کد خبر: ۸۶۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۱ - ۲۸ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 19
شفا آنلاین>اجتماعی>انتقاد برخی اعضای شورا از پرداخت وام خودرو، هشدار در خصوص فرسودگی تله کابین توچال، پیشنهاد مجلس برای حل مشکلات پیاده راه ۱۷ شهریور و...، از مهم ترین اخبار شهری در این هفته بود.

به گزارش شفا آنلاین، اعطای وام خودرو این هفته مورد انتقاد برخی از اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران درباره انتقادها از وام اعطایی خرید خودرو در صحن علنی شورای شهر، گفت: اصولاً وام دادن می‌تواند تحرک ایجاد کند؛ به ویژه در زمینه‌های اقتصادی اما اگر این کار با هوشمندی صورت گیرد، قطعاً تحرکی که ایجاد می‌کند، جدی‌تر و موثرتر خواهد بود. این وام قطعاً می‌تواند برای خودروسازی تحرک ایجاد کند، اما نتیجه آن چه خواهد بود؟ نتیجه این است که اتومبیل‌های بیشتری فروخته می‌شود، آلودگی هوا افزایش می‌یابد و ترافیک بیشتر می‌شود.

وی اضافه کرد: صحبت ما این است که چرا چنین وام‌هایی برای گسترش حمل و نقل عمومی اعطا نمی‌شود؟ اعطای وام به گسترش وسایل نقلیه عمومی هم تحرک اقتصادی ایجاد می‌کند و هم زمینه‌ساز اشتغال می‌شود.

اقبال شاکری عضو دیگر شورای شهر هم با اشاره به طرح فروش اقساطی خودرو با وام ۲۵ میلیون تومانی گفت: بانک مرکزی برای خرید ۱۱۰ هزار خودرو اعتباری معادل یک میلیارد دلار را اختصاص داد یعنی دقیقا مبلغی که برای تجهیز و تکمیل پروژه های حمل و نقل عمومی نیاز است.

وی ادامه داد: توسعه حمل و نقل عمومی یکی از موثرترین راهکارها برای کاهش آلودگی هوا، ترافیک و معضلات زیست محیطی است اما گویا بانک مرکزی در جهت عکس اقدام کرده است.

شاکری با انتقاد از این اقدام افزود: باید ظرف مدت کوتاهی معابر و بزرگراه های مورد نیاز این تعداد خودرو ایجاد شود آن هم در حالی که ما شاهد سختی تردد خودروهای موجود هستیم و این در حالی است که باید به انتظار تشدید آلودگی هوا که منابع متحرک، بیشترین سهم در تولید آن را دارند باشیم بنابراین باید گفت این تصمیم بانک مرکزی به واقع جای تعجب داشته است.

پیشنهاد مجلس برای حل مشکل پیاده راه ۱۷ شهریور

این هفته برای سومین بار موضوع پیاده راه ۱۷ شهریور در مجمع نمایندگان تهران بررسی شد. همچنین در این جلسه حذف حق بیمه رانندگان تاکسی هم مورد بررسی قرار گرفت .

حسین طلا نماینده مردم تهران درتشریح این جلسه گفت: حذف سهم دولت در بیمه رانندگان تاکسی نخستین موضوع مورد بحث در این جلسه بود، مدیرعامل تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه چندی پیش سهمیه بنزین رانندگان تاکسی حذف و در حال حاضر نیز سهمیه دولت در بیمه برای این افراد حذف شده، موجب نارضایتی این مجموعه گشته است.با توجه به اینکه سالانه ۵ هزار نفر از دارندگان تاکسی در شهر تهران سهم بیمه دولتی خود را از دست خواهند داد، البته افرادی که به تازگی به مجموعه تاکسیداران می پیوندند مشمول سهم بیمه ای نیز نخواهند شد که در این  دررابطه  مجمع نمایندگان نامه ای را به آقای نوبخت برای حل و فصل موضوع خواهند زد.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران مسئله نارضایتی مردم از پیاده راه ۱۷ شهریور را دومین موضوع بررسی جلسه مجمع دانست و گفت: سه پیشنهاد مبنی بر انجام اقدامات جلب رضایت مردم منطقه با حفظ وضع موجود، باز شدن بخشی از مسیر پیاده راه یعنی از خیابان صفا تا پشت اداره برق و یا برچیده شدن کل طرح ارائه شد. به نظر می رسد اقدامات شهرداری در این مدت باز نتوانسته رضایت ساکنین را جلب کند چرا که طرح های انجام گرفته رافع مشکلاتشان نبوده است.

طلا با اشاره به اینکه معاون خدمات شهری شهرداری تهران و تعدادی از ساکنین پیاده راه ۱۷ شهریور نیز در جلسه مجمع حضور داشتند، گفت: با توجه به استمرار نارضایتی ساکنان منطقه مقرر شد تا معاون خدمات شهری شهرداری تهران مشکل را با شهردار تهران مطرح کنند و در جلسه بعد با وی در جلسه حاضر شوند تا بتوان رضایت مردم را جلب کرد.

مهلت سه ماهه به ۳ پردیس سینمایی

در این هفته مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهر تهران از روند ایمن سازی ۳ پردیس سینمایی در پایتخت خبر داد و گفت: از فرصت سه ماهه ای که به این ۳ پردیس سینمایی داده ایم یک ماه گذاشته است.

سعید شریف زاده با بیان این که سه پردیس سینمایی آزادی، ملت و زندگی به دلیل رعایت نکردن برخی از مسائل ایمنی هنوز پایان کار دریافت نکرده اند، گفت: این که ما مانع صدور پروانه کار برای یک مکان عمومی می شویم نشان از حساسیت آتش نشانی نسبت به رعایت مسائل ایمنی دارد.

چندی پیش علیرضا دبیر عضو شورای شهر تهران در مورد جلسه اعضای کمیسیون بودجه با مسئولان آتش نشانی با اشاره به عدم رعایت ضوابط آتش نشانی در پردیس سینما آزادی گفت: مطرح شدن موضوع عدم رعایت ضوابط آتش نشانی در سینما آزادی موجب شد شهرداری تهران نه تنها برای این سینما، بلکه برای دو سینمای پردیس زندگی و ملت که آنها نیز پایان‌کار ندارند، اقدامات سازنده ای را آغاز کند.

هشدار در خصوص نا ایمن بودن تله کابین توچال

این هفته محمد حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ایمن نبودن تله کابین توچال هشدار داد و گفت: با توجه به قدمت بیش از ۴۰ ساله تله‌کابین توچال، احتمال رخ دادن فاجعه به دلیل فرسودگی وسایل آن و عدم استانداردهای لازم وجود دارد.

وی افزود: تله‌کابین توچال بیش از ۴۰ سال قدمت دارد که ۵ ایستگاه آن قبل از انقلاب توسط فرانسوی‌ها ساخته شد و ایستگاه ۵ تا ۷ آن نیز پس از انقلاب ساخته و به بهره‌برداری رسید.

حقانی ادامه داد: اکثر دستگاه‌های تله‌کابین توچال فرسوده هستند و احتمال خطر وجود دارد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۱۳ درصد تله‌کابین توچال مربوط به شهرداری تهران است، گفت: اردیبهشت سال گذشته اتفاقی در چرخ و فلک پارک ارم افتاد که ۳ دختر جوان زمین‌گیر شدند. مردم دارند چوب سوء مدیریت ما را می‌خورند. نباید اجازه دهیم مشکلی به‌وجود بیاید و بعد به دنبال حل آن باشیم.

این هفته همچنین معاون شهردار تهران با اشاره به مشکلاتی که در خصوص یکسان‌سازی پیکره‌های دکه‌های مطبوعاتی ایجاد شده، گفت: در این خصوص منتظر رای دادگاه هستیم.

مجتبی عبداللهی با بیان اینکه پیکره دکه‌های مطبوعاتی، طراحی شده و آماده انبوه‌سازی است، گفت: مدیریت شهری درصدد است پیکره‌های موجود دکه‌های مطبوعاتی را تغییر دهد. طراحی‌های لازم در این رابطه انجام شده و نمونه‌های اولیه نیز ساخته شده است.

وی ادامه داد: به دلیل مشکل با یکی از شرکت‌های تبلیغاتی که در حال حاضر در حاشیه برخی از کیوسک‌ها تبلیغات انجام داده‌اند، این کار به تعویق افتاده است.

استفاده از زیر سطح شهر تهران

در هفته ای که گذشت معاون عمرانی شهرداری تهران از تکمیل شبکه فاضلاب و شبکه ساماندهی آب‌های سطحی و ایجاد تونل مشترک تاسیسات شهری به عنوان سه عاملی که می‌تواند زمینه‌ساز استفاده از فضاهای زیرسطحی پایتخت باشند، نام برد.

علیرضا جاوید با بیان اینکه شبکه خطوط بزرگراهی در پایتخت در حال حاضر ۵۵۰ کیلومتر است، گفت: حداکثر شبکه بزرگراهی در پایتخت می‌تواند به ۶۰۰ کیلومتر برسد، بنابراین ما باید به دنبال آن باشیم که از فضاهای زیرسطحی برای توسعه شهر استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه خطوط متروی ما نیز باید تقریبا دوبرابر شود، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵ درصد حمل و نقل شهر تهران توسط مترو انجام می‌شود که باید به ۷۰ تا ۸۰ درصد برسد. در شهری مانند توکیو حدود ۹۰ درصد جابه‌جایی‌ها توسط حمل و نقل عمومی انجام می‌شود که ما نیز باید به این هدف برسیم.

این هفته رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران با بیان اینکه در سال‌های گذشته حسابرسی‌های شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری سه ساعته در صحن شورا بررسی می‌شد و با سلام و صلوات به اتمام می‌رسید، گفت: در پایان بررسی‌ها از شهرداری خواسته می‌شد که رویه خود را اصلاح کند؛ موضوعی که هیچ‌گاه اتفاق نیفتاد.

وی با بیان اینکه شورا در سال ۹۴ به یکی از وظایف مغفول مانده خود پرداخته و برای اولین بار با اصرار عده‌ای از اعضا، گزارش حسابرسی‌ها را به صورت مشروح بررسی می‌کند، گفت: شاید این نوع ورود به حسابرسی‌ها برای عده‌ای خوشایند نباشد اما بررسی این گزارشات باعث شفاف شدن مشکلات می‌شود که در رفع آنها موثرتر است.

حافظی در پاسخ به برخی از گلایه‌ها مبنی بر اینکه منتقدان به حسابرسی‌ شرکت‌های شهرداری سند ارائه کنند، گفت: مصادیق تخلف و اسناد ما متن گزارش حسابرسی‌هاست که موضوع جدیدی هم نیست و برخی از آنها در گزارش حسابرسی سنوات سال گذشته نیز وجود دارد. اسناد اصلی منتقدان، اصل گزارش حسابرسان شوراست.مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: