کد خبر: ۹۳۲۲۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 13
شفا آنلاین>بیمه و بانک> ایران برای آغاز تجارت های از دست رفته در سال 2016 آرام و قرار ندارد.

به گزارش شفا آنلاین، به نقل از بخش مالی سی ان ان، ظرف چند هفته آینده جامعه جهانی بسیاری از تحریم هایی که اقتصاد ایران را تحت فشار قرار داده بود لغو خواهد کرد. اما دست و پای شرکت های آمریکایی بسته است.

آمریکا تحریم ها را بر اساس توافق لغو خواهد کرد اما برخی از تحریم های تجاری پابرجا خواهند بود. هنوز برای بیشتر شرکت های آمریکایی داشتن حضور فیزیکی در ایران یا مشارکت با شرکت های ایرانی تقریباً غیر ممکن است.

در مقابل اروپا تقریباً بطور کامل قادر به همکاری با ایران است. نتیجه: شرکت های اروپایی برنده و شرکت های آمریکایی بازنده هستند.

محقق امور خاورمیانه در هاروارد، مجید رفیع زاده می گوید: "قانون جامعه برای مجاز کردن فعالیت شرکت های آمریکایی در ایران به زودی وجود ندارد. و همین باعث می شود بازندگان بزرگ توافق هسته ای باشند.

حتی تنش های اخیر بین ایران و عربستان می تواند باعث احتیاط بیشتر آمریکا و اعمال تحریم های بیشتر شود.
تحریم های اروپا می روند تحریم های آمریکا باقی می مانند

توافقی که ایران با گروه پنج بعلاوه یک (آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین) امضا کرد بر اساس یک وعده ساده بنا شد: ایران توافق کرد در تاسیسات هسته ای را به روی ناظران باز کند و در عوض تحریم های هسته ای لغو شوند. ایران می خواهد از بحرانی که از سال ۱۹۷۹ برای اقتصاد ایجاد شد رها شود.

اکنون جهان منتظر روز اجراست، روزی که آژانس انرژی اتمی تایید کند ایران به تعهدات خود پای بند بوده است. این تاریخ هنوز تعیین نشده اما در اوایل سال نو میلادی خواهد بود.

بعد از روز اجرا ایران می تواند دوباره نفتش را در بازار جهانی به فروش برساند و بانک های آن با سیستم مالی جهانی مرتبط شوند. آمریکا به زودی مجوز فروش هواپیماهای مسافربری و واردات فرش و مواد غذایی ایرانی به آمریکا را خواهد داد.

اما اتحادیه اروپا دست و دلبازتر است و قصد دارد فروش هر چیزی از خودرو تا خط آهن و بیمه به ایران را تسهیل کند.

با توجه به اینکه عده زیادی برای امضای قرارداد هجوم می آورند دولت اوباما باید تصمیم بگیرد که آیا شرکت های آمریکایی عقب بمانند و یا به آنها مجوز فعالیت بدهد.

شرکت های آمریکایی برای تجارت با ایران باید از وزارت خزانه داری مجوز ویژه بگیرند.

پتانسیل اقتصادی بالای ایران

ایران پتاسنیل اقتصادی بالایی دارد و نه فقط در زمینه نفت. ایران بازار جدیدی است. اگرچه به اندازه چین نیست اما از کوبا که شرکت های آمریکایی انجام تجارت با آن را بررسی می کنند خیلی بزرگتر است.

ایران جمعیتی ۸۰ میلیون نفری با ۶۰درصد زیر سن ۳۰ سال دارد. این جمعیت با تحصیلات عالی هستند. ایرانیان طبقه متوسط می گویند می خواهند با غرب در ارتباط باشند بخصوص آمریکا.

مشکل این است که نمایندگان آمریکایی نمی توانند مستقیم فعالیت داشته باشند و شرکت های آمریکایی نیز اجازه تاسیس دفتر و فروشگاه در ایران ندارند.

در واقع روابط تجاری بین این دو وجود ندارد. تنها استثناها برخی از مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی هستند.
اپل چطور باید با ایران کار کند

اما قضیه پیچیده است. شرکتی مثل اپل را در نظر بگیرید. می تواند از خزانه داری برای ارسال آی.پد به ایران مجوز بگیرد اما اجازه خدمات رسانی یا بازگشایی فروشگاه ندارد. حتی اگر این آی.پدها به دست افراد اشتباهی تحویل داده شود، اپل هم با جریمه مواجه می شود.

با اینحال یک شرکت اقماری اپل می تواند بعد از روز اجرا در ایران فعالیت کند.

بسیاری از شرکت های اروپایی بخوبی متوجه در دست داشتن برگ برنده هستند و از چند ساعت بعد از توافق، آلمان یک هواپیمای پارتر از رهبران ارشد تجاری را عازم ایران کرد. شرکت های آمریکایی در حال بررسی هستند.

سیاست های ۲۰۱۶ مهم است
البته شرکت ها می دانند انتخابات سال ۲۰۱۶ می تواند دوباره بازی را عوض کند.

پاتریک کلاوسون رئیس تحقیقات موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک می گوید: "اگر من شرکت داشتم نگرن این بودم که قوانین در ژانویه ۲۰۱۷ تغییر کند. به هر حال رئیس جمهور بعدی قطعاً می خواهد نشان دهد سیاست هایی متفاوت با رئیس جمهور قبلی دارد."
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: