کد خبر: ۹۳۵۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 14
شفا آنلاین>اجتماعی>هر روز به تعداد بیمارانی که از نقاط مختلف ایران برای درمان به بیمارستان‌های تهران می‌آیند افزوده می شود. اما این بیماران و خانواده آنها در کلان شهر تهران با چه مشکلاتی قرار است دست وپنجه نرم کنند؟
به گزارش شفا آنلاین،اگر این روز‌ها مسیرتان به بیمارستان‌ها و یا داروخانه‌های شهر تهران بیفتد می‌بینید که تقریبا نیمی از افرادی که در این بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها سر گردانند، از شهرستان‌ها به تهران آمده‌اند و اطراف بیمارستان‌ها پر شده از افرادی که با چمدان راه طولانی را به امید درمان تا تهران طی کرده‌اند و از آنجایی که هزینه اقامت در تهران زیاد است پناهگاه آن‌ها به نیمکت‌های بیمارستان و گاهی چادر مسافرتی خلاصه می‌شود. 

متاسفانه گاهی این مشکلات به حدی بر بیماران به ویژه بیماران خاص و خانواده آن‌ها فشار می‌آورد که درمان را نیمه کاره‌‌ رها می‌کنند. هر چند با شروع طرح تحول سلامت و افزایش میزان حمایت مالی از بیماران خاص کمی تا قسمتی بار بیماری از دوش آن‌ها برداشته شده است اما بین بیماران تهرانی و شهرستانی از نظر بهره‌مندی از امکانات پزشکی و دارویی کهکشان‌ها فاصله وجود دارد. 

حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص میزان مراجعه بیماران از شهرستان‌ها به بیمارستان‌های استان تهران گفت: مسلما بخشی از بیمارانی که به بیمارستان‌ها در استان تهران مراجعه می‌کنند، افرادی هستند که از شهرستان‌ها برای درمان به تهران آمده‌اند که با توجه به دلایل موجود برای مراجعه آن‌ها به بیمارستان‌های استان تهران این افراد به سه دسته تقسیم می‌شوند. 

آوارگی بیمارانی که تمامی ندارد! 
عبدالرحمان رستمیان نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد بیماران بیمارستان‌های تهران از شهرستان‌ها و اطراف تهران هستند، گفت: توزیع ناعادلانه پزشک متخصص و امکانات در شهرستان‌ها باعث شده که بیش از ۵۰ درصد بیماران بیمارستان‌های پایتخت از شهرستان‌ها باشند و به دلیل آنکه تجمع ۳۰ درصدی رشته‌های فوق تخصصی پزشکی در کلان‌شهر تهران است، باید توسعه رشته‌های تخصصی پزشکی در همه شهر‌ها صورت گیرد تا از عزیمت بیماران به کلان‌شهر‌ها نیز جلوگیری شود. 

وی افزود: به دلیل آنکه سیستم مشخصی برای پذیرش بیماران شهرستانی در کلان‌شهر‌ها وجود ندارد لذا برای پذیرش با مشکل مواجه می‌شوند. 

مهمان پذیر‌ها هم بی‌بهره نمی‌مانند
بیمارانی که برای درمان از شهرستان به تهران می‌آیند علاوه بر رنج بیماری باید نگران هزینه‌های گزاف برای محل اقامت نیز باشند که گاهی برخی از آن‌ها حتی توان پرداخت هزینه اقامت در مهمانپذیر‌ها را که از چندان امکاناتی هم برخوردار نیستند، ندارند. 

محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت ضمن بیان اینکه چهار هزار پزشک و فوق تخصص در ۳۳۸ بیمارستان در ۳۰۱ منطقه محروم به صورت ۲۴ ساعته حضوردارند، می‌گوید: سعی کردیم علاوه‌ بر خدمات بستری، خدمات سرپایی را هم در مناطق محروم گسترش دهیم؛ به‌طوری که در حال حاضر در کل کشور ۶۵۲ کلینیک ویژه برای معاینه بیماران از سوی متخصصان با هزینه‌های کم تاسیس شده است. 

وی در ادامه گفت: برای درمان‌های خطیر مثل پیوند مغز استخوان و مواردی از این دست ممکن است افراد از شهر‌ها و روستاهای دور به تهران سفر کنند که ما سعی داریم با افزایش امکانات درمانی و تامین تجهیزات سنگین این موضوع را به حداقل برسانیم تا کسی مجبور نباشد علاوه‌بر رنج بیماری رنج دوری از خانه را هم به جان بخرد. البته امسال با کمک شهرداری تهران در چند بیمارستان تهران نیز «همراه‌سراهایی» برای همراهان بیماران تاسیس شده است تا اگر بیماری بیش از یک همراه دارد، به اجبار به مهمان‌سرا یا کنار خیابان برای گذران روز و شب خود پناه نبرد. 

امروز آینه تمام نمای دیروز است
قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه عنوان کزد: دسته‌ای از بیماران نیز به دلیل کمبود امکانات به ویژه تخت بیمارستانی برای درمان به تهران می‌آیند مثلا چندین شهر چند۱۰۰ هزار نفری در شعاع ۳۰ تا ۱۰۰ کیلومتری تهران داریم که از ۰ تخت بیمارستانی تا ‌‌نهایت ۰. ۵ به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارند به طور مثال کلان شهر کرج ۰. ۶ تخت به ازای ۱۰۰۰ نفر جمعیت دارد لذا بایدامکانات بیمارستانی به ویژ تخت در این مناطق فراهم شود تا بیمارا ن مجبور نباشند برای درمان به تهران بیایند در واقع این مسئله به کمبود سرمایه گذاری در این بخش در گذشته بوده است. 

سطح بندی بیماران با نظام سطح بندی بهداشتی
قائم مقام وزیر بهداشت با بیان دلایل مراجعه بیماران از شهرستان‌ها به بیمارستان‌های تهران گفت: تعدادی از این افراد، طبق سطح بندی که انجام شده است مثلا خدمات فوق تخصصی از جمله پیوند کبد و مغز و استخوان یا خدمات خاصی که طبق سطح بندی قرار است فقط در شهرهای خاصی مثل اصفهان، تهران، شیراز، مشهد و تبریز ارائه شود، قاعدتا از بیماران ارجاعی به این بخش هستند که به تهران می‌آیند. این مسئله به خودی خود مشکلی ندارد چرا که در همه سیستم‌های بهداشتی نظام سطح بندی وجود دارد. 

پول‌هایی که به حساب ملی سلامتتان واریز می‌شود! 
این صاحب نظر در خصوص برنامه‌های وزارت بهداشت در راستای کاهش پرداخت از جیب مردم به ویژه بیماران شهرستانی گفت: با مطالعاتی که درباره هزینه خانوار‌ها در حوزه سلامت داشته‌ایم و قراردادی که با مرکز آمار برای ارائه گزارش از وضعیت هزینه خانوار‌ها در حوزه سلامت و بانک مرکزی نیز گزارشی از هزینه خانوارشهری و تورم در حوزه سلامت داریم علاوه بر این حساب‌های ملی سلامت را در دست اقدام داریم که کمی زمان بر است. 

وی در خصوص نتایج ارزیابی‌هایی که به کمک مرکز آمار و بانک مرکزی انجام شده است، عنوان کرد: با توجه به ارزیابی‌هایی که داشتیم میزان پرداخت از جیب مردم در حوزه سلامت در بخش‌های بستری و سرپایی کاهش قابل توجهی داشته است اما تلاش داریم که میزان فعلی را باز هم کاهش دهیم. 

پایان شب سیاه، سپید است
حریرچی ضمن بیان اینکه یکی از دلایل مراجعه بیماران از شهرستان‌ها به بیمارستان‌های استان تهران نبود متخصص کافی در این مناطق است، گفت: تعداد زیادی از متخصصان و نیروی پزشکی در بخش دولتی و خصوصی با توجه به سیاست‌های نادرست گذشته در تهران تمرکز دارند. وقتی بیماری برای فرد در تهران تشخیص داده شود معمولا در‌‌ همان تهران بستری می‌شود. 

وی با بیان اینکه کمبود تخت مشکل تمام بیمارستان‌های کشور است، خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت برنامه‌هایی برای توسعه تخت به میزان مطلوب و توزیع مناسب آن دارد به گونه‌ای که تا تابستان سال آینده حدود ۱۰۰۰ تخت در شهر کرج، بیمارستان پاکدشت با ظرفیت ۱۶۰ تخت، بیمارستان گرمسار با ظرفیت ۱۶۰ تخت، ۳۰۰ تخت در قم و بیمارستانی در بهارستان تا چند ماه آینده به بهره برداری می‌رسد. با تامین امکانات بیمارستانی در شهرستان‌ها از مراجعه بیماران به تهران جلوگیری می‌شود و در نتیجه آن صرف هزینه‌های زیاد بیماران به دلیل سفر و محل اقامت و مواردی از این دست کاهش می‌یابد. 

بنابراین برای حل مسئله مهاجرت بیماران شهرستانی به تهران باید مسئولان مربوط برنامه‌هایی برای فراهم کردن امکانات بیمارستانی و دارویی بیشتر در شهرستان‌ها و به عبارتی برقراری عدالت ارائه دهند هر چند در حال حاضر نیز اقداماتی از قبیل توسعه تخت بیمارستانی از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: