کد خبر: ۸۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 16
قیمت نفت در هفته جاری کاهش شدیدی پیدا کرده است، به طوری که قیمت نفت در پایان هفته میلادی نسبت به پایان هفته گذشته به اندازه ۱۲درصد کاهش پیدا کرده است.
به گزارش شفا آنلاین، به طوری که قیمت جهانی نفت WTI از ۴۰.۱۴ دلار جمعه هفته گذشته به ۳۵.۳۶ دلار در این جمعه رسیده است. این کاهش قیمت در اواخر هفته به نسبت بیشتر بوده است.کاهش قیمت جهانی نفت باعث کاهش شدید شاخص بورس های جهانی به خصوص در روز جمعه شده است. با توجه به نظر تحلیلگران تکنیکالی قیمت نفت کف قبلی قیمت خود را رد کرده است . شاخص داو جونز و اس اند پی ۵۰۰ بورس نیویورک تنها در روز جمعه تقریبا به اندازه ۲درصد کاهش پیدا کرده است. نزول شاخص وال استریت از ابتدای هفته میلادی تقریبا ۴درصد بوده است.

در بازار ایران نیز این اتفاق دور از انتظار نبوده است. با واکنش بورس های جهانی نسبت به کاهش قیمت نفت بورس تهران نیز در روز ۲۲ آذرماه تقریبا به اندازه ۱۰۰ واحد کاهش پیدا کرده است. این کاهش به اندازه یک درصد بوده است.

البته قیمت تمامی سهام های شرکت های پالایشگاهی در این روز با ۵درصد کاهش همراه بوده و برخی از آن ها صف فروش شده اند. در صورتی که اگر تاثیر افزایش قیمت سهام سرمایه گذاری غدیر بر شاخص بورس نادیده گرفته شود شاخص می توانست بیشتر از ۵۰ واحد دیگر نزول پیدا کند.

سهم بازار شرکت های پالایشگاهی و پتروشیمی در بازار ایران نسبت به بازار های جهانی بیشتر بوده و تقریبا ۳۰درصد از ارزش بازار ایران به طور مستقیم به قیمت نفت وابسته است. با توجه به اینکه اولین روز بازار در این هفته تعطیل بوده است واکنش بازار ایران به کاهش قیمت نفت با یک روز تاخیر انجام شده است.

بنابراین می توان گفت که بورس اوراق بهادار تهران مانند بورس های جهانی تحت تاثیر کامل قیمت نفت قرار گرفته و انتظار می رود که قیمت ها بیشترین تاثیر لازم را از قیمت نفت برده باشند. بنابراین با توجه به قیمت نفت انتظار می رود که قیمت سهام های مربوط در بازار ایران در کف قیمتی خود قرار گرفته باشند.

با کاهش قیمت نفت این انتظار می رود که دولت به منظور ثابت نگه داشتن درآمد های نفتی خود و همچنین بودجه ارائه شده برای سال ۱۳۹۵ قیمت دلار مبادله ای را افزایش دهد، به عبارت دیگر این انتظار وجود دارد که در برنامه بودجه که قرار است دولت در آینده نزدیک برای سال ۱۳۹۵ ارائه دهد نرخ دلار مبادله ای افزایش پیدا کند.

با توجه به نیاز دولت به افزایش نرخ دلار این انتظار وجود دارد که قیمت آزاد دلار نیز با افزایش همراه باشد. از منظر دیگر باید توجه داشت که عرضه دلار در بازار عمدتا توسط شرکت های پالایشگاهی و پتروشیمی صورت می گیرد.

بنابراین با کاهش قیمت نفت درآمد این شرکت ها کاهش پیدا کرده و به تبع آن میزان دلار عرضه شده در بازار کاهش پیدا می کند. با کاهش عرضه در بازار ارز و به تبع آن مازاد تقاضا، افزایش نرخ دلار دور از انتظار نمی باشد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: