کد خبر: ۹۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 05
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بدهی بیمه ها به بیمارستانها، زنجیره تولید و واردات دارو را دچار مشکلات جدی کرده است و اگر این بدهی تا دو ماه آینده پرداخت نشود، تامین دارو در کشور به مشکل می خورد.

به گزارش شفا آنلاین،رسول دیناروند درباره بدهی بیمه ها و تأثیر آن بر تامین داروی کشور گفت: بدهی بیمه ها به دو صورت بر چرخه تامین داروی کشور تاثیر می گذارد، یکی بدهی مستقیم به داروخانه ها و دیگری بدهی بیمارستانها به شرکتهای دارویی است.
وی افزود: بدهی بیمه ها به داروخانه ها حدود20 درصد از کل بدهی و پرداختی های این سازمانهاست، بیمه ها اکنون مطالبات داروخانه ها را تا تیر امسال (94) پرداخت کرده اند و قول داده اند تا پایان دی، مطالبات مرداد را نیز پرداخت کنند و به شهریور برسند.
رئیس سازمان غذا و دارو اضافه کرد: اگر دو سازمان بیمه گر اصلی کشور به این قول خود عمل کنند، عقب ماندگی آنها به داروخانه ها به پنج ماه می رسد که اندکی از عقب ماندگی هفت ماهه چند ماه پیش بهتر است.
دیناروند گفت: مسئله و نگرانی اصلی فعلی، بدهی بیمه ها به بیمارستانها و مراکز درمانی است که حدود هفت تا هشت ماه عقب ماندگی دارند. این بدهی باعث شده که بیمارستانها نیز نتوانند مطالبات تولید کنندگان و وارد کنندگان دارو به کشور را به موقع پرداخت کنند.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت افزود: اگر بیمه ها نتوانند تا دو ماه آینده عقب ماندگی خود را در پرداخت مطالبات بیمارستانها جبران کنند، زنجیره تولید و واردات دارو در کشور دچار مشکلات جدی می شود. یعنی تامین دارو در کشور دچار دردسر می شود.
وی گفت: در واقع با ادامه عقب ماندگی بیمه ها، شرکتهای تامین کننده دارو در کشور نمی توانند به فعالیت خود ادامه دهند، زیرا هزینه های این شرکتها بسیار بیش از تورم است،بسیاری از آنها به علت دریافت وام، به بانکها بدهکارند و باید سودهای کلان بانکها را نیز پرداخت کنند و اگر بیمه ها مطالبات آ نها را به موقع پرداخت نکنند، ادامه حیات آنها دچار مشکلات جدی می شود.
به گفته مسئولان وزارت بهداشت، سازمانهای بیمه گر از ابتدای امسال حدود شش هزار میلیارد تومان بدهی معوقه به مراکز بهداشتی-درمانی کشور دارند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: