کد خبر: ۹۲۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 10
شفا آنلاین>سلامت>رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه در تمام استان‌های کشور بیمار مبتلا به سل وجود دارد،‌ گفت: در بعضی از استان‌ها این موارد بیشتر مشاهده شده است.

به گزارش شفا آنلاین، مهشید ناصحی در کارگاه آموزشی کنترل، پیشگیری و درمان سل در شهرستان جیرفت گفت: بیماری سل یک بیماری عفونی و واگیر‌دار است و این بیماری به دلیل وابستگی به اکسیژن بیشتر از سایر اعضای بدن به ریه‌های افراد آسیب می‌رساند. در 85 درصد موارد بیماری سل به صورت بیماری ریوی خودش را نشان می‌دهد و همچنین سایر اندام‌های دیگر بدن نیز دچار آسیب بیماری سل می‌شوند.

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه به جز سل ریوی از انتقال مستقیم سایر انواع این بیماری به دیگران نگرانی وجود ندارد، تصریح کرد: میکروب سل‌های ریوی به ویژه هنگام سرفه، عطسه و صحبت کردن همراه با ذرات تنفسی وارد جریان هوا می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت این بیماری افزود: درمان بیماری سل تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست؛ در واقع تشخیص و درمان به موقع آن موجب پیشگیری از ابتلا به دیگران می‌شود.

ناصحی با بیان اینکه سل اگر اندام‌های مختلف بدن را درگیر کند، علائم مختلفی را نشان می‌دهد، ابراز داشت: این بیماری بیشتر به ریه بیمار آسیب می‌رساند که از جمله علائم آن سرفه طولانی بیشتر از دو هفته است. معمولا این سرفه‌ها با کاهش وزن، کاهش اشتها و خلط همراه است و اگر بسیار دیر تشخیص داده شود، فرد را دچار درد قفسه سینه و حتی خلط خونی می‌کند. وضعیت کشور ما به دلیل اینکه بیماران مبتلا به سل زودتر به پزشک مراجعه می‌کنند در زمینه کنترل و درمان بیماری سل بسیار مناسب است. چندین دهه است که درمان بسیار خوبی برای بیماری سل وجود دارد و بیمار مبتلا به سل اگر این دوره درمان را کامل دریافت کند، مانند یک فرد عادی به جامعه بازمی‌گردد.

ناصحی افزود: اگر دوره درمان شش ماه طول کشید، بعد از دو هفته این بیماری به افراد دیگر سرایت نمی‌کند و فرد بیمار می‌تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد و این بیماری برای دیگران انتقال‌ دهنده نیست.

وی با بیان اینکه هنوز مردم جامعه واقف به این موضوع نیستند و اطلاعات آن‌ها در زمینه بیماری سل اندک است، اظهار داشت: مردم از بیمار سل هراس دارند و نگرش آن‌ها در این راستا نامناسب است و همچنین افراد جامعه دوست ندارند که این بیماری مشخص و گزارش شود و برخی از آن‌ها به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند و از پزشک خود تقاضا دارند که این بیماری محرمانه باشد. از طرف دیگر متاسفانه فرهنگ مصرف آنتی‌بیوتیک در کشور ما ضعیف است و به همین دلیل ممکن است دوره درمان بیماری سل نیمه کاره باقی بماند. افراد مبتلا به سل با مراجعه به درمانگاه‌های بهداشتی، آزمایش و عکس از قفسه سینه به صورت رایگان برای آن‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در تمامی استان‌های کشور بیمار مبتلا به سل وجود دارد،‌ ابراز داشت: در بعضی از استان‌ها این موارد بیشتر مشاهده شده است که در این راستا رتبه اول مربوط به استان سیستان و بلوچستان و سپس استان گلستان است. همچنین استان‌های کرمان،‌ هرمزگان، خراسان و خوزستان هم از مکان‌هایی هستند که نسبت به متوسط کشوری موارد سل بیشتری دارند.

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: نکته مورد تاکید این است که گروه پزشکی و بهداشتی باید بیشتر به این بیماری فکر کنند. مردم از این بیماری هراس نداشته باشند و باید اطلاعاتی در راستای علائم و خدمات رایگان این بیماری کسب کنند و همچنین بدانند که این بیماری قابل درمان است. به طور معمول درمان بیماری سل سرپایی است؛ مگر اینکه فرد به همراه بیماری سل، بیماری دیگری هم داشته باشد که در این صورت باید فرد بیمار بستری شود، اما اصولا درمان بیماری سل سرپایی انجام و این بیماری به طور کامل رصد می‌شود تا افراد به طور کامل بهبودی کسب کنند. ما تصور می‌کنیم که حدود 65 درصد موارد سل در کشور به ما گزارش می‌شود و 35 درصد آن توسط بخش خصوصی گزارش نشده باقی می‌ماند.

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اهمیت نقش اطلاع‌رسانی در زمینه بیماری سل توسط رسانه‌ها ابراز داشت: اگر رسانه‌ها در این راستا همکاری کنند و اگر افراد مبتلا به بیماری سل به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند، آن‌ها خدمات را به صورت رایگان دریافت می‌کنند و همچنین مطمئن باشند که اسرار بیماری آن‌ها محرمانه باقی می‌ماند. اصلی‌ترین راه پیشگیری از بیماری سل این است که بیمار مبتلا به سل ریوی سریع‌تر شناسایی شود تا دیگران را مبتلا به این بیماری نکند.

وی با اشاره به اینکه تشخیص و درمان رایگان بیماری سل به عنوان اساسی‌ترین راهکار مقابله با این بیماری است، اظهار داشت: اگر اطفال دچار بیماری سل شوند، ممکن است به انواع بسیار شدید و کشنده بیماری مبتلا شوند که در این راستا واکسن ب.‌ث.‌ژ مانع از انواع شدید بیماری سل می‌شود و می‌تواند از نوع شدید این بیماری جلوگیری کند.

رئیس اداره کنترل سل و جذام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه اگر یک بیمار مبتلا به سل شناسایی شد باید در اطرافیان آن‌ها به صورت رایگان این بیماریابی را انجام دهیم، اظهار داشت: افراد اچ.‌آی.‌وی مثبت، کسانی که نارسایی کلیوی دارند و کسانی که داروهای شیمی درمانی استفاده می‌کنند از گروه‌های خاصی هستند که تصور می‌کنیم بیماری سل در آن‌ها شدیدتر باشد. در این افراد باید به صورت خاص بیماری سل بررسی شود، زیرا احتمال این بیماری در این افراد بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌هایی برای عموم مردم و دوره‌های آموزشی برای رابطین بهداشتی برگزار می‌شود، افزود: باید در این راستا تلاش شود تا اطلاعات افراد افزایش یابد و نگرش آن‌ها درباره این بیماری اصلاح شود. همچنین آموزش‌هایی برای گروه‌های کاردان و کارشناس بهداشتی و بهورزان انجام می‌شود؛ به این دلیل که بخشی از کار بیماریابی و درمان سل بر عهده این افراد است. با توجه به اینکه گروه هدف چه گروهی است،‌ محتوای آموزشی متفاوت است،‌ اما هدف از برگزاری برنامه‌های آموزشی گروه‌های تخصصی، ارتقای بیماریابی و درمان آن‌ها است.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: