت ها شکسته نشود.

علت مقاومت در برابر از بین رفتن حباب قیمت ها، سود هنگفتی است که بساز و بفروش ها می برند و این درحالی است که تنها راه رونق بازار مسکن، افزایش توان خرید متقاضیان و کاهش 40 درصدی قیمت های کاذب است.

شاید برخی با ساده انگاری، حساب کنند که با به فروش نرفتن آپارتمان، مالکان عمده به علت خواب سرمایه، دچار ضرر و زیان می شوند، اما آمار و ارقام، واقعیت دیگری را نشان می دهد.

اطلاعات رسمی بانک مرکزی نشان می دهد که مسکن سازان، حتی در اوج دوران رکود بازار، به طور متوسط 33 درصد سود می برند که این رقم در برخی نقاط به 66 درصد، یعنی بیش از دو برابر سرمایه می رسد.

با استناد به دو مجموعه آمار رسمی بانک مرکزی و اطلاعات فنی- مالی سازنده‌ها مشخص می شود که مالکان ساختمان‌های نوساز (عمدتا سازنده‌ها و بسازوبفروش‌ها) در یک سال اخیر که رکود مسکن به اوج رسید، بسیار بیشتر از سرمایه‌گذاران بازارهای بورس، ارز و طلا سود برده اند.

علت این سود کلان، فاصله میان سرمایه گذاری و رقم تمام شده مسکن تا قیمت فروش آنهاست که البته علت زیاد بودن این فاصله، وجود حباب قیمتی است که مالکان مانع از ترکیدنش می شوند.

در منطقه 5 تهران در حوالی خیابان نفت و سیمون بولیوار هزینه تمام شده یک آپارتمان معمولی حداکثر به متری 3 میلیون تومان می رسد، اما قیمت فروش همین آپارتمان ها حداقل 6 میلیون تومان است.

این فاصله برای آن دسته از ساختمان‌های مسکونی که اواخر سال گذشته و اوایل امسال عملیات احداث‌شان به پایان رسید و طی ماه‌های اخیر به شکل «نوساز» فروش رفتند، در بدترین حالت برای یک ساختمان کم‌واحد در مناطق پایین، از 23 درصد شروع می‌شود و برای مناطق بالای شهر به 66 درصد هم می‌رسد.

جزئیات گزارش بانک مرکزی از فعالیت‌های بخش خصوصی در بخش مسکن و ساختمان، نشان می‌دهد: «قیمت تمام شده» آپارتمان‌های نوساز فعلی، مترمربعی 2 میلیون و 996 هزار بوده است که یک میلیون و 196 هزار تومان آن شامل «هزینه ساخت» و یک میلیون و 800 هزار تومان نیز مربوط به «سهم قیمت زمین» است.

با توجه به اینکه متوسط قیمت فروش آپارتمان مسکونی حدود مترمربعی 4 میلیون تومان بوده است، مشخص می‌شود فروشنده‌های نوساز با کسب عایدی یک‌میلیون تومانی به ازای هر مترمربع، حداقل معادل 33 درصد قیمت تمام شده ساختمان‌ها، سود کرده‌اند.

صورت وضعیت یک پروژه مسکونی 18 واحدی در منطقه 12 تهران که روی زمین 2600 مترمربعی احداث شده است، نشان می‌دهد در این پروژه که زمین متری 5/ 5 میلیون تومان خریداری شده و 2 میلیارد تومان نیز کل هزینه‌های ساخت آن بوده، با احتساب سهم قیمت زمین در هر مترمربع بنای خالص مسکونی که یک میلیون و 400 هزار تومان بوده است، کل قیمت تمام شده این پروژه مترمربعی 2 میلیون و 400 هزار تومان شده و هر واحد مسکونی متری 4 میلیون تومان فروش رفته و عایدی 66 درصدی نصیب سازنده شده است.

در منطقه 5 نیز یک پروژه 5 واحدی در زمین 870 متری که ارزش زمین متری 9 میلیون تومان بوده، سازنده از مابه‌التفاوت قیمت تمام شده متری 3 میلیون و 700هزار تومان و قیمت فروش متری 5 میلیون تومان واحدها، 35 درصد سود کرده است.

محمد عدالت‌خواه، یکی از کارشناسان بازار مسکن معتقد است آه و ناله سازندگان از وضعیت فعلی بازار، تنها به علت از دست رفتن امکان سودهای نجومی و باورنکردنی یک شبه ای است که قبلا می بردند، وگرنه در شرایط فعلی هم آنها بیشتر از سایر فعالان اقتصادی سود می برند.

عدالت خواه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: سودی که سازندگان و تولید کنندگان بخش مسکن بردند بیش از آن‌که به دلیل زحمت آنها باشد ناشی از رانت های غیرمستقیم ایجاد شده دولت از طریق تأسیسات زیربنایی با بودجه‌های ملی بوده است.

وی افزود: قیمت خانه به هزینه‌های ساخت، قیمت زمین و هزینه های جانبی وابسته است. سوآل این است چرا در تهران خانه ای که هزینه ساخت آن کمتر از یک میلیون تومان است و در لوکس‌ترین حالت به 2 میلیون تومان می‌رسد باید بین متری 4 تا 18 میلیون تومان فروخته شود؟

این کارشناس مسکن با بیان این‌که خوشبختانه هم‌اکنون به دلیل رکود بخش مسکن، قیمت‌ها ثابت مانده و تا حدودی حباب آن خالی شده است، گفت: طبیعی است که قیمت مسکن ظرفیت افزایش بیش از تورم را نداشت، وگرنه برخی سازندگان با قیمت‌های متری 18 میلیون تومانی هم راضی نیستند.

عدالت‌خواه خاطرنشان کرد: رکود مسکن نباید بی خانه ها را ناراحت کند؛ زیرا در شرایط فعلی شاید بتوانند خانه دار شوند. این باید دغدغه مسؤولین باشد نه این‌که به افرادی که همیشه سود برده اند فکر کنند و هم و غم خود را برای خروج از رکود مسکن به کار گیرند.

وی با طرح این سوال که مگر زمانی که خانه چند برابر می شد و سازندگان یک شبه سودهای غیر قابل تصور بردند به کسی پاسخ دادند؟ یادآور شد: قانون مالیات بر ارزش افزوده واقعی هم که گرفته نشد. نتیجه‌ی این اقدام منجر به ایجاد پدیده خانه های خالی و مردم بی خانه شد.

این کارشناس مسکن درخصوص مسکن اجتماعی گفت: بعد از مدتی مطالعه گفته شد طرح مسکن اجتماعی مشکل بودجه دارد و مرتب روی افزایش وام تاکید و از افزایش میزان آن صحبت می‌شود اما فکری برای باز پرداخت آن صورت نمی‌گیرد. اقشار پایین دست و بی خانه‌ها توان باز پرداخت این وام‌ها با سودهای 14 درصد را ندارند. حتی اقشار متوسط هم چندان به دنبال این وام‌های گران با سود بالا نیستند.

علاوه بر مواردی که عدالت خواه به آنها اشاره کرد، برخی مسئولان و انبوه سازان عمده و با نفوذ تلاش های دیگری نیز برای گرانتر کردن مسکن بکار گرفتند که تخریب مسکن مهر و کامل نکردن پروژه های آن و وعده دادن هر روزه درباره افزایش وام مسکن که تا 160 میلیون تومان هم رسید (البته در حرف) از جمله آنها بود.

در مقطعی حتی به بنگاه داران تهرانی دستور داده شد، فایل های قیمت ها را روی تابلو و شیشه های خود نزنند تا مشتری مجبور به ورود به بنگاه شده و دلال ها با چک و چانه خانه را به بالاترین قیمتی که مشتری می تواند پرداخت کند، به او بفروشند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: