کد خبر: ۹۲۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 04
شفاآنلاین:جامعه>سه دانش‌آموز استثنایی که طی هفته‌های اخیر فوت کردند،‌ دارای بیماری‌‌های زمینه‌ای مانند سرطان و مشکل قلبی بودند اما دراینکه تردد در هوای آلوده برای دانش‌آموزان استثنایی مضر است، هیچ شکی نیست و باید برای این گروه از دانش‌‌آموزان تدابیر ویژه‌ای اندیشید.
به گزارش شفاآنلاین : آلودگی هوای تهران طی هفته‌های گذشته، آن قدر شدت یافت که تنفس را حتی برای آن گروه از شهروندانی که بیماری و مشکل خاصی نداشتند، دشوار ساخت.

طی 18 روز آلودگی شدید هوای تهران، مدارس در تمام پایه‌های تحصیلی به مدت دو روز یعنی در تاریخ‌‌های 29 و 30 آذر تعطیل شدند. البته طبق اعلام مسئولان محیط‌زیست تعطیلی دو روزه مدارس در کاهش میزان آلاینده‌ها تاثیر چندانی نداشت.

اغلب خانواده‌های تهرانی انتظار داشتند، برای حفظ سلامت دانش‌آموزان در روزهایی که هوای تهران به شدت آلوده‌ بود، مدارس تعطیل شوند اما کمیته اضطرار آلودگی هوا به جز تعطیلی دو روزه تمام مدارس تهران و تعطیلی تمام پیش‌دبستانی‌‌ها و مدارس ابتدایی استان تهران در تاریخ 9 دی، مصوبه‌ دیگری برای تعطیلی نداشت.

آغاز فصل امتحانات دانش‌آموزان از دلایلی بود که منجر شد کمیته اضطرار رای به تعطیلی مدارس ندهد. علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش در رابطه با تعطیلی مدارس به‌دلیل آلودگی هوا و لطمه خوردن به درس دانش‌آموزان گفت: ما نیز با این موضوع موافقیم اما برای تمام مسئولان کشور سلامت دانش‌آموزان مهم است اما از مسئولان درخواست می‌کنیم اقدامات دیگری را برای مقابله با آلودگی هوا انجام دهند و تمام اقدامات را منوط به تعطیلی مدارس نکنند که این درخواست را در کمیته اضطرار هوا نیز مطرح کرده‌ایم.

به نظر می‌رسد، حفظ سلامت دانش‌آموزان در روزهایی که هوا آلوده است،‌ دلیل اصلی انتظار خانواده‌ها برای تعطیلی مدارس باشد.

طی دو روز گذشته نیز خبری مبنی بر فوت سه دانش‌آموز استثنایی به دلیل آلودگی هوا منتشر شد.در این خبر آمده بود حسین علی از مدرسه ایمان، صادق جلیلی پور از مدرسه سروش و کیانوش شایگانی از مدرسه توحید دانش آموزانی بودند که در هفته‌های گذشته به علت آلودگی هوا دچار مشکلات تنفسی شدند و پس از مدتی بستری در بیمارستان فوت کردند.

البته وجیه الله پرویزی رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران با تایید فوت سه دانش‌آموز استثنایی در هفته‌های اخیر گفت:‌ هنوز علت فوت این دانش‌آموزان مشخص نیست و نمی‌توان آن را با آلودگی هوا مرتبط دانست.

** سه دانش‌آموز استثنایی فوت شده دارای بیماری زمینه‌ای بودند

طبق بررسی‌های خبرنگار ما، حسین علی دانش‌آموز مدرسه استثنایی ایمان،‌ مبتلا به سرطان خون بود که بر اثر عفونت ریه در بیمارستان بستری و فوت کرد.

کیانوش شایگان دانش‌آموز مدرسه استثنایی توحید بیماری قلبی داشت و به دلیل ابتلا به بیماری آنفولانزا و عفونت ریه فوت می‌کند.

آنگونه که یکی از معلمان دانش‌آموزان استثنایی می‌گوید:‌ آلودگی هوا بر روی عملکرد ذهنی دانش‌آموزان استثنایی تاثیر مستقیم دارد و برخی دانش‌آموزان در هوای آلوده دچار تنگی نفس، افت فشار خون، هیجان و پرخاشگری می‌شوند و حتی برخی خانواده‌ها هنگام آلودگی به مدت یک هفته فرزندان استثنایی خود را به مدرسه نفرستادند.

طبق گفته‌های این معلم، بخشنامه‌ای در تاریخ 12 دی ارسال شده است که طبق آن رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی می‌تواند درمواقع اضطرای آلودگی هوا، مدارس را تعطیل اعلام کند.

** آیا مدارس استثنایی می‌توانند هنگام آلودگی هوا تعطیل شوند؟

مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در پاسخ به پرسش در رابطه با اینکه آیا برنامه‌ای ندارید تا مدارس استثنایی هنگام آلودگی هوا تعطیل شوند و این قبیل از دانش‌آموزان که نسبت به سایرین حساس‌تر هستند، کمتر دچار آسیب شوند، اظهار داشت: بخشنامه‌ای وجود دارد که تاکید می‌کند، اگر مدارس ابتدایی به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند، مدارس استثنایی نیز تعطیل خواهند شد.

وی افزود:‌ اگر اداره استثنایی به این نتیجه برسد که هوای آلوده برای دانش‌آموزان خطرناک است،‌ می‌‌تواند مدارس را تعطیل اعلام کند.

ثقفی تاکید کرد:‌فوت سه دانش‌آموز استثنایی مرتبط با آلودگی هوا نیست و زمان فوت آنها قبل تر از آلودگی‌ها بوده است.

  اتخاذ تدابیری در هنگام آلودگی هوا برای حفظ سلامت دانش‌آموزان استثنایی که نسبت به سایرین حساس‌تر هستند،‌ ضروری است و در این رابطه باید تمهیداتی اندیشیده شود که این گروه از دانش‌آموزان هنگام آلودگی به مدرسه نروند.تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: