کد خبر: ۹۳۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 13
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>رئیس بیمارستان روان‌پزشکی ایران می‌گوید که برای برخی پرسنل اینجا به یک تبعیدگاه تبدیل شده‌است.
به گزازش شفا آنلاین، « کسی را که خوب کار نمی کند یا مشکلی دارد به عنوان تنبیه به بیمارستان روانپزشکی می‌فرستند» با این‌حال از نگهبان گرفته تا پزشک، از مسئول اورژانس تا پرستار به خوبی و بدی‌اش خوگرفته‌اند. سیدوحید شریعت درگفتگو باسپید همچنین از بستری‌شدن 20 تا 30 درصد از بیماران به‌علت مصرف مواد افیونی خبر می‌دهد.

بیماران بیمارستان روانپزشکی ایران با چه معیاری بستری می‌شوند؟ تقسیم‌بندی بیماران به‌شکلی هست که بیمارانی که مشکلات حاد ندارند از دیگران جدا شوند؟
       یکی از ویژگی‌های بیماران شدید روانی این است که خود را بیمار نمی‌دانند. آنها گمان می‌کنند که بخشی که در آن بستری شده‌اند مناسبشان نیست. این‌ در‌حالیست که همه بخش‌های روان‌پزشکی بزرگسالان خدمات مشابهی را ارائه می‌کنند. غیر از بخش مهر در این بیمارستان و بخش‌هایی که در بیمارستان‌های عمومی برای بیماران سایکوسوماتیک و درمان اعتیاد وجود‌دارد، جای دیگری که خدمات را مختص یک گروه ارائه‌کند وجود‌ندارد. بخش‌های روان‌پزشکی خیلی محدود است.

منظور شما از بخش‌های اعتیاد مربوط به افرادی است که به خاطر مصرف مواد در روان‌پزشکی بستری‌می‌شوند؟ این افراد در بخش‌های جدا بستری می‌شوند؟
       بله. این افراد یا به‌خاطرمواد بستری‌شده‌اند و یا بیماری دیگری دارند و همزمان به مواد هم آلوده‌شده‌اند. مصرف مواد در بیماری این افراد ممکن تاثیر زیادی داشته‌باشد. البته اینقدر مشکل زیاد است که فقط در یک بخش نمی‌شود این افراد را نگه‌داشت در همه بخش‌ها این افراد بستری‌شده‌اند اما موارد پیچیده‌تر و آنهایی که خدمات تخصصی‌تری نیاز‌ دارند در این بخش‌ها بستری می‌شوند.

این مواد اعتیاد‌آوری که از آن نام می‌برید بیشتر شیشه است؟
       اینجا عوارض شیشه را زیاد می‌بینیم. اگرچه تعداد بیماران مصرف‌کننده مواد افیونی زیاد است اما عوارض آن را کمتر می‌بینیم. شیشه از مواردی است که مشکلات زیادی با آن داریم. چراکه عوارض آن پرسروصداتر است و بیمارانش بیشتر دیده می‌شوند.

چند درصد از بیماران اینجا به‌خاطر مصرف مواد توهم‌زا بستری‌شده‌اند؟
       شاید دقیق نتوان گفت ولی گمان می‌کنم اگر بیماری همراه را در نظر‌بگیریم، یعنی آنهایی که هم مواد مصرف می‌کنند و هم بیماری روانی دارند، بیشتر از 20 تا 30 درصد از کل بیمارانمان را در‌بر‌می‌گیرند. اما کسی که صرفاً به خاطر مواد بیمارروانی شده‌باشد خیلی کمتر است. ابتلا به بیماری روانی به‌خاطر مصرف مواد در خانم‌ها کمتر است و بنابراین اگر خانم‌ها را حذف کنیم، رقم مبتلایان بیشتر می‌شود. به‌نظر می‌رسد که نسبت به پارسال و دو سال گذشته میزان مراجعه بیماران مصرف‌کننده مواد کمتر شده‌است. الآن شیشه باز هم گران شده و به قیمت چند سال گذشته خود برگشته‌است.

از روش زنجیر کردن بیمار هم استفاده می‌کنید؟
       به هیچ وجه. این روش از چندین دهه قبل دیگر استفاده نمی‌شود. البته در شرایط بحرانی که احتمال خطر آسیب‌زدن فرد به خود یا دیگران وجود دارد مجبور می‌شویم برای مدت کوتاهی و با رعایت جوانب ایمنی بیمار را ببندیم. این اتفاق معمول نیست ولی هر لحظه ای ممکن است رخ دهد.

بیمار مجهول‌الهویه هم در بیمارستان شما وجود دارد؟
       بله.

این بیماران چگونه به بیمارستان روان‌پزشکی می‌آیند؟
       معمولا با دستور قاضی و توسط نیروی انتظامی آورده می شوند.

هزینه و پول بیمه‌شان را چه کسی پرداخت می‌کند؟
       یکی از مشکلات ما نیز همین است. آنها کسی را ندارند و برای همین هزینه‌ای هم برای پرداخت ندارند.

بیمار کودک و نوجوان هم دارید؟
       خیر.
 بعد از اجرای طرح تحول سلامت، میزان مراجعه بیماران به بیمارستان تغییری کرد؟
       ما قبل از طرح تحول هم ظرفیتمان تکمیل بود. امروز هم صف‌های انتظار طولانی داریم و هنوز مشکل کمبود تخت به طور جدی وجود دارد.

پرداختی بیمار کمتر از قبل شده‌است؟
       اگرچه از یک‌سو درصد پرداخت بیمار کمتر‌شده ولی از سویی دیگر تعرفه خدمات درمانی بیشتر شده‌است. درواقع پرداختی بیماران تفاوتی خاصی نکرده و شاید کمی بیشتر هم شده‌‌باشد. الان برنامه این است که درصد پرداختی بیماران روان‌پزشکی به 3 درصد کاهش یابد. در این‌ صورت پرداخت آنها نیز کاهش می‌یابد. الان ما 8 ماه از بیمه‌ها طلب داریم.

نحوه پرداخت کارانه‌ها در بیمارستان روان‌پزشکی ایران به چه شکل است؟
       کارانه کارکنان را تا شهریور پرداخت کردیم و 4 ماه عقب هستیم. با توجه به تراز منفی ما، اگر دانشگاه کمک نکند کاری از پیش‌نمی‌بریم. از سال گذشته برخی تغییرت را انجام‌داده‌ایم. اما مشکلات ما پایه‌ای‌تر از این است که با چند وصله و پینه درست‌شود. این ساختمان با کاربری بیمارستان ساخته‌نشده و بنابراین ساختارش زیاد مناسب نیست. اینجا برای خوابگاه ساخته‌شده و راهروهای باریکی دارد.

سپید: پرستارانی که در بیمارستان روان‌پزشکی ایران کار می‌کنند، پرداختی ویژه دارند؟
       به برخی از کارکنان سختی کار تعلق می‌گیرد. در بازدیدی که وزیر بهداشت داشتند قرار شد که این سختی کار به‌طور کامل به‌خصوص به پرستاران پرداخت‌ شود.

حقوق دریافتی پرستار بیمارستان روان‌پزشکی ایران با بیمارستان عمومی فرق دارد؟
       دریافتی پرستاران بیمارستان روان‌پزشکی ایران پایین‌تر است. ازآنجایی‌که کارانه از درآمد بیمارستان به‌دست‌می‌آید، با پایین بودن درآمد خود‌‌به‌خود درآمد پرستار هم کاهش می‌یابد.

در حال حاضر کارانه را به کدام شکل پرداخت می‌کنید؟
       نظام نوین پرداختی. بعد از اینکه نظام مبتنی‌برعملکرد متوقف و دانشگاه‌ها در انتخاب نظام پرداختی مخیر‌شدند به سیستم قبلی برگشتیم.

وقتی که بیمار می‌خواهد با پزشک ملاقات داشته‌باشد در اتاق تنها است؟
       در برخی درمانگاه‌ها نیروی آموزشی دستیار و دانشجو حضور‌دارد اما در کلینیک ویژه تنها هستند.

تنها بودن آسیبی به پزشک وارد‌نمی‌کند؟
       این احتمال وجود‌دارد اما این اتفاق بیشتر در اورژانس رخ‌می‌دهد. شرایط درمانگاه معمولاً از قبل کنترل شده‌است و خطرناک نیست. در اورژانس که بیمارهای حاد به آنجا منتقل می‌شوند، این احتمال بیشتر است که بیمار مشکلی برای پزشک ایجاد‌کند. برای همین بر اساس قانون باید اول بیمار بازرسی بدنی شود.

بستری شدن در بیمارستان روان‌پزشکی برچسبی بر پیشانی بیمار می‌زند. از این رو گفته‌شده‌بود که برخی بیماران که مشکل حادی ندارند در بیمارستان‌های عمومی بستری شوند. آیا این روش را امتحان کردید؟
       اگر چنین بیمارستانی وجود دارد به من معرفی کنید. آن بحث انگ بیماری روانی وجود دارد. برای همین گفته شده که باید تخت‌های بیمارستان‌های روانی را در بیمارستان‌های عمومی افزایش دهیم. برای مثال بیمارستان رسول اکرم (ص) در دانشگاه ایران تنها جایی است که تخت روان‌پزشکی در بیمارستان عمومی دارد. ضریب اشغال آنها از ما هم بالاتر است برای همین خیلی سخت می‌توانیم برای بیماران خودمان پذیرش بگیریم. اگر بیمار مشکل جسمی همراه با بیماری روانی‌اش داشته‌باشد او را به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) می‌فرستیم. وزارت بهداشت بودجه ای را اختصاص داده که اگر ضریب اشغال بیمارستانی زیر 60 درصد باشد، تخت‌هایی را به بخش روانی اختصاص‌دهد و به ازای هر تخت مبلغی دریافت کند. اما خیال نمی‌کنم که در تهران با این خصوصیات بیمارستانی داشته‌باشیم.

در حال حاضر آیا کمبودی در تعداد کارمند (مثل پرستار) دارید؟
       این سوال را از هر بیمارستانی بپرسید جواب رد نمی‌دهد. اما ما معتقدیم ضریب نیرو به تخت در این بیمارستان از سایر بیمارستان های دانشگاه بسیار کمتر است.

ضریب نیرو به تخت برابر چند است؟
       حدود هفت‌دهم ضریب پرستار به تخت است.

نقطه متمایز و مثبت بیمارستان شما چیست؟
       ما بزرگ‌ترین اورژانس را ازنظر تعداد تخت داریم. گمان نمی‌کنم در هیچ بیمارستان روان‌پزشکی 20 تخت وجود داشته‌باشد. همچنین بیمارستان روان‌پزشکی ایران با داشتن بخش مهر که یک بخش متمایز و تخصصی است با دیگر بیمارستان‌ها فرق دارد.

نقاط ضعف بیمارستان را چه می‌دانید؟
       نقطه ضعف ما نداشتن متخصص داخلی و نورولوژی یا آزمایشگاه 24 ساعته و دور بودن بیمارستان از شهر است. درآمد بیمارستان پاسخگوی نیاز کارمندهایش نیست و باعث نارضایتی آنها می‌شود. الان تا حدی بیمارستان برای کارکنان به تبعیدگاه تبدیل شده‌است. در گذشته این گونه بود که کسی را که خوب کار نمی‌کرد یا مشکلی داشت به‌عنوان تنبیه به بیمارستان روان‌پزشکی می‌فرستادند، البته این موضوع در حال حاضر تاحدودی تعدیل شده است ولی نمی توان گفت که از بین رفته است. تفاوت بین دریافتی کارکنان در طرح عملکردی به این شکل قرار بود جبران شود که با محل 5 درصدی که از بیمارستان‌ها جمع می‌شود دانشگاه‌ها به بیمارستان‌های کم‌درآمد کمک کنند. طرح عملکردی که تقریباً از‌بین‌رفت و دانشگاه دیگر چنین تعهدی ندارد و احتمال اینکه بیمارستان‌های کم‌درآمد نادیده‌گرفته‌شوند بالا می‌رود. البته زمانی هم که این تعهد بود، تردیدهایی درباره پوشش این تفاوت وجود داشت.

یعنی این تفاوت پوشش داده‌نشد؟
       در 6 ماه دوم سال 93 که طرح اجرا شد مبلغی را به عنوان مابه‌التفاوت پرداخت‌کردند تا میانگین پرداختی‌های بیمارستان به 80 درصد از پرداختی‌های بیمارستان‌های دیگر برسد. خیلی از پرسنل‌های ما معتقد بودند این رقم پرداخت‌شده واقعی نبود. برای سرپرستارها 80 هزر تومان واریز شد یا برای سوپروایزر ها این رقم صفر بود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: