کد خبر: ۹۳۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 14
شفا آنلاین>سلامت>رییس انجمن صنایع تولیدکنندگان و صادرکنندگان کنستانتره و آبمیوه با اشاره به طرح برچسب چراغ راهنمای تغذیه‌ای، گفت: بعضی از مواد غذایی می‌توانند با سرعت بیشتری این کار را انجام دهند اما در صنعت آبمیوه، یکی از دلایلی که این برچسب نصب نشده.

به گزارش شفا آنلاین،ولی‌الله داوودآبادی با بیان اینکه به شرکت‌ها از طریق انجمن توصیه شده میزان مصرف شکر را کاهش دهند، اظهار کرد: با اداره استاندارد جلساتی برگزار کردیم و به صورت پلکانی در حال کاهش شکر هستیم. همچنین چندین سال است شرکت‌ها را تشویق کردیم و آنها همکاری کردند آبمیوه‌های کاملا طبیعی تولید کنند و آبمیوه‌های طبیعی به تدریج افزایش پیدا خواهند کرد.

داوودآبادی خاطرنشان کرد: قیمت آبمیوه‌های طبیعی گران‌تر است و اگر قند طبیعی در این برچسب‌ها لحاظ شود، کارخانه‌ها در عرصه رقابت، راهکارهایی را انتخاب می‌کنند که میزان شکر را نتوان تشخیص داد و کیفیت و قیمت آبمیوه‌ها کاهش می‌یابد و واحدهای صنعتی ضرر زیادی می‌بینند.

این عضو کانون صنایع غذایی در پاسخ به اینکه آیا برچسب چراغ راهنمای تغذیه‌ای طبق وعده‌های داده‌ شده تا پایان سال به طور کامل انجام می‌شود؟ گفت: بعید به نظر می‌رسد کارخانجات تا آخر سال برای برچسب چراغ راهنما به درصد بالایی برسند اما این روند ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به آمار تولید کنستانتره و آبمیوه در کشور اظهار کرد: همه میوه‌ها در همه فصل‌ها نیستند که بتوان از آنها برای تولید آبمیوه استفاده کرد، ناچارا باید کنستانتره میوه‌ها را بگیرند، در سردخانه نگهداری کنند و در فصل تولید از آن استفاده کنند. امسال پس از چند سال در زمینه تولید کنستانتره وضعیت خیلی خوبی داشتیم و به دلیل فراوانی سیب و انگور، تقریبا همه کارخانجات موجود کنستانتره گرفتند، البته آمار دقیق آن مشخص نیست. صادرات کنستانتره سیب و انگور نیز وضعیت خوبی داشت. برعکس میزان کنسانتره انار به دلیل تولید کم این میوه، کم بود.

رییس انجمن صنایع تولیدکنندگان و صادرکنندگان کنستانتره و آبمیوه در خصوص صادرات آبمیوه بیان کرد: به کشورهای عراق و افغانستان آبمیوه زیادی صادر می‌شود. همچنین همواره از عراق متقاضی آبمیوه هستند و اگر کارخانجاتی بتوانند در شیشه آبمیوه تولیدکنند، می‌توانند به عراق صادر کنند.

داوودآبادی با بیان اینکه آبمیوه‌هایی که رویشان نوشته شده طبیعی و ارگانیک، ضریب اطمینان بالایی دارند و در صنعت آبمیوه استاندارد‌ها رعایت می‌شود، افزود: چند سال پیش سازمان استاندارد با همکاری انجمن استانداردهای آبمیوه را بازنگری کردیم. به طور معمول یک نوشیدنی میوه‌ای باید حدود 12 درصد کنستانتره داشته باشد، آبمیوه‌های دیگر نیز باید نزدیک به 50 درصد کنستانتره داشته باشند که به تبع قیمت نوشیدنی‌های میوه ای ارزان‌تر است. البته بعضی از شرکت‌ها این میزان را رعایت نمی‌کنند و وظیفه وزارت بهداشت است که این موضوع را پیگیری کند.

این عضو کانون صنایع غذایی مشکل اصلی صنایع آبمیوه را در زمینه قیمت‌گذاری دانست و گفت: واحد‌های تولیدی نمی‌تواند قیمت‌های بالا تعیین کنند. آب هر میوه به نسبت قیمت خودش قیمت متفاوتی دارد. هزینه پاکت، حمل و نقل، ارزش افزوده، آب، برق و سایر هزینه‌های سربار هم وجود دارد و به همین خاطر است که صنعت ما آنطور که باید رشد نمی‌کند، چون ما باید با حداقل‌ها بسازیم.

وی در ادامه در خصوص عدم تناسب قیمت آبمیوه‌های طبیعی با قیمت میوه‌ها توضیح داد: میوه‌ای که کارخانجات می‌خرند قیمتی کمتر از قیمت بازار دارد، زیرا حمل و نقل و رسیدن به بازار و هزینه دلالان در افزایش قیمت میوه بازار تاثیر دارد؛ مثلا متوسط قیمت سیب امسال برای کارخانجات به دلیل فراوانی حدودا کیلویی 240 تومان بود اما سیبی که در بازار می‌خرید بیشتر از 2000 تومان است؛ بنابرین سیب یا پرتقال یا اناری که برای تولید می‌رود با قیمت مواد اولیه ارزان‌تری خریده می‌شود.

داوودآبادی با بیان اینکه میزان طبیعی بودن آبمیوه‌ها به قیمت نیز بستگی دارد، اظهار کرد: کارخانه‌ای که با غلظت کمتر و کیفیت پایین‌تر آبمیوه تولید و با قیمت ارزان‌تری به بازار عرضه می‌کند، زیر سوال می‌رود. کارخانه‌هایی هم هستند که می‌خواهند مشتری‌مداری کنند و آبمیوه‌هایی با کیفیت بالا تولید می‌کنند، که مشتری باید هزینه بیشتری بپردازد.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: