کد خبر: ۸۹۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 15
شفا آنلاین>سلامت> یک گزارش جدید مورد بیماری (case report) بیانگر آن است که مشکلات چشمی ممکن است گاهی تنها علامت در شخصی باشند که عارضه جدید قلبی-عروقی دارند.
به گزارش شفا آنلاین،این گزارش مربوط به یک مرد 77 ساله در یونان است که سه دوره کوتاه اختلال بینایی در چشم راستش داشت. این حملات پنج‌دقیقه‌ای در مجموع بیش از یک ساعت طول کشیده بود و پس از هر حمله بینایی او به حد عادی بازگشته بود. این مرد که از این مشکل ناگهانی نگران شده بود، به یک درمانگاه چشم در بیمارستان محلی رفت.

 معاینه چشم نشان داد که بینایی مرد مشکلی ندارد و فشار درون چشم‌ها طبیعی بود؛ اما هنگامی‌که پزشک مردمک‌های چشم مرد را با دارو گشاد کرد و نگاه دقیق‌تری به پشت چشم او انداخت، مقصر معلوم شد: یک لخته خونی مسیر خون‌رسانی به شاخه‌ای از شریان شبکه‌ای را مسدود کرده بود. شریان شبکیه‌ای فراهم‌کننده خون به شبکیه، پوشش حساس به نور در پشت چشم است.

       دکتر للیاس جورگالس، استادیار بیماری‌های چشم در دانشگاه ملی و کاپوردیستریان در آتن یونان گفت، این لخته‌های خونی به‌طورمعمول از کلسترول و توده‌های پلاکت (قطعات سلولی در خون در لخته شدن آن نقش دارند) تشکیل شده‌اند و در این مورد لخته از شریان کاروتید مرد به آنجا رسیده بود. شریان کاروتید شریان اصلی است که خون را به سرو گردن می‌آورد. اما این لخته کوچک یک مشکل بهداشتی جدی است- به گفته جورگالس که این مرد را درمان کرده بود و یکی از نویسندگان این گزارش است که به‌طور آنلاین در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، افرادی دچار انسداد در شریان مرکزی شبکیه یا شاخه‌های آن هستند، در معرض خطر بالای دچار شدن به سکته مغزی کشنده هستند.

مشکلات چشمی و بیماری قلبی
       به گفته جورگالس، این مورد بیان‌کننده این حقیقت است که علائم بینایی ممکن است نشانه‌ای هشداردهنده از مشکل قلبی-عروقی باشد. مرد 77 ساله‌ای که شرح‌حال او گزارش شده است، سابقه مشکل چشمی نداشت، اما میزان کلسترولش بالا بود و برای پنج سال گذشته برای کاهش کلسترولش داروهای استاتینی مصرف می‌کرد. این مرد دچار بیماری آموروسیس فوگاس (amaurosis fugas) تشخیص داده شد، عارضه‌ای که در آن شخص بینایی یک چشمش را معمولا برای چند دقیقه به علت قطع خون‌رسانی در شریان از دست می‌رود.

       جورگالس گفت: «لخته در چشم این مرد قطعه‌ای از پلاک بود که در شریان کاروتید راست او تشکیل شده بود و بعد از طریق جریان خون حرکت کرده و در یکی از شاخه‌های کوچک‌تر شریان شبکیه او جای گرفته بود. به گفته او این انسداد موقت جریان خون به چشم راست این مرد بود که علت اختلال بینایی او بود.»

       جورگالس گفت: «معاینه چشم راهی آسان برای پزشکان برای بررسی دستگاه عروقی، شبکه رگ‌های خونی در بدن است که شامل شریان‌ها و وریدها می‌شود.» او گفت: «فقط در موارد بسیار نادری مشکل عروقی در بخش‌های دیگر بدن در رگ‌های خونی درون چشم‌ها دیده نمی‌شود.» در مورد این مرد یونانی، اختلال بینایی پزشکان را به تشخیص این موضوع رساند که 80 درصد شریان کاروتید راست او به علت آترواسکلروز یا تصلب شرایین مسدود شده و جریان خون آن کاهش یافته است. این بیمار به انداترکتومی کاروتید (carotid endarterectomy)، عمل جراحی که در آن پلاک تجمع‌یافته در شریان باریک‌شده برداشته می‌شود و می‌تواند مانع از سکته مغزی شود، نیاز داشت.

 دوازده ماه بعد از عمل، بینایی مرد طبیعی بود و او هیچ مشکل چشمی نداشت. جورگالس گفت: «در شمار بالایی از افراد دچار انسداد شدید شریان کاروتید، از دست رفتن گذرای بینایی ممکن است تنها علامت بیماری باشد.» او گفت: «از دست رفتن گذرا و بی‌درد بینایی را نباید نادیده گرفت. جارگولس یادآور شد، چشم‌ها می‌تواند شواهد خوبی از سلامت کلی بدن شخص به دست دهند و ویزیت شدن به‌وسیله متخصص چشم اغلب نخستین گام برای تشخیص مشکلات بهداشتی شدیدتر است
Live Science
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: