کد خبر: ۸۶۲۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۶ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 19
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون دادستان کل کشور در سخنرانی ای که امروز صبح در پنجمین همایش طب و قضا داشت به موضوع واردات و تولید روانگردانهای جدید در کشور پرداخت.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر حسین ذبحی، معاون دادستان کل کشور سخنرانی خود را در همایش سازمان پزشکی قانونی در ساری در خصوص روان گردانها به خصوص مواد نوظهور، چالشها و راهکارهای مبارزه با آن ارائه کرد. 

وی در این سخنرانی درباره آمار بالای ابتلای اقشار خاص به مواد مخدر هشدار داد و گفت: بیش از ۱۰۰ هزار معتاد کارتن خواب در کشور داریم و بین ۲۰ تا ۲۵ درصد رانندگان وسایط نقلیه سنگین به مصرف مواد مخدر آلوده هستند.

ذبحی در ابتدای سخنانش مواد روانگردان را اینطور معرفی کرد: هر گونه ماده طبیعی، شیمیایی، صعنتی با ترکیبی است که استعمال آن باعث تاثیر بر مغز، اعصاب و روان مصرف کننده شده و حالت و وضعیت روانی او را تحت تاثیر قرار می دهد.

او درباره تفاوت این مواد با مخدرها گفت: عمده ترین تفاوت این مواد تاثیر بر مغز و روان است. این مواد سابقه ای به قدمت بشریت دارد و از ابتدایی که بشر با گیاهان و داروهای طبیعی آشنا شد، به مرور با شناخت موادی که می توانست بر روح و جسم تاثیر بگذارد به مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفت. برای کسب لذت تا خوشی و درمان و حتی برای جادوگری و ایجاد آثار توهم این داروها استفاده می شد.

ذبحی با اشاره به اینکه در جلد اول کتاب شرح قانونی مبارزه با مواد مخدر و در مقدمه جلد سوم و به صورت کامل صحبت درباره این مواد حرف زده شده، گفت: مواد روانگردان مورد شناخت چندین هزار ساله است. در کشور ما روند وجود مواد روانگردان تا تصویب قانون مربوط به این مواد در سال ۱۳۵۴ که بر اساس آن، فروش، عرضه، ساخت، حمل و نگهداری و در معرض فروش قرار دادن این مواد جرم انگاری شد. در سال ۷۰ و ۷۷ ایران به دو کنوانسیون سازمان ملل برای مبارزه با قاچاق مواد روانگردان پیوست.

او گفت: ورود مواد روانگردان و برخورد قضایی بر اساس قانون ۵۴ رویه ای عادی بود. اما در طول سالها، ما شاهد ورود و توزیع مواد روانگردان متعدد و خطرناکی مانند شیشه، اکس، ال.اس. دی و امثال آن شدیم. ماده ای مانند شیشه و مت آمفتامین که در سالهای بعد از جنگ دوم جهانی در اروپا شایع شده بود و در تبلیغات آن مسایلی مانند لاغری و افزایش میل جنسی مطرح شده بود و در اروپا به تدریج به توجه به مشکلات آن متروک شد.

ذبحی با اشاره به اینکه مافیای مواد مخدر با سودآوری سرشار عرضه و فروش، واردات شیشه و تبلیغات سوء باعث روی آوردن اقشار زیادی از جامعه و جایگزین شدن این ماده روانگردان شده است، گفت: تا جایی که شیشه وارداتی از کیلویی ۲۰۰ میلیون تومان با کاهش قیمت منجر شد و با آموزش عوامل داخلی و تولید زیرزمینی این دارو با پیش ساز داروهایی مانند افدرین و پزوافدرین وارداتی و بعضا داروهایی که در داروخانه ها خریداری می شد در کارگاه های زیرزمینی تولید شیشه با ناخالصی بسیار زیاد و مخاطرات زیادی شد ولی در شبکه های تولید شیشه با درآمدهای چندین میلیاردی می توانستند با چند ماه زندان از جرم خلاصی پیدا کنند.

او درباره روند قانونی مبارزه با این مواد گفت: سرانجام قانونگذار در اصلاحات قانون مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۹، شش مورد ماده روانگردان با اولویت را در ماده ۸ الحاق کرد و مجازات آن را در سطح موادی مانند ال.اس.دی، فلومتازپام، جی اچ دی، اکستازی را احصا کرد.

ذبحی با اشاره به اینکه در برهه ای از زمان، ایران صادر کننده شیشه شد و شیشه را به کشورهای جنوب شرق آسیا قاچاق می کردند، گفت: تلاشها برای کنترل جرم و آسیبها هم شدت یافت. در ادامه، با قانون جدید اقدامات عملیاتی زیاد اطلاعاتی، انتظامی و قضایی و برخورد با تولیدکنندگان شیشه و کنترل پیش سازها، شاهد دگرگونی شدیم. شیشه از ۱۰ میلیون تومان در هر کیلو به بالای ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت و روند قاچاق معکوس شد. الان در افغانستان و پاکستان شیشه تولید و به ایران وارد می شود.

هر روز مخدرهای جدید به کشور وارد می شود

معاون دادستان کل کشور با اشاره به اینکه ما با صدها و هزاران نوع مواد خطرناکی مواجهیم که در اروپا تولید می شود، گفت: هر روز شاهد ورود انواع قرصها و داروها و مصرفهای گوناگون هستیم و جامعه ما هدف این آسیبها ست. در آمریکا ۲۵۰۰ نوع ماده روانگردان تولید می شده و این روند ادامه دارد.

او گفت: قاچاق مواد پرخطرتر یکی از سیاستهای راهبردی مورد حمایت سیستمهای اطلاعاتی دشمن است. در حال حاضر مصرف شیشه جزء بالاترین مواد مصرفی کشور است و در صدر مصرف است. اینکه مواد روانگردان ترکیبی مانند MDI که به نام درخشش معلوم است. ماده خشم بنزو، بنزوفیوری، نمک حمام یا سعادت، آسمان وانیلی، رایش سفید، ام.پی.اس هایی که به طور خطرناکی در حال تولید هستند و اخرین گزارش ما نشان می دهد بیش از ۳۴۸ قلم وجود دارد و بسیاری از اینها نیز جزء فهرست مواد نیست.

او با اشاره این که ما مواجه با روانگردانهای صوتی و دیجیتالی هستیم که هنوز به کشور وارد نشده است، گفت: ولی باید برای ورود این روانگردانها آماده باشیم. هم اکنون به صورت گسترده برخی مواد روانگردان به عنوان قارچهای سمی در شبکه های مجازی و اینترنت معرفی می شود. امروز در اینترنت دیدم انواع قارچهای سمی و برخی کاکتوسها و داروها که دارای آثار روانگردان هستند که برخی از افراد با روحیه ای که در کشور شاهدیم مبتلا می شوند و ما گرفتار می شویم در اینترنت تبلیغ می شوند.

معاون دادستان کل کشور گفت: دروغپردازی و تبلیغات کاذب مافیای مواد باعث افزایش نگران کننده مصرف شیشه در کشور شده و به مرور الگوی مصرف از سوی مواد سنتی به سمت روانگردانها رفته است. در آرایشگاه ها، در نشستهای خصوصی، در تبلیغات شبکه های مجازی می بینیم که شیشه برای افزایش میل جنسی، دیرانزالی، لاغری و موارد مختلف که جذابیت برای خانمها دارد تبلیغ دروغین می شود.

دکتر ذبحی در ادامه با اشاره به اینکه آسیبهای فراوان ناشی از مصرف شیشه در کشور نگران کننده است، گفت: فجیع ترین جنایت ها، خودکشی ها، بی بند و باریهای اخلاقی، افزایش اختلافات خانگی، طلاقها، قتلها، تجاوزات جنسی در اثر مصرف مواد روانگردان است. یکی از اصلی ترین دلایل طلاقها، استفاده از مواد روانگردان است. توهماتی که ایجاد می کند باعث متلاشی شدن خانواده ها می شود. والدین معتاد نقش بزرگی در معتاد شدن فرزندان خود دارند.

۶۵ درصد بزهکاران در خانواده

او با اشاره به اینکه در کشور با ۱۰۰ هزار معتاد کارتن خواب مواجه هستیم گفت: در بحث اخیر نیز فروش کودکان توسط معتادان مطرح شده. ۲۰ تا ۲۵ درصد رانندگان وسایل نقلیه باربری و خودروهای سنگین به مصرف مواد مبتلا هستند. حدود ۴۵ درصد زندانیان در ارتباط با مواد مخدر و روانگردان هستند.

همه مسئولان اراده مبارزه با مواد مخدر را ندارند

او در ادامه سخنرانی اش گفت: باید بر اجرای سیاستهای کلی نظام در امر مبارزه با مواد مخدر مصوب سال ۸۵ ابلاغی مقام معظم رهبری تاکید شود. زیرا شناسنامه و اساسنامه مبارزه است و برای پیشگیری و کاهش آسیب و مبارزه مستمر تاکید دارد.

ذبحی با اشاره به اینکه برای برون رفت از این مشکل لازم است همه دستگاه های کشور هماهنگ شوند، گفت: متاسفانه ایجاد حس عمومی و درک عمیق آسیبها و فجایع وارده و مخاطرات کشور در همه اقشار مسئولان کشوری وجود ندارد. باید همه مسئولان و مردم در صحنه بیایند تا با این بلیه بزرگ مقابله شود.

معاون دادستان کل کشور گفت: اطلاع رسانی، آموزش عمومی و افزایش آگاهی های عمومی درباره این مواد باید صورت گیرد. باورهای غلط درباره این مواد را باید از بین برد. باید این تصورات کاذب با واقع گویی و اطلاع رسانی درست از بین برود. یکی از ضرورت های مهم تصویب هر ه سریعتر فهرست جدید مواد مخدر است. بعد از اصلاح قانون در سال ۸۹، به موجب تبصره ماده ۴۵ این قانون، تصویب فهرستهای مواد مخدر شد ولی علی رغم گذشت ۵ سال از تاریخ قانون و پیگیری های متعدد و مکرر، هنوز قانونگذار فهرست مواد جدید را تصویب نکرده و ما با خلاءهای زیاد هستیم.

او سپس پیشنهادهایی درباره تغییر در قانون مبارزه با مواد مخدر ارائه کرد و گفت: ضرورت حذف عبارت صنعتی غیر دارویی از پسوند مواد روانگردان مورد تاکید است. این قید صنعتی غیردارویی ضایعاتی را در مبارزه ایجاد کرد. چرا که مواد صنعتی غیردارویی باعث می شود تمام مواد سنتی دارویی مشمول مواد مخدر قرار نگیرد.

ذبحی گفت: در جلسه گذشته جلسه مصلحت نظام تاکید کردم اولا با توجه به اینکه بعد از مکاتبه فرمانده نیروی انتظامی به عنوان دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۸۹ که محضر مقام معظم رهبری در سه مورد از جمله همین عبارت، درخواست کردند و ایشان دستور تغییر قانون را دادند. ۵ سال گذشته است و جلسات متعدد تشکیل شده ولی هنوز این انتظار اجرایی نشده است.

معاون دادستان کل کشور گفت: قید صنعتی غیردارویی امکان شمول قانون و فهرست های مواد بر تمام مواد روانگردان و مخدر دارویی و سنتی را از بین می برد. ما با هجمه جهانی از مواد مخدر سنتی و صنعتی هستیم که به تدریج به مردم معرفی می شود و باید در عرصه مقابله آن قرار گیریم. ولی با این قید، بسیاری از مواد روانگردان دارویی قابل تایید در فهرستها نیستند و این قید باید حذف شود. اسامی همه پیش سازها در فهرست مواد ممنوعه باید قرار گیرد.

او با اشاره به اینکه متاسفانه در عرصه پیش سازها مواجه با قاچاق و تولید آنها شده ایم گفت: در عملیاتهای متعدد تعدادی از عوامل این باندها دستگیر شدند. از قانونگذار و مجمع مصلحت نظام انتظار داریم ضمن اینکه با قانونگذاری سال ۸۹ سونامی تولید مواد مخدر و روانگردان را تحت تاثیر قرار دهیم، هر چه سریعتر فهرست جامع مواد تصویب شود و قاضی و همکار ما بتواند در اظهارنظرها استفاده کند.

معاون دادستان کل کشور سپس به راهکارهای قانونی مبارزه با این مواد پرداخت و گفت: لزوم الکترونیک کردن صدور نسخه و توزیع داروها، ضمن افزایش نظارت و کنترل در مراکز تولید یک ضرورت مهم است. همچنین کنترل و شناسایی به روز انواع مواد تولیدی یا وارداتی جدید، بررسی آزمایشگاهی و تعیین ماده مخدر یا روانگردان نیاز است. زیرا ما هر روز تماس از مراجع انتظامی و اطلاعاتی داریم که گزارش می دهند مواد جدید با اسامی جدید وارد می شوند. یک ضرورت این است که به سرعت و شبانه روزی ورود هر گونه مواد جدید به کشور رصد شود و از طریق آزمایشگاه انتظامی، تعیین هویت شود. تشخیص و شناسایی و اطلاع رسانی فوری به همه دستگاه های مقابله نیاز است.

ذبحی با اشاره به اینکه تکمیل و انسداد مرزها باید در اولویت قرار گیرد، گفت: سایر عوامل مبارزه با این مواد مانند افزایش مراکز کاهش آسیب، فعال کردن وزارت خارجه برای گسترش روابط با دفتر مقابله با جرم سازمان ملل متحد، تبادل اطلاعات، مبادله محکومان، استرداد مجرمان، جذب کمکهای مالی و استفاده از فناوریهای جدید برای انسداد مرزها نیز باید لحاظ شود. ماه گذشته در هیات حقوق بشر در ژنو با گزارشگر حقوق بشر که جلسه داشتیم گفتم اگر صادق هستید که در برخورد ما با مجرمان مواد مخدر مشکل دارید، ما در کشور چند میلیون معتاد داریم و اگر سازمان ملل هزینه آن را جبران کند تا ما چرخه درمان معتادان را کامل کنیم، وقوع جرم و نیاز به مواد مخدر کاهش می آید و نه پرونده قضایی نه متهم و نه محکوم خواهیم داشت.

او به تشکیل پلیس سایبری قدرتمند برای رصد، شناسایی و برخورد با عوامل تولید تاکید کرد و گفت: همچنین اقداماتی مانند فضای مجازی علاوه بر آنکه در شناسایی مواد، در آموزش تولید و ساخت انواع مواد مخدر و روانگردان بسیار فعال عمل می کند، در ساماندهی و فروش و توزیع مواد نیز فعال هستند، باید در پیش گرفته شود زیرا این مواد به طور غیرقابل پیشبینی و سیل آسا با کشور وارد می شود و آسیب می رساند.جام جم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: