کد خبر: ۹۳۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴:۵۹ - ۲۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 14
شفا آنلاین>روانشناسی>سلامت >محققان استرالیایی در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که افسردگی پس از زایمان با هورمون اکسی توسین قابل درمان بوده و استفاده از این هورمون می تواند در تغذیه نوزاد با شیر مادر نقش مهمی داشته باشد.

  به گزارش شفا آنلاین،گروهی از پژوهشگران در آخرین فعالیت های علمی خود دریافتند که درمان افسردگی زایمان با کمک یک نوع هورمون امکان پذیر بوده و این موضوع نقش مهمی در تغذیه نوزاد با شیر مادر ایفا کرده و باعث می شود تا رفتارهای مادرانی که به این بیماری مبتلا می شوند ، بهبود پیدا کند . در واقع افسردگی پس از زایمان یک اختلال شایع است که در حدود 10 تا 20 درصد از مادران به آن  مبتلا می شوند .

کودکان و نوجوانانی که دارای مادرانی مبتلا به افسردگی زایمان بوده اند ، به نسبت سایرین به میزان بیشتری در معرض خطر عوارض جانبی این بیماری همچون افزایش میزان اختلالات روانی و مشکلات رشدی هستند .

محققان استرالیایی در فعالیت های علمی خود به مطالعه و بررسی نقش هورمون اکسی توسین در بهبود رفتار زنان مبتلا به افسردگی پس از زایمان پرداختند. بث ما  از پژوهشگران موسسه تحقیقات پزشکی هانتر، در نیو ساوت ولز استرالیا در این رابطه می گوید : هومون اکسی توسین به طور بالقوه در بهبود رفتار ناشی از افسردگی پس از زایمان در مادران  موثر است . مادرانی که به افسردگی پس از زایمان مبتلا می شوند، متقابلا به نوزادان خود حساسیت کمتری دارند ، احساس لازم را به فرزند خود بروز نداده و به اقدامات لازمی که والدین در برابر فرزند خود انجام می دهند ، کمتر توجه می کنند .

در این پژوهش ها ، محققان دریافتند که سطح بالای اوکسی توسین با رفتار والدین همچون ترویج تعهد و پیوستگی رابطه ، همراه خواهد بود. به عنوان نمونه مادرانی که پس از زایمان سطح اوکسی توسین بالایی دارند با نوزاد خود مهربان تر برخورد می کنند. همچنین پژوهشگران معتقد هستند که رفتار والدین پس از درمان با اوکسی توسین ، بهبود بخشیده می شود . به طور کلی کودکان و نوجوانانی که دارای مادرانی مبتلا به افسردگی زایمان بوده اند ، به نسبت سایرین به میزان بیشتری در معرض خطر عوارض جانبی این بیماری همچون افزایش میزان اختلالات روانی و مشکلات رشدی هستند.

سرپرست تیم تحقیقاتی فوق  در این رابطه متذکر می شود که به طور کلی مداخلات و درمان های روان شناختی برای مادران مبتلا به افسردگی پس از زایمان مناسب بوده و دارای اثرات مثبت بر تعامل بین مادر و فرزند است .

لازم به توضیح بوده که برای شناسائی مکانیزم و نوع  تاثیرات نامشخص اکسی توسین بر خلق و خوی مادر به انجام  تحقیقات بیشتری نیاز است و هدف اصلی پزشکان از این مطالعات ، اطمینان از ایمنی کامل استفاده از این هورمون عنوان می شود .سینا پرس

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: