کد خبر: ۹۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۰۳ دی ۱۳۹۴ - 2015December 24
شفا آنلاین>سلامت>حوادث پزشکی> هرچه مسافرت‌های بیشتری در سراسر جهان انجام شود، می‌بینیم که دنیا چقدر کوچک شده و یاد می‌گیریم که محدودیتی در مسافت و سرعت انتشار بیماری‌های عفونی وجود ندارند.
 به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید امروزه شاهد هستیم که بیماری لژیونر در سراسر سیستم‌های تهویه‌ای گسترش می‌یابد، HIV از راه تزریق خون‌های غربالگری نشده به افراد سالم منتقل می‌شود، و عفونت‌های زیادی از حیوان به انسان و از راه هوا بین افراد مختلف در حال گردش هستند.

       ما امروزه شاهد تکامل میکروب‌ها و بعضی ترکیب‌های جدید ژنتیکی هم هستیم. بسیاری از پاتوژن‌های جدید در واقع فرم‌های موتاسیون یافته ژن‌های موارد قدیمی هستند. در واقع پیش‌بینی و گاهی کنترل بیماری‌های عفونی مشکل است. به نظر می‌رسد تغییر آنها هم بعید است که انجام شوند.

       آهسته‌آهسته یاد می‌گیریم چگونه علیه این عفونت‌ها مسلح شویم و به نبرد با آنها بپردازیم. ما داریم به دانشمندانی ماهر در تعیین توالی ژنوم تبدیل می‌شویم، داروهایی را تولید می‌کنیم که به افراد مبتلا به HIV، زندگی نسبتا طبیعی را اهدا می‌کنند، درمان‌های جدیدی را یافته‌ایم که کمک می‌کنند عفونت کلستریدیم دیفیسیل بدون آنتی‌بیوتیک از بین بروند. ما در طول شیوع بیماری‌ها، راه‌های ارتباطی مرزی ساخته‌ایم و سیاست‌ها را برای ارائه‌دهندگان خدمات بهداشتی و سلامت ارتقا داده‌ایم، زیرا این افراد هم قربانی و هم منتقل کننده بیماری‌ها هستند.

       نخستین فرد آمریکایی که بوسیله پنی‌سیلین نجات یافته بود، در سال 1999 و در سن 90 سالگی فوت کرد. این امر نشان می‌دهد که چگونه آنتی‌بیوتیک‌ها نجات‌بخش زندگی‌ها هستند. در همان زمان، کشف کردیم که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند سیستم ایمنی بهم‌پیوسته جامعه را در هم بشکنند.

ظهور و بازظهور بیماری‌های عفونی
       در طول 2 دهه گذشته مشخص شده که چگونه مقررات و سیاست‌های سلامت و بهداشت عمومی در مقابله علیه گسترش بیماری‌های عفونی مهم هستند. هرچه به سوی دهکده شدن دنیا پیش می‌رویم، همه مردم دنیا به ابتلا به بیماری‌های عفونی حساس می‌شوند و مهم هم نیست که کجا زندگی می‌کنند. از سوی دیگر، مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها درمان عفونت‌های جدی و کشنده را دشوار یا حتی غیرممکن ساخته است.

       دکتر استفان کالدروود Stephe- Calderwood، رئیس انجمن بیماری‌های عفونی آمریکا می‌گوید، فقط در طول 20 سال گذشته دانش زیادی در مورد جهانی شدن، مسافرت‌های بین‌المللی، رفتارهای افراد، مراقبت‌های سلامت، انتقال بیماری‌های حیوانی به انسان و اهمیت مهار و کنترل گسترش بیماری‌های عفونی، کسب کرده‌ایم. وی معتقد است، راه زیادی را سپری کرده‌ایم تا یاد بگیریم چگونه می‌توان بیماری‌هایی را مانند عفونت‌های HIV و هپاتیت C درمان کرد: «درمان هپاتیت C به 18 قرص در طول روز و یک تزریق هم در هفته نیاز داشت، رژیمی درمانی که عوارض جانبی زیادی را به بیمار تحمیل می‌کرد. امروزه، این ویروس در عرض 12 هفته و با کمک درمان ضدویروسی که فقط در یک قرص جای گرفته، به‌طور کامل ریشه‌کن می‌شود.» اما هنوز هم معتقد است راه درازی را در پیش داریم و به همکاری در تمام جبهه‌ها نیاز مبرم داریم.

ویروس نیل غربی
       در طول ماه‌های آگوست و سپتامبر 1999، شهر نیویورک آمریکا شاهد شیوع نوعی آنسفالیت بود که در اثر ویروس نیل غربی ایجاد شده بود. این ویروس برای نخستین‌بار در نیمکره غربی یافت شد. در طول این شیو، 50 بیمار در بیمارستان بستری شده و 7 نفر از آنها هم فوت کردند.

       به نظر می‌رسید ویروس نیل غربی با یک پرنده یا پشه آلوده وارد ایالات متحده شده و همه افراد را با خطر مواجه کرده بود. امروزه، این بیماری که از راه پشه منتقل می‌شود، در سراسر آمریکا در وضعیت آندمیک به سر می‌برد. شیوع‌هایی گسترده از ویروس نیز در کانادا (2007-1999)، اسرائیل (2000) و یونان (2010) دیده شده است.

       براساس گزارشی که در سال 2001 در New England Journa- of Medicine منتشر شد، شیوع بیماری ویروس نیل غربی در سال 1999، یک بار دیگر ثابت کرد که با رشد فزاینده تجارت و مسافرت‌های بین‌المللی، پاتوژن‌های عجیب و غریب می‌توانند میان قاره‌ها و با سهولت نسبی منتقل شوند.

نشانگان تنفسی حاد شدید
       در نوامبر 2002، ویروس دیگری توانست از چین سربرآورد و اقیانوس‌ها را پشت سر بگذارد، به این ترتیب، پاندمی جهانی از SARS همه جا را فراگرفت. در طول این پاندمی، بیش از 8000 مورد ابتلا گزارش شد. کانادا، دومین کشور از نظر بیشترین موارد ابتلا بود؛ با 251 مورد بیمار و 77 مورد فوت شده. برای نخستین بار، سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای هشدارهای مسافرتی خود را منتشر کرد. SARS در مجموع، 774 مورد مرگ برجای گذاشت، یعنی میزان کشندگی آن 6/9 درصد گزارش شد. این نشانگان باعث شد درک ما از این موضوع افزایش پیدا کند که به اشتراک گذاشتن سریع و شفاف اطلاعات میان کشورها برای پیشگیری از گسترش بین‌المللی عفونت‌های کشنده بسیار ضروری و حیاتی هستند.

وبا
       وبا، بیماری‌ای که تصور می‌شد بیش از یک قرن است در هائیتی ریشه‌کن شده، در اکتبر 2010 دوباره شیوع پیدا کرد، پس از آنکه زلزله‌ای مرگبار و با قدرت زیاد در ژانویه همان سال این کشور را تخریب کرد. یک سال بعد، بیش از 470 هزار مورد از ابتلا به وبا در هائیتی گزارش شدند که 6631 مورد از آنها فوت کردند. به نظر می‌رسید منبع شیوع این بیماری، نیروهای امداد سازمان ملل بودند که باکتری وبا را با خود به هائیتی برده بودند. Medscape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: