کد خبر: ۸۵۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 17
شفا آنلاین>سلامت>تصور کنيد که در دستشويي يک رستوران تابلويي با اين مضمون «دستان خود را بشوييد» نصب شده است.
به گزارش شفا آنلاین،فکر مي‌کنيد مشتريان از اين دستور اطاعت خواهند کرد؟ مطالعه‌اي که اخيرا انجام شده و در مجله «کنکاش در امر بازاريابي» به چاپ رسيده، پاسخ مي‌دهد که تبعيت مشتريان از اين پيام بستگي به لحن نوشته دارد، که آيا لحن آن توام با سرزنش و ملامت است و يا برعکس آميخته به تعريف و تمجيد.

 نويسندگان مقاله مي‌گويند: «به‌منظور تحت تاثير قرار دادن رفتار مشتريان، مديران يا از آنها تعريف و تمجيد مي‌کنند و يا آنها را ملامت و سرزنش مي‌کنند. اما نکته مهم اين است که گيرنده پيام چه برداشتي از آن دارد. به‌عبارت‌ديگر لحن پيام مهم است.»

اين اولين تحقيقي است که درزمينه تاثير لحن پيام، انجام مي‌شود. براي حصول نتيجه، محققان دو آزمايش موازي را باهم انجام دادند. در اولين آزمايش آنها شرکت‌کنندگان را تشويق به حفظ بهداشت دستان خود و در آزمايش دوم تشويق به داشتن برنامه مالي مي‌کردند. در هر دو آزمايش محققان چهار نوع پيام را امتحان کردند: پيام ستايش‌آميز با لحن قاطع، ستايش‌آميز با لحني منعطف، ملامت‌آميز با لحن قاطع، و بالاخره ملامت‌آميز با لحني منعطف.

محققان دريافتند که پيام ستايش‌آميز ولي با لحني قاطع يا ملامت‌آميز ولي با لحن منعطف، موثرترين راه‌هاي انتقال پيام بودند. آنها اظهار مي‌دارند: «يافته‌هاي ما نشان داد که لحن قاطع و محکم پيام را تقويت و لحن منعطف و ملايم پيام را تضعيف مي‌کند. بنابراين يافته‌هاي ما مي‌تواند قدمي فراتر از تاثيرگذاري بردارد، به‌عبارت‌ديگر مي‌تواند گيرنده پيام را وادار به انجام خواسته ما کند.»

منبع: MNT

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: