کد خبر: ۸۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 29
شفا آنلاین>سلامت>رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به آغاز ارائه خدمات بهداشتی ودرمانی در بدره، العماره و بصره گفت: روزانه یک هزار و 300 تا یک هزار و 600 زائر جهت دریافت خدمات درمانی، به چادرهای درمانی هلال احمر مراجعه می‌کنند.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر سیدعلی مرعشی اظهارداشت: با توجه به استقبال خوب زائران در سال‌های گذشته، پیش بینی می‌شد که امسال تعداد زائران نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. به همین منظور جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران تصمیم گرفت تا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مطلوب‌تر را از نظر کمیت و کیفیت در امر درمان افزایش دهد.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه تیم درمانی هلال احمر در مراسم اربعین سال گذشته شامل 330 پزشک و پرستار بود، افزود: تعداد نیروهای آماده به خدمت امسال جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با احتساب امدادگران اعزامی به یک هزار و 200 نفر، یعنی حدود چهار برابر سال قبل رسیده است.

هماهنگی و نظارت هلال احمر با سایر حوزه‌های دخیل در بهداشت و درمان

مرعشی با تاکید بر اینکه به منظور ارائه بهترین خدمات درمانی از روزهای قبل، 85 تن دارو و تجهیزات درمانی به عراق ارسال شده است، گفت: در سال گذشته داروهای کمتری به عراق ارسال شد؛ اما امسال با توجه به استقبال چشمگیر مردم، داروهای بیشتری نسبت به سال قبل به عراق ارسال کردیم تا در ارائه خدمات به زائران با کمبود مواجه نشویم.

وی با اشاره به اینکه جمعیت هلال احمر متولی اصلی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کشور عراق است، اضافه کرد: تمام سازمان‌هایی که قصد ارائه خدمات درمانی به زائران را دارند، این اقدامات را با هماهنگی و نظارت جمعیت هلال احمر ایران انجام می‌دهند.

به گفته رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر، تیم‌های پزشکی و درمانی این جمعیت در نجف اشرف، مسیر نجف تا کربلا و کربلای معلی و همچنین در مسیر مهران تا نجف، چزابه تا نجف و شلمچه تا نجف نیز مستقر هستند و نسبت به ارائه خدمات، اقدامات لازم را انجام می دهند.

استقرار پایگاه درمانی در کاظمین و بغداد

مرعشی با بیان اینکه با هماهنگی‌هایی که با مسئول ستاد عراق و سفیر ایران در عراق انجام شد، امکان سفر زائران به صورت هوایی به بغداد و آغاز پیاده‌روی از این شهر، صورت گرفت، تصریح کرد: پست امدادی در مسیر بغداد به کربلا در نظر گرفته شده است و همچنین تیم پزشکی جمعیت هلال احمر ایران در بیمارستان حله نیز استقرار یافت.

وی یادآور شد: جمعیت هلال احمر ایران با وزارت بهداشت کشور عراق و همچنین جمعیت هلال احمر عراق ارتباط بسیار خوبی دارد و با توجه به پیش بینی حضور 20 میلیون زائر در اربعین حسینی، ارائه خدمات و امکانات بهداشتی و درمانی تنها مختص به زائران ایرانی نیست و زائران سایر کشورها نیز می‌توانند از خدمات بهداشتی و درمانی پزشکان هلال احمر برخوردار شوند.

حضور شبانه روزی کادر درمانی در تمامی چادرهای بین راهی هلال احمر

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در خصوص استقرار چادرهای امدادی هلال احمر در اقصی نقاط کشور عراق، تاکید کرد: در کربلا مجموعا 23 جایگاه ارائه خدمات داریم، 14 چادر ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ایرانی در محل اسکان زائران ایرانی، سه جایگاه هر کدام با ظرفیت 10 تخت بستری با همکاری شهدردای تهران فراهم کردیم، دو درمانگاه شبانه‌روزی در کربلا، دو چادر ارائه خدمات درمانی در بین‌الحرمین با همکاری عتبه حضرت امام حسین (ع) و هلال احمر عراق، 11 چادر در بین راه نجف تا کربلا، 11 چادر در شهر نجف اشرف به همراه دو درمانگاه شبانه‌روزی در این شهر ارائه دهنده خدمات درمانی به زائران هستند.

وی بیان کرد: تکنسین‌های اورژانس، پزشکان عمومی، پرستاران زن و مرد و نیروهای آزمایشگاهی در چادرهای بین راه هم استقرار پیدا کردند و به صورت شبانه روزی و به صورت کاملا رایگان خدمات درمانی ارائه می‌دهند.

هر چادر درمانی هلال حمر روزانه 1300 تا 1600 مراجعه کننده دارد

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به تعداد مراجعان هر چادر درمانی هلال احمر اشاره کرد و اظهار داشت: به صورت متوسط در هر شبانه روز 1300 تا 1600 زائر برای دریافت خدمات درمانی به چادرهای برپا شده توسط جمعیت هلال احمر مراجعه می‌کنند.

به گفته وی، گزارش خاصی در خصوص بیماری‌های اپیدمی در عراق نداریم و اخباری که راجع به وبا وجود داشت رو به افول و این بیماری کاملا کنترل شده است و مشکلی برای زائران وجود ندارد.

مرعشی با تاکید بر اینکه از فردا ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در بدره، العماره و بصره نیز آغاز می‌شود، گفت: علاوه بر آن، بیمارستان صحرایی هلال احمر واقع در کوت با 180 پرسنل، خدمات درمانی لازم را به زائران ارائه می‌دهد.

توصیه‌های بهداشتی به زائران در اربعین حسینی

بنابر اعلام روابط عمومی جمعیت هلال احمر، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت از زائرانی که دارای بیماری‌های خاص هستند، خواست تا حتما داروهای مورد نیاز خود را به اندازه کافی به همراه داشته باشند تا در این زمینه دچار مشکل نشوند. شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون، تعویض مکرر ماسک‌های تنفسی و همراه داشتن کیسه خواب و پتوی سبک را نیز به زائران توصیه می‌کنیم.

جزئیات یک‌هفته خدمت شبانه‌روزی درمانی و امدادی هلال‌احمر به زائران اربعین

دکتر ناصر چرخساز، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با تشریح جزئیات ‌امدادرسانی جمعیت هلال‌احمر به زائران حسینی در هفته گذشته، گفت: از اول آذرماه تا ساعت 9 صبح امروز، 23 هزار و 705 زائر به پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر مراجعه کرده و علاوه بر درمان سرپایی 5 هزار و 813 تن، 67 زائر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی با اشاره به انجام عملیات جاده‌ای در طرح ملی امداد و نجات اربعین، عنوان کرد: به علاوه از چهارم آذر تا کنون 20 مورد عملیات جاده‌ای (ایلام 15عملیات، اصفهان یک عملیات، مرکزی دو عملیات و خوزستان نیز دو عملیات) انجام و به 269 حادثه‌دیده خدمات لازم ارائه شده است.

وی با اشاره به امدادرسانی به 94 تن در این حوادث و ارائه خدمت به 91 مصدوم این حوادث، عنوان کرد: بر این اساس 30 مصدوم زمینی و هفت مصدوم نیز هوایی به مراکز درمانی منتقل شدند. علاوه بر آن 13 تن از زائران سرپایی درمان و عملیات رهاسازی برای 10 تن از مصدومان انجام شد.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان این که 70 پایگاه و پست ثابت، موقت و سیار درون مرزی در این طرح فعال است، اظهار کرد: بر این اساس در طرح ملی امداد و نجات اربعین حسینی 63 دستگاه آمبولانس، 29 دستگاه موتورسیکلت آمبولانسی، 24 دستگاه خودروی عملیاتی، هفت دستگاه خودروی فرماندهی و ارتباطی، چهار دستگاه اتوبوس آمبولانسی و پنج فروند بالگرد برای ارائه خدمات امدادی به زائران بکارگیری شده است.ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: