کد خبر: ۹۱۲۵۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۰۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۴ - 2015December 29
شفا آنلاین>بیمه و بانک>باور نمی کنید اما مردم این کشور برای ارسال کمک به کلیسا از پیامک استفاده می کنند و دستفروش های بی خانمان کنار خیابان ها دستگاه های کارت خوان دارند و حتی موزه آبا که متعلق به گروه موسیقی پاپ دهه 70 میلادی است و ترانه پول، پول، پول را خوانده است سکه و اسکناس قبول نمی کند.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سی ان بی سی، هیچ کشوری به اندازه سوئد از وجه نقد فاصله نگرفته است. در سوئد پرداخت به سمت اپلیکیشن ها و استفاده از کارت های پلاستیکی حرکت کرده است.

این کشور از نوآوری برای ساده تر کردن پرداخت های دیجیتال بهره گرفته است. این موضوع کاملاً عملی است و بسیاری از بانک های سوئدی دیگر وجه نقد نمی گیرند و نمی دهند.

البته همه از این روند راضی نیستند. پیش رفتن سوئد به سمت پرداخت های الکترونیکی اعتراض سازمان های مصرف کننده و منتقدان را برانگیخته که تهدید حریم خصوصی و آسیب پذیری بیشتر به جرایم اینترنتی را عامل نگرانی خود می دانند. سال گذشته آمار جرایم کلاهبرداری به ۱۴۰۰۰۰ مورد رسید که بیش از دو برابر مقدار آن در یک دهه گذشته است.

منتقدان می گویند شهروندان مسن تر و پناهجویانی که وجه نقد استفاده می کنند عقب می مانند.

سکه و اسکناس در حال حاضر فقط ۲ درصد از اقتصاد سوئد را تشکیل می دهد در حالی که در ایالات متحده ۷.۷ درصد و در حوزه یورو ۱۰ درصد است. امسال حدود ۲۰ درصد از کل پرداخت های مصرف کنندگان در سوئد بصورت نقدی انجام شده است در حالی که در دیگر نقاط جهان بطور میانگین ۷۵ درصد از پرداخت ها وجه نقد بوده است.

کارت های اعتباری در سوئد پادشاهی می کنند بطوری که ۲.۴ میلیارد تراکنش کارت اعتباری و بدهی در سال ۲۰۱۳ در مقایسه با ۲۱۳ میلیون تراکنش ۱۵ سال پیش از آن صورت گرفت. اما حتی کارت های اعتباری رقیب سرسختی به نام اپلیکیشن پیدا کرده اند.

در بیش از نیمی از شعب بانک های بزرگ سوئد از جمله اس.ای.بی، سوئدبانک، نوردآ بانک و سایر بانک ها هیچ وجه نقدی نیست و وجه نقد بعنوان سپرده پذیرفته نمی شود. آنها می گویند با حذف وجه نقد امنیت و احتمال کاهش تمایل به سرقت های بانکی را تحت تاثیر قرار می دهند.

به گزارش بانک تسویه حساب های بین المللی سال گذشته خزانه بانکی سوئد ۳.۶ میلیارد کرون اسکناس و سکه داشت که نسبت به ۸.۷ میلیارد سال ۲۰۱۰ کاهش یافته است.

البته وجه نقد هنوز زنده است. بانک سوئدی ریکس بانک پیش بینی می کند ضربان قلب وجه نقد کاهش زیادی داشته باشد اما در ۲۰ سال آینده هنوز جان دارد. این بانک به تازگی طرح های جدید سکه و اسکناس چاپ کرده است.

اما در اصل وجه نقد از عادت زندگی روزمره مردم سوئد گرفته شده است. عمده جمعیت جوان از روش های الکترونیکی و کارت های عابر بانک استفاده می کنند. آنها نسلی هستند که بدون وجه نقد زنده می مانند.

همین امر باعث شده دستفروشان و بی خامان ها پلاکاردهای "ویزا، مسترکارت و امریکن اکسپرس قبول می کنیم" را کنار خیابان به دست بگیرند و از دستگاه های کارتخوان کمک های مردمی را دریافت کنند.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: