کد خبر: ۸۶۸۴۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۰ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 23
شفا آنلاین>روانشناسی>وکیل عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان از راه اندازی رسمی اولین خط مشاوره تلفنی حقوقی رایگان ویژه کودکان خبر داد.
به گزارش شفا آنلاین،مونیکا نادی در جلسه انجمن حمایت از حقوق کودکان که عصر امروز برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: این خط با شماره ۴۲۱۵۲ و با هدف ارائه مشاوره های حقوقی به کودکان یکی از اقدامات مهم کمیته حقوقی انجمن است که اولین خط در ایران و حتی در منطقه محسوب می شود.

وی افزود: البته خط مشاوره حقوقی فعالیت آزمایشی خود را از تابستان امسال آغاز کرده و قرار است امروز به طور رسمی افتتاح شود.

نادی با اشاره به اینکه پاسخگویان این خط تلفن همگی وکلای داوطلب و متخصص در حوزه حقوق کار و با سابقه کار عملی در ایران هستند، گفت: از شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت ۱۴ الی ۱۷ توسط کارشناسان نسبت به ارائه خدمات خط تلفنی مشاوره حقوق کودک اقدام خواهد شد و حتی در موارد ضروری، وکلای پاسخگو وکالت مددجویان را به نحو معاضدتی قبول خواهند کرد.

وی گفت: کودکان نسبت به حقوق خودشان در خصوص پیگیری و طرح شکایت از کودک‌آزاران آگاه نیستند و نمی‌دانند به کجا باید مراجعه کنند و همچنین از سوی دیگر متاسفانه در چرخه قانونی و قضایی (کودک‌آزاری) هم معضلاتی وجود دارد که امیدواریم با تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان، این مشکلات برطرف شود.

وکیل عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان اشاره کرد: رسیدگی به جرم کودک‌آزاری در صلاحیت دادگاه عمومی است و هرچند دادگاه‌های اطفال به موجب بخشنامه‌ای مجاز به رسیدگی به این جرایم هستند ولی این امر ممانعتی در صلاحیت عام دادسرای عمومی ایجاد نمی‌کند؛ به طوری که در حال حاضر در بسیاری از شهرستان‌ها، دادگاه اطفال وجود ندارد و در دادسراهای عمومی نیز شناخت کافی نسبت به کودک و نیازهای حقوقی متفاوت او وجود ندارد. بنابراین شاهد پیچیده بودن پروژه اثبات جرم کودک‌آزاری هستیم که ضعف قوانین هم به دشوار شدن آن کمک می‌کند در حالی که ماهیت جرم کودک‌آزاری به نحوی است که قاضی باید نگاه متفاوتی به ادله اثبات دعوا داشته باشد.

نادی گفت: به طور کلی کودکانی که با مشکل حقوقی و قضایی مواجه می‌شوند، به سه دسته تقسیم می‌شوند دسته اول کودکان بزه‌دیده، دسته دوم معارض با قانون و دسته سوم نیز کودکان در معرض خطر هستند که هر کدام از اینها نیازهایی دارند که باید شناسایی و به آنها رسیدگی شود.

وی تصریح کرد: کودکان خیابان، کار، بدسرپرست و یا بی‌سرپرست، کودکان فاقد هویت و شناسنامه، کودکان طلاق و حتی کودکان معلولان جزو کودکان در معرض خطر قرار دارند که باید مورد توجه قانونگذار و نهادهای دولتی و مسئولان قرار گیرند؛ در غیر این صورت به راحتی می‌توانند در دسته کودکان بزه دیده و بزهکار قرار گیرند.

وکیل عضو کمیته حقوقی انجمن حمایت از حقوق کودکان دلیل آزار کودکان را عدم آشنایی کودکان با حقوق خود دانست و گفت: در بسیاری از موارد کودک درک درستی از آنچه جرم و آزار و اذیت محسوب می‌شود، ندارد و این عدم درک صحیح از کودک‌آزاری در اجتماع نیز دیده می‌شود. به طور مثال توهین، تحقیر، سرزنش و گفتار خشونت‌آمیز نسبت به کودکان در عرف جامعه در مصادیق کودک‌آزاری محسوب نمی‌شود.

به گفته نادی، همچنین این کمیته به جز فعالیت‌هایی که در حوزه کودکان و آموزش و ترویج حقوق کودک و همچنین تغییر قوانین جهت انطباق با اصول و پیمان‌نامه‌های بین‌المللی دارد، به طور مستقیم با کودکانی مواجه است که با سیستم قانونی و قضایی سر و کار دارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: