کد خبر: ۸۶۷۷۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - 2015November 23
وزیربهداشت درهمایش بین المللی راهبری دیابت خبرداد:
شفاآنلاین :وزیر بهداشت گفت:نتایج آخرین تحقیقات نشان می دهد درحال حاضر حدود 4.5 میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند که دو میلیون نفر از آنها هم نمی دانند.

به گزارش خبرنگار شفاآنلاین ،دکتر سید حسن قاضی زاده هاشمی صبح امروزدهمایش بین المللی راهبری دیابت  که درمرکزهمایش های بین المللی صداوسیما درحال برگزاری است ضمن اعلام این خبر گفت:بی تردید در چنین شرایطی مدیریت و کنترل بیماری های غیرواگیر، مهمترین اولویت وزارت بهداشت است.

وی افزود: شیوع دیابت در خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از میانگین جهانی است و تا سال 2025 میلادی تعداد این بیماران دو برابر می شود. ایران نیز از نظر شیوع دیابت در خاورمیانه پس از مصر و پاکستان در رتبه سوم قرار دارد.

هاشمی درادامه  به عوارض ناشی از بیماری دیابت اشاره کرد و گفت: برهیچکس پوشیده نیست که عوارض دیابت طی زمان افزایش می یابد. به عنوان مثال دیابتی ها دو تا چهار برابر بیش از افراد عادی در معرض ابتلا به بیمارهای قلبی عروقی هستند و خطر کوری و خطر بیماری های کلیوی در دیابتی های به ترتیب 25 و 17 برابر افراد عادی است.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: حدود 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت دچار اختلالات عصبی می شوند و قطع عضو (قطع پا) در بین 15 تا 40 درصد این بیماران اتفاق می افتد.

درخواست وزیربهداشت از بیمه ها برای پوشش هزینه های درمان و پیشگیری دیابت
وزیر بهداشت همچنین از سازمان های بیمه گر خواست باتوجه به شیوع دیابت درکشورومشکلات شدید ناشی ازآن وهزینه های مربوطه بخش بیشتری از هزینه های درمان و پیشگیری دیابت را پوشش دهند.
وی افزود: اگر سازمان های بیمه گر وسایل تشخیصی و داروی بیماران دیابت را به خصوص برای کودکان و نوجوانان پوشش دهند، بدون تردید هزینه های بیمه ها و عوارض این بیماری که در آینده کشور را گرفتار می کند، بسیار کمتر خواهد شد و مردم زندگی سالم تری خواهند داشت.
هاشمی سپس با اشاره به زمان تصویب بودجه و قانون برنامه ششم توسعه گفت: لازم است با اخذ عوارض از کالاهای آسیب رسان و موادی که بیماری های غیرواگیر مانند دیابت و چاقی را افزایش می دهند، به سمتی برویم که مصرف این مواد کاهش یافته و با استفاده از این منابع بیمه ها بتوانند پوشش بهتری برای پیشگیری و درمان بیماری های غیرواگیر ارائه کنند و وزارت بهداشت نیز در این زمینه کنار بیمه ها خواهد بود.
وزیر بهداشت ادامه داد: پیشگیری از دیابت یک وظیفه ملی و جهانی است و موفقیت در این زمینه نیازمند همکاری همه سیاستگذاران و ذینفعان چه در بحث دولتی و خصوصی و نیز سازمان های بین المللی است.
وی گفت: امیدواریم با همکاری مشترک همه دستگاه ها، تغییرات اساسی را در زمینه پیشگیری و مراقبت از بیماری هزار چهره دیابت در کشور شاهد باشیم.

وی به اقدامات انجام شده در زمینه طرح تحول نظام سلامت نیز اشاره کرد و گفت: اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت یازدهم نشان  داد که کنترل و پیشگیری مناسبتر از مداخلات درمانی است. بر همین اساس وزارت بهداشت از امسال کنترل و پیشگیری بیماری غیرواگیر را سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.
وی با بیان اینکه هزینه درمان دیابت برای بسیاری از خانواده ها سرسام آور است، اضافه کرد: اجرای طرح تحول نظام سلامت همچنین سبب کاهش هزینه های پرداختی توسط بیماران شده است.
وزیر بهداشت تصریح کرد: اکنون که در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه و ارائه لایحه بودجه 95 به مجلس شورای اسلامی هستیم، شرکت های بیمه ، منابعی را برای جلوگیری از عوارض دیابت درنظر بگیرند و در این زمینه وزارت بهداشت از سازمان های بیمه گر حمایت خواهد کرد.
هاشمی ادامه داد: در ایران از سال 2000 میلادی تحقیقات بر روی درمان دیابت رو به افزایش است و تاکنون بیش از 500 مقاله توسط متخصصان ایرانی در مجامع جهانی ثبت شده است.
گفتنی است در این مراسم با حضور وزرای بهداشت شرکت کننده درهمایش ومسولان سازمان جهانی بهداشت و شماری از مقام های شرکت کننده، از سند ملی دیابت رونمایی شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: