تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 17
شفا آنلاین>سلامت> نتایج مطالعات جدید حاکی از آن است که RNAهای خانه‌دار نقش مهم و غیرمنتظره‌ای در پیشگیری از سرطان ایفا می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین، بسیاری از مولکول‌هایی که در بدن ما هستند، لزوما شاه، ملکه یا یک پرنسس نیستند. آنها می‌توانند مولکول‌های ساده‌ای باشند که زمانشان را صرف تکمیل هزاران کار لازم برای هموار نگهداشتن فعالیت سلول‌ها می‌کنند.

بسیاری از این مولکول‌ها، همان ژن‌ها یا پروتئین‌های مسئول اداره منزل هستند و امروزه بیولوژیست‌ها تمایل دارند تا بر آنها بیشتر از بازیکنان زرق و برق‌دار تمرکز داشته باشند. در حال حاضر، گروهی از محققان دریافته‌اند که یک جفت از RNAهای خانه‌دار نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارند. نتایج این تحقیق در نشریه Nature Genetics منتشر شده است. محققان در این مطالعه 5473 ژنوم‌ تومورال را با ژنوم‌های گرفته شده از بافت نرمال اطراف در 21 نوع مختلف سرطان مقایسه کردند.

در بسیاری از روش‌ها، سلول‌های سرطانی بیولوژی‌ای مانند غرب وحشی از خود نشان می‌دادند. این سلول‌ها در غیاب بازرسی‌های طبیعی بیولوژیکال به‌طور وحشی تقسیم می‌شوند. به این ترتیب، آنها موتاسیون پیدا کرده یا حتی ژن‌های خود را به میزان بیشتر از حد نرمال از دست می‌دهند.

با تجمع ایرادها درژنوم، همه چیز بیشتر به هم ریخته می‌شود. محققان در مطالعه جدید دریافتند که یک جفت از snoRNAs به نام SNORD50A/B، در 10 تا 40 درصد تومورها در 12 تومور شایع انسانی، مانند پوست، پستان، تخمدان، کبد و ریه، حذف شده‌اند.

محققان همچنین دریافتند که بیماران مبتلا به سرطان پستان که تومورهایشان SNORD50A/B را حذف کرده یا بیماران مبتلا به سرطان پوست که تومورهایشان سطح کمتری را از RNAs نسبت به بافت طبیعی دارند، کمتر احتمال دارد که نسبت به دیگر بیماران مشابه با تومورشان بیشتر زندگی کنند. شاید درک بیشتر از اینکه RNAs چگونه فعالیت KRAS را مهار می‌کند، باعث معرفی درمان‌های جدیدی برای سرطان‌های انسانی شود.Stanford Medicine