کد خبر: ۸۷۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 30
شفاآنلاین:سلامت>یک متخصص جراحی و لاپاروسکوپی با اشاره به اینکه روش‌های ایمنی برای درمان یبوست در حاملگی وجود دارد، گفت: تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی از جمله راه‌های درمان یبوست در دوران بارداری است.

به گزارش شفاآنلاین : غلامرضا زمانی  اظهار کرد: در صورت رویارویی با مواردی از جمله تحمل علائم یبوست شدید به مدت بیش از سه هفته، بروز تغییری قابل توجه در عادت‌های روده‌ای ظرف گذشت چند هفته و درد شدید مقعد هنگام اجابت مزاج، برای درمان یبوست مزمن یا شدید به پزشک مراجعه کنید.

وی افزود: علائم بیماری‌های دیگر علاوه بر علائم یبوست مانند خستگی، خستگی مزمن و بی‌حالی و کاهش تحمل هوای سرد بیانگر ضرورت ارزیابی عملکرد تیروئید و بررسی ابتلا به کم‌کاری تیروئید است. ابتلا به این بیماری همراه با درد شکم به مدت دو هفته یا بیشتر می‌تواند نشانه مسمومیت با سرب باشد.

زمانی ادامه داد: اگر اقدامی برای درمان یبوست شدید و مزمن نشود عوارض بدی را به همراه دارد به همین دلیل در صورت بروز علائم ذکر شده باید به پزشک مراجعه کنید.

وی در خصوص روش‌های درمان یبوست در دوران بارداری تاکید کرد: روش‌های ایمنی برای درمان یبوست در حاملگی وجود دارد که هیچ گونه خطری برای مادر یا نوزاد ندارد. پزشک عمومی در ابتدا از مادر می‌خواهد تا فیبر و مایعات بیشتری مصرف کند و ورزش ملایم انجام دهد. اما اگر تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی تأثیرگذار نبود، ملین برای دفع منظم و آسان مدفوع تجویز می‌شود. مصرف اکثر ملین‌ها برای بانوان باردار بدون خطر است، چون آنها توسط دستگاه گوارش جذب نمی‌شوند. بنابراین این داروها اثر جانبی بر روی نوزاد نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: چنانچه نوزاد شیرخواری که هنوز غذای جامد نمی‌خورد، دچار یبوست شد، دادن آب بیشتر بین نوبت‌های شیردهی اولین روش درمان یبوست است.

این متخصص جراحی و لاپاروسکوپی گفت: اگر نوزاد از شیر خشک تغذیه می‌کند، شیر را باید طبق دستور نوشته شده روی قوطی به نوزاد داد و آن را رقیق نکرد. همچنین می‌توان برای تحریک روده، پاهای نوزاد را با ملایمت با حرکت دوچرخه تکان یا شکم‌اش را با دقت ماساژ دهیم.

زمانی تاکید کرد: اگر کودکی که غذای جامد می‌خورد دچار یبوست شد، باید آب بیشتر یا آب میوه رقیق شده به او خوراند و او را به خوردن میوه، به صورت پوره یا تکه تکه بسته به توانایی جویدن کودک، تشویق کرد. اما اگر کودک همچنان پس از ایجاد این تغییرها در رژیم غذایی از این بیماری رنج می‌برد، احتمالا پزشک ملین تجویز خواهد کرد. برای درمان یبوست کودکان، ملین‌ها غالبا در کنار مواد غذایی مفید برای بیمار تجویز می‌شوند. معمولا در ابتدا ملین‌های اسمزی و سپس در صورت لزوم تحریک کننده‌ها امتحان می‌شوند.

زمانی اظهار کرد: کودکان در سنین بالاتر علاوه بر خوردن میوه باید رژیم غذایی متعادلی حاوی سبزی و غذاهای دارای غلات کامل مانند پاستا و نان سبوس‌دار را رعایت کنند. آن دسته از بیماران مبتلا به یبوست که به دلایلی نمی‌توانند میوه و سبزی بخورند، اگر چربی خون‌شان بالا نبوده و اضافه وزن نداشته باشند، می‌توانند با نظر پزشک در برنامه غذایی خود از غذاها، دانه‌ها و مغزهای چرب استفاده کنند.

این متخصص جراحی و لاپاروسکوپی ادامه داد: چربی‌ها با وجود آن که فیبر ندارند، اما با لیز کردن دیواره روده‌ها به دفع بهتر مواد غذایی کمک می‌کنند. بیشتر میوه‌هایی که طبع سردی دارند به شرط آن که بخوبی رسیده باشند، ملین هستند. بیشتر میوه‌های تابستانی همچون گلابی، آلبالو، گیلاس، هندوانه، کیوی، زردآلو و بخصوص آلو از این جمله‌اند.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: