کد خبر: ۸۷۹۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 03
شفا آنلاین>اجتماعی>به امر اشتغال معلولان بویژه افراد تحصیلکرده و اهل فن و هنر که بی‌تردید بیکاری آنها ریشه بسیاری از نابسامانی‌های زندگی اجتماعی‌اشان را موجب می‌شود، توجه جدی شود.
به گزارش شفا آنلاین،با تسلیت و تعزیت ایام عزاداری اربعین سالار شهدا حضرت امام حسین(ع) و یاران وفادار و فداکار ایشان در صحرای نینوا که به بشریت با رفتارهای عملی‌شان درس انسان‌مداری، امر به معروف و نهی از منکر و حفظ ارزش‌های اصیل اسلامی دادند و نیز رحلت پیامبر اکرم (ص) که همواره به برابری و برادری انسان‌ها اعتقاد راسخ داشتند و در ایجاد حکومت اسلامی خود قدم‌های استواری در رفع تبعیت جامعه بدون لحاظ کردن رنگ پوست، جنس و ناتوانایی‌های ظاهری برداشتند.

تکرار روز جهانی معلولان هر سال فرصتی است جهت یادآوری اقدامات اصولی و اساسی توسط سازمان‌های دولتی و غیردولتی که در جهت بهبود شرایط زندگی اجتماعی معلولان ایران اسلامی به انجام رسیده است و هم یادآوری کاستی‌ها و اقدامات به انجام نرسیده است و نیز آسیب شناسی وضعیت فعلی و رساندن صدای معلولان بطور جمعی و سازمانی برای ایجاد تلاش بیشتر در جهت پیشبرد اهداف معلولان و اجرای دقیق و گسترده‌تر مفاد قوانین جامع حمایت از معلولان و کنوانسیون بین‌المللی حقوق معلولان است.

اکنون زمان آن فرارسیده است که سازمان‌های متولی امور معلولان با هماهنگی و تعامل سازنده گام‌های موثر و یکپارچه‌ای در جهت ارتقا و اعتلای وضعیت معلولان بردارند. از رویدادهای ارزشمند سال گذشته مشارکت هر چه بیشتر سازمان‌های غیردولتی حوزه معلولان در ایجاد وحدت رویه در عملکردهای مشترک خود جهت ایجاد شرایط ایده‌آل در زندگی معلولان است که بی‌تردید این همکاری‌های متقابل و پرهیز از چندگانگی‌ها و اختلاف‌ها و تقابل‌ها در تسریع و تسهیل بسیاری از امور سودمند خواهد بود و راه‌های جدیدی برای پیشرفت در حوزه معلولان فراهم خواهد آورد.

تعدد و تکثیر نخبگان معلول در همه امور نیز از جمله فرصت‌های ارزشمندی است که حضور آنها را در عرصه‌های مختلف جامعه بطور فعالانه و تاثیرگذار نشان می‌دهد که شایسته است که نقش آنها در سطوح عالیه جامعه و تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان و بلندمدت جامعه بطور جدی ارتقا و اعتلا یابد و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در راستای اهداف عالیه خود در حوزه معلولان از همفکری و همکاری سازنده آنها بهره لازم و شایسته را ببرند.

همچنین معلولان در عرصه جهانی و بین‌المللی درصدد یکپارچه‌سازی فعالیت‌های خود برای اصلاح شرایط معلولان می‌باشند که تقریبا 15 درصد از هر جامعه‌ای را شکل می‌دهند. در شرایط فعلی که ایران در عرصه‌های بین‌المللی نقش تاثیرگذاری ایفا می‌کند، شایسته است که سازمان‌های دولتی و غیردولتی حوزه معلولان به انتقال تجارب خود در عرصه‌های جهانی و بهره‌گیری از تجارب اجتماعی و انسانی دیگر کشورها بپردازند.

امید است معلولان با تلاش وافر و صبوری مدبرانه بتوانند همراه با تعامل و کاربرد نگرش‌های آینده‌نگرانه، وضعیت مناسبی برای ایجاد فرصت‌های برابر و حضور حداکثری این عزیزان در جامعه فراهم آورند.

خواسته‌های جامعه معلولین ایران:

1- اجرای دقیق توام با نظارت شایسته مصوبات 28 گانه مرتبط با معلولان که در 10 خرداد سال جاری به تصویب هیات دولت رسیده است.

2- تصویب لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت توسط مجلس شورای اسلامی با حفظ حقوق عالیه معلولان و تامین منافع فردی و جمعی معلولان.

3- ارتقای جایگاه معلولان در برنامه توسعه ششم جمهوری اسلامی ایران و استفاده از ظرفیت‌های بالای سازمان‌های غیردولتی مرتبط با حوزه معلولان و نخبگان معلول در امر توسعه کلان ایران اسلامی.

4- تاکید ویژه بر گسترش و تسریع مناسب‌سازی یکپارچه در همه وجوه شهرهای کلان و خرد ایران و رفع موانع فرهنگی و نگرش‌های غلط جامعه با هدف آماده‌سازی شرایط اجتماعی برای حضور معلولان در جامعه.

5- توجه جدی به امر اشتغال معلولان بویژه افراد تحصیلکرده و اهل فن و هنر که بی‌تردید بیکاری آنها ریشه بسیاری از نابسامانی‌های زندگی اجتماعی‌اشان را موجب می‌شود و تلاش همه متولیان این امر در تک رقمی ساختن نرخ بیکاری معلولان.

6- لزوم ایجاد مشارکت و حضور حداکثری معلولان در جامعه و رفع تبعیض‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، شغلی، فرهنگی معلولان در عرصه‌های کلان جامعه.

7- تقویت و ارتقای نقش فن‌آوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی در توانمندسازی معلولان که به کسب جایگاه لازم توسط آنها در جامعه یاری می‌رساند.

8- رسیدگی لازم و همه جانبه به وضعیت بانوان معلول در جنبه‌های فرهنگی، اجتماعی، تحصیلی و شغلی و مقابله با نابرابری‌های موجود در جامعه که زندگی اجتماعی آنها را در شرایط نامساعدی قرار داده است.

9- توجه جدی به وضعیت کودکان معلول و رسیدگی سریع به حل مسائل پیش روی آنها در جهت پیشبرد توسعه پایدار جامعه در آینده.ایلنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: