کد خبر: ۸۷۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۵ - ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 29
شفا آنلاین>اجتماعی>آسیب ها >براساس گزارش منتشر شده ستاد مبارزه با مواد مخدر، هم‌اکنون هر گرم شیشه در کشور، با قیمت‌ حدود 60 هزار تومان فروخته می‌شود حال آنکه در یک سال گذشته معتادان با 20 الی 30 هزار تومان می‌توانستند یک گرم شیشه بخرند. در مقابل چنین افزایشی آن هم ظرف یک سال، قیمت هر گرم هروئین 3 هزار تومان است.

به گزارش شفا آنلاین،آن‌طور که مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌گویند، جلوگیری از ورود پیش سازهای متامفتامین‌ها منجربه گران شدن قیمت شیشه شده است اما همین افزایش قیمت شیشه این ترس و نگرانی را به وجود آورده است که معتادان به مصرف شیشه با روی آوردن به مصرف هروئین دچار وضعیت به مراتب بحرانی تری شوند. معتادانی که گاهی برای فرار از عوارض شیشه، هروئین را هم تزریق می‌کنند و همین مصرف هروئین شیوع مبتلایان به ایدز را نیز همراه خواهد داشت.

با این حال چند روز پیش یکی از خبرگزاری‌ها از ارزان شدن قیمت شیشه خبرداد. این خبرگزاری در گزارش خود آورده است، اوایل تابستان امسال قیمت مخدر شیشه به گرمی 100 هزار تومان رسید و به این ترتیب شیشه به یکی از گرانترین مخدرهای بازار تبدیل شد و معتادان قادر به تهیه این مخدر نشدند و عدم توانایی معتادان در تهیه این مخدر امید بازگشت آنها به سمت مخدرهای سنتی را زنده کرد.

عباس دیلمی‌زاده مدیر عامل جمعیت خیریه «تولد دوباره» با رد کاهش قیمت شیشه نسبت به 6 ماه اول سال نسبت به پیامدهای افزایش و کاهش قیمت مخدر شیشه و جایگزینی هروئین به جای شیشه هشدار می‌دهد.» اگر فرض کنیم مخدر هروئین در حال جایگزین شدن به جای شیشه است و بخشی از مصرف‌کنندگان به تزریق هروئین روی خواهند آورد بنابراین سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌ها باید بسرعت کشور را به برنامه‌های کاهش آسیب و درمان نگهدارنده متادون یا تبادل سوزن و سرنگ مجهز کند و به سهولت آن را در اختیار مصرف‌کننده مواد بگذارد و این نوع کاهش آسیب جز با دانش اقتصادی و مدیریت سیستم‌ها امکان‌پذیر نیست.
دیلمی‌زاده می‌افزاید: «همکارانی که ادعا می‌کنند قیمت شیشه ارزان شده است متأسفانه به تحلیل‌های اقتصادی رشد قیمت‌ها توجه نکرده‌اند. از نظر زمانی قیمت شیشه در حال حاضر نسبت به 6 ماه قبل گران تراست و مفهوم افت قیمت شیشه بدان معنی نیست که قیمت شیشه نسبت به سال قبل در چنین مقطعی پایین آمده است، اگر قیمت شیشه را با 6 ماه قبل یا یک سال قبل مقایسه کنیم قیمت آن بالاتر است. در حال حاضر هر گرم شیشه با قیمت 50 تا 60 هزار تومان به فروش می‌رسد که پیشتر گرمی بین 20 تا 25 هزار تومان فروخته می‌شد اما در اواخر شهریور ماه سال‌جاری افزایش قیمت مخدر شیشه رشد چشمگیری داشت و هر گرم شیشه با رقم حدود 100هزار تومان خرید و فروش می‌شد.»

دیلمی‌زاده با بیان اینکه اقتصاد رفتاری تحلیل رفتارمصرف‌کننده را در مقابل بالا و پایین شدن قیمت‌های یک ماده تحلیل می‌کند و برای تقاضا برنامه‌ریزی می‌کند می‌گوید: «در حوزه مواد مخدر تحلیل رفتار اقتصادی بسیار کم است. یعنی تاکنون نتوانسته‌ایم چه در سطح بین‌المللی و چه در سطح کشوری تحلیل اقتصادی از رفتار مصرف مواد مخدر داشته باشیم. اینکه با افزایش قیمت شیشه، مصرف‌کننده در کدام سطح قیمت نوع ماده مخدری را عوض می‌کند یا در کدام سطح قیمت الگوی مصرف را تغییر می‌دهد و در کدام سطح قیمت ممکن است مصرف را کنار بگذارد می‌تواند داده‌های زیادی را در اختیار سیاست مداران حوزه مبارزه با اعتیاد قرار دهد.»
مدیر عامل جمعیت خیریه تولد دوباره معتقد است، در دوره‌ای که تحریم‌ها باعث افزایش قیمت در مواد مخدر و کاهش درآمد مصرف‌کنندگان شد، مصرف‌کنندگان به سادگی الگوی مصرف‌شان را از مواد کم خطر به سمت مصرف مواد پر خطر و الگوی مصرف پرخطر تغییر دادند. باید گفت که قطعاً بالا رفتن قیمت مواد مخدر به تنهایی خبر خوبی نیست و می‌تواند آسیب‌های جدی را در مصرف‌کنندگان فقیر و ضعیف به وجود آورد. همان‌طور که به سادگی می‌توان تحلیل کرد، حضور معتادان ضعیف و کارتن خواب در محله‌های تهران ماحصل فقر است که در دوران تحریم‌های اقتصادی در کشور ما تشدید شده است و یکی از دلایل مصرف پر خطر و وجود معتادان کارتن خواب در هرندی و سایر مناطق قطعاً با پژوهش‌هایی که انجام دادیم تأثیر تحریم اقتصادی است.

دیلمی‌زاده با تأکید بر مدیریت مصرف و اعتیاد به پیامدهای کاهش قیمت شیشه نیز اشاره می‌کند: «پایین آمدن قیمت مواد مخدر الگوی مصرف را به سمت مصرف مواد پر خطر نمی‌برد اما ممکن است باعث شود مصرف‌کنندگان میزان دوز بالاتری ماده مخدر مصرف کنند و مصرف آنها افزایش پیدا کند همچنین این احتمال وجود دارد که با پایین آمدن قیمت یک نوع ماده مخدر افراد جذب مصرف ماده مخدر ارزان‌تر شوند. در هر حال وقتی یک نوع ماده مخدر در حال گران شدن و ارزان شدن است سیاستگذار و برنامه ریز باید از قبل پیش‌بینی کرده باشد که آن نوع ماده مخدر و شیوه مصرف چیست و برای اینکه جامعه آسیب کمتری ببیند چه اقدامی باید در آن زمان اجرا شود.»ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: