کد خبر: ۸۷۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۲:۱۵ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 01
شفا آنلاین>سلامت> نتایج تحقیقات جدید محققان آمریکایی حاکی از آن است که ذرات آلاینده هوا مانند دوده که خطری برای سلامت به‌شمار می‌روند و با خطر بیماری‌های قلبی و سکته‌مغزی مرتبط هستند، زنان مبتلا به دیابت نسبت به جمعیت عادی بیشتر صدمه می‌زند و این زنان آسیب‌پذیرتر هستند.
به گزارش شفا آنلاین، در این مطالعه، محققان 114 هزار و 537 زن را که در یک مطالعه و بین سال‌های 1989 تا 2006 شرکت کرده بودند، بررسی کرده و ارتباط میان آلودگی هوا و پیامدهای سلامت را سنجیدند. در این فاصله زمانی، 6767 مورد بیماری قلبی عروقی، 3878 مورد بیماری عروق کرونر قلبی و 3295 مورد سکته‌مغزی رخ داد.

        برای همه زنان، خطر بیماری قلبی‌عروقی با افزایش مواجهه با ذرات ریز آلاینده‌های هوا که از احتراق موتور، نیروگاه‌های برق و گرد و غبار جاده‌ها می‌آمدند، اندکی بیشتر می‌شد. برای زنان مبتلا به دیابت، این میزان خطر بیشتر است. به عبارت دیگر، در این دسته از بیماران، برای مواجهه با هر 10 میکروگرم اضافی ذرات آلاینده، خطر بیماری قلبی‌عروقی 19 درصد و خطر سکته‌مغزی 23 درصد بیشتر از خطر جمعیت عمومی می‌شود.

ریزترین ذرات (PM برابر با 2/5) که از اگزوز خودروها و نیروگاه‌ها سرچشمه می‌گیرند، با هوای تنفسی وارد بدن و درنهایت جریان خون می‌شود، این خطر را به بالاترین حد خود می‌رساند. مواجهه با 10 میکروگرم اضافی از آلاینده‌های PM 2.5، خطر بیماری قلبی را 44 درصد و خطر سکته‌مغزی را 66 درصد بیشتر می‌کند. آلاینده‌ها همچنین برای زنان 70 سال و بالاتر و افراد چاق بیشتر مضر است. بسیاری از شواهد پیشنهاد می‌کنند که نتایج می‌تواند در مردان هم مشابه زنان باشد، اما تداخلات موجود قابل رد کردن نیستند، بنابراین باید در مردان هم مطالعات مشابه انجام شود تا بتوان به نتیجه درستی رسید.
منبع: Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: