کد خبر: ۹۰۷۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۴ - 2015December 24
شفا آنلاین>سلامت>مشکل مدیریتی در ذخیره سازی و تولید ، صنعت مرغداری کشور موجب شده تا این صنعت در آستانه تعطیلی قرار گیرد.
به گزارش شفا آنلاین، داستان نوسانات شدید قیمت مرغ انگار تمامی ندارد و فراز و نشیب های تولید و عدم ثبات بازار یک دم مرغداران را رها نکرده و اجازه نمی دهد آنها همانند سایر تولید کنندگان بتوانند برنامه ای مدون برای تولید و سود حاصل از آن داشته باشند.

این در حالیست که بسیاری از مسئولان معتقد هستند که عدم عرضه مرغ های منجمد و مازاد مرغ از سوی شرکت پشتیبانی می تواند آبی بر آتش نوسانات شدید قیمت ها در بازار باشد اما با اوصاف مرغداران اظهاراتی مبنی بر عدم حمایت از این صنعت موجود است.

حال جای این سوال است که چرا مسئولین مربوطه با وجود زیان های میلیاردی تولیدکنندگان از مهر ماه سال گذشته تا کنون توجه چندانی به این صنعت که فتیله آن به آخر رسیده ندارند!

با وجود آنچه گفته شد نباید فراموش کرد که برخی دلالان با حضور پر رنگ خود در این عرصه توانستند سودهای هنگفتی را به جیب بزنند واین امر درحالیست که جیب تولید کنندگان با بدهی های میلیونی به بانک ها خالی است که این امر خود توجه بیش از پیش مسئولان را می طلبد تا صنعت مرغداری کشور سر و سامان بگیرد و البته دست دلالان نیز از این صنعت کوتاه شود چرا که حضور آزاد دلالان در این عرصه تنها موجب خاموشی چراغ تولید این صنعت می شود.

اما با این روند چه بر سر صنعت مرغداری کشور خواهد آمد؟ حبیب اسدالله نژاد رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران استان گلستان  اظهار داشت: مشکل مدیریتی در ذخیره سازی و تولید صنعت مرغداری کشور وجود دارد و به همین خاطر، لازم است که واگذاری قیمت ها به تشکل ها و اتحادیه سپرده شود تا نا به سامانی این صنعت بر طرف گردد.

اما نکته حائز اهمیت در این میان آن است که مرغداران به سبب اینکه تولید کننده و سرمایه گذار نمی تواند تعیین کننده قیمت باشد بیشترین ضربه را می خورند.

براساس این گزارش اظهارات ضد و نقیضی نیز در خصوص خرید مرغ از سوی شرکت پشتیبانی دام و طیور وجود دارد بطوریکه رئیس جهاد کشاورزی رامیان در این خصوص اظهار دارد که شرکت پشتیبانی مرغ را به قیمت 4 هزار و 100 تومان از مرغداران خریداری و در ازای آن نهاده به آنها می دهد. این درحالیست که که شرکت پشتیبانی دام و طیور به صورت مستقیم با مرغداران کار نمی کند .

گفتنی است که مرغداران معتقدند با ادامه این روند بسیاری از سالن های مرغداری تعطیل و تغییر کاربری پیدا می کند زیرا مرغداران تحمل زیان بیش از این را ندارند.

اسدالله نژاد به نابسامانی فروش مرغ در میدان بهمن تهران نیز اشاره کرد و گفت:میدان بهمن تبلور نا به سامانی صنعت مرغداری است اما علاوه بر این امر موضوعات دیگری همچون عدم مدیریت دولت در صدور مجوز ها نیز به این نابه سامانی ها دامن زده وحال لازم است که تمهیداتی برای این امر و کنترل زنجیره تولید مرغ اندیشیده شود زیرا افزایش صدور مجوزهای مرغداری با هدف افزایش اشتغال و تسهیلات بانکی به کار گرفته شده که متاسفانه اکنون هر دو هدف با چالش هایی مواجه هستند.

وی افزود: در میدان بهمن تهران دلال بازی به سبب عدم ارتباط مستقیم شرکت پشتیبانی دام و طیور با مرغداران زیاد است به طوریکه  این امرموجب شده سود این صنعت تنها به جیب واسطه ها و دلالان وارد شود.

رئیس هیات مدیره انجمن صنفی مرغداران گیلان ادامه داد:  کشتارگاه ها مرغ را  به قیمت 3 هزار و 100 تومان از مرغداران خریداری کرده و با قیمت 3 هزار و 900  الی 4 هزارتومان به شرکت پشتیبانی دام و طیور تحویل می دهند و از طرفی این مرغ ها در شرکت پشتیبانی دام و طیور ذخیره سازی می شود اما نباید فراموش کرد که در نهایت با عرضه مرغ های ذخیره شده به بازار مرغداران ضرر می زند.

اسدالله نژاد یادآور شد: در واقع  شرکت پشتیبانی دام وطیور با خرید 4 هزارو 100 تومانی مرغ از کشتارگاه و با در نظر گرفتن هزینه های نگهداری قیمت تمام شده مرغ برای شرکت پشتیبانی حدود 8 هزار تومان است در حالیکه در اکثر مواقع مرغ با قیمت 4 هزار و 600 تومان به بازار عرضه می شود و از طرفی دولت ما به التفاوت آن را پرداخت می کند و لازم به ذکر است که اگر ما به التفاوت آن به شرکت پشتیبانی در قالب مشوق های صادراتی و یارانه قرار گیرد دیگر شاهد ضرر و زیان مرغداران در کشور نخواهیم بود.

در این راستا عظیم حجت مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی در خصوص دغدغه مرغداران مبنی بر دلال بازی در میدان بهمن اظهار داشت: در واقع نمی توانیم میدان بهمن را مقصر اصلی مشکلات زیان مرغداران بدانیم چرا که مشکل اصلی عدم ثبات بازار مرغ این است که مرغ به صورت حق العمل کاری فروخته می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه مرغ کالایی است که ماندگاری آن 72 ساعت است و حداکثر بعد از 72 ساعت در فروشگاه ها به پول تبدیل شده و سپس به دست تولید کننده می رسد  همین امرموجب شده که مرغداران با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شوند و به همین خاطر لازم است که این سیستم اصلاح شود.

حجت در ادامه بیان کرد: در واقع طرحی به دولت مبنی بر عرضه مستقیم مرغ از سوی وزارتخانه و تشکل ها  به سازمان میادین و واگذاری تعیین قیمت مرغ زنده به سراسرکشور به دولت ارائه کردیم که در صورت اجرایی شدن این امر دیگر مرغداران نیازی نیست که برای تامین نقدینگی خود را گرفتار کنند و باید گفت که این امر در کاهش هزینه تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به خرید مرغ شرکت پشتیبانی از مرغداران گفت: این مسئله که کشتارگاه مرغ را  به صورت مستقیم از مرغداران می خرد یا شرکت پشتیبانی، یک مسئله انحرافی است زیرا شرکت پشتیبانی طوری خرید را برنامه ریزی می کند که در بازار تنش مثبت ایجاد شود و بازار به سمت افزایش قیمت ها سوق داده شود.

گویا قرار نیست که معضل وجود دلالان و درآمدهای نجومی یک شبه در بازارهای مختلف حل شود و گفتنی است که تنها مرغداران بایستی زحمت پر کردن جیب دلالان را به ضرر جیب خودشان بدهند و حال جای سوال است که مسئولان مربوطه چه تمهیداتی را برای زیان مرغداران به کار گرفته اند؟

برچسب ها: قیمت مرغ ، تولید ، سلامت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: