کد خبر: ۸۵۹۴۶
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۴ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
شفا آنلاین>اجتماعی>آسیب ها >هم‌اکنون 15 هزار پلاک آبی در تهران شناسایی شده است، پلاک‌هایی که هر کدامشان جای خواب خانواده‌هایی است که بر خلاف تصور ما حتی به نان شب هم محتاجند.

به گزارش شفا آنلاین،  البته آن‌طور که تخمین زده می‌شود تعداد پلاک آبی‌های پایتخت بیش از 200 هزارپلاک است، صاحبان پلاکی‌هایی که به معنای واقعی و نه به اصطلاح عامیانه، حتی در تأمین نان روزانه خود هم مانده‌اند، با این حال هیچ کدامشان تن به تکدی گری نمی‌دهند.

از آن طرف، اما تعداد زیادی در تهران مشغول تکدی گری هستند، تعدادشان البته معلوم نیست، اما به گفته فرزاد هشیار، رئیس سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، 50 درصدشان جزو ثروتمندان پایتخت هستند و 35 درصدشان هم به شکل خانوادگی و شبکه مافیایی گدایی می‌کنند و البته تهران، حالا به نقطه‌ای امن و بی‌خطر برای تکدی گری‌های بین‌المللی تبدیل شده است، خیلی‌ها از آفریقا یا نقاط دیگر دنیا، هم‌اکنون «تهران» را برای شغل بی‌زحمت گدایی انتخاب می‌کنند.

  فرزاد هشیاردر نشستی خبری با تأکید بر اینکه فقط 15 درصد متکدیان در تهران نیازمند واقعی هستند، گفت: ما در حال حاضر در بازداشتی‌ها، بیشتر از گدای ایرانی به گدایان خارجی برخورد می‌کنیم.

  جمع آوری روزانه 20 گدا در تهران به گفته هشیار، روزانه 20 گدا در تهران جمع می‌شودکه پس ازانتقال آنها به مراکز ویژه شهرداری، از سوی قاضی برایشان حکم صادر می‌شود.

او درباره گدا غربتی‌ها هم گفت: این گدایان در منطقه جنوب بازار تهران، لب خط (شوش) و هرندی بیشتر دیده می‌شوند. هوشیار البته از طرح «شهر بدون گدا» خبر داد و گفت: طرحی به صورت ویژه برای شهر بدون گدا طراحی می‌کنیم، البته بگویم که نمی‌توان تکدی‌گری را به صفر رساند، اما می‌توانیم تعداد آنها را کم کنیم و نخستین اقدام در کم کردن تعداد متکدیان این است که مردم به گدایان کمک نکنند.

وی با بیان اینکه مسئولیت حاکمیتی شهرداری در حوزه مقابله با آسیب، تأمین زیرساخت برای کنترل کاهش آسیب‌ است، گفت: سه مخاطب هدف در حوزه آسیب‌ها وجود دارد، متکدیان، کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهر و کودکان کار و خیابانی.

هوشیار با اشاره به وجود 8 مددسرای عادی و 12 مددسرای اضطراری برای کارتن‌خواب‌ها و معتادان متجاهرگفت: براین اساس 6 هزار نفر در نیمه دوم سال از خدمات شهرداری در حوزه کاهش آسیب‌ها استفاده خواهند کرد.


  راه اندازی 12 کمپ ترک اعتیاد
وی از راه‌اندازی 12 کمپ ترک اعتیاد خبر داد و گفت: برای نخستین بار مراکز کارآفرینی برای معتادان و کارتن‌خواب‌ها بعد از ترک در 30 نقطه طراحی کرده‌ایم که دو مرکز آن افتتاح شده و در 70 روز آینده باقی این مراکز افتتاح می‌شود. وی گفت: این خانه‌ها که مجتمع کارآفرینی و حرفه‌آموزی بهاران نام دارد هم‌اکنون در منطقه 15 و 19 راه‌اندازی شده است. هوشیار همچنین درباره کودکان کار و خیابان گفت: هم‌اکنون 3 هزار کودک کار و خیابانی در 18 مرکز پرتو، خدمات حمایتی مثل غذای گرم دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه 60 درصد معتادان متجاهر که به مراکز کاهش آسیب‌ها مراجعه می‌کنند، شهرستانی هستند، تأکید کرد: معتادان متجاهر شهرستانی را به مراکز بهاران نمی‌فرستند، چرا که این مراکزفقط برای تهرانی‌هاست و در آنجا احراز هویت صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: البته قرار است بزودی شناسایی کارتن‌خواب‌ها دیجیتالی ‌شود و بر اساس ثبت اثر انگشت شناسایی شوند. وی درباره زنان کارتن‌خواب هم گفت: کمتر از 10 درصد کارتن‌خواب‌ها زن هستند، زن کارتن‌خواب یعنی ایدز، کودک بی‌شناسنامه، هپاتیت؛ قطعاً این افراد تأثیرات تخریبی بیشتری در جامعه دارند.ایران
 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار