اين
اولين تحقيقي است که درزمينه تاثير لحن پيام، انجام ميشود. براي حصول
نتيجه، محققان دو آزمايش موازي را باهم انجام دادند. در اولين آزمايش آنها
شرکتکنندگان را تشويق به حفظ بهداشت دستان خود و در آزمايش دوم تشويق به
داشتن برنامه مالي ميکردند. در هر دو آزمايش محققان چهار نوع پيام را
امتحان کردند: پيام ستايشآميز با لحن قاطع، ستايشآميز با لحني منعطف،
ملامتآميز با لحن قاطع، و بالاخره ملامتآميز با لحني منعطف.
محققان
دريافتند که پيام ستايشآميز ولي با لحني قاطع يا ملامتآميز ولي با لحن
منعطف، موثرترين راههاي انتقال پيام بودند. آنها اظهار ميدارند:
«يافتههاي ما نشان داد که لحن قاطع و محکم پيام را تقويت و لحن منعطف و
ملايم پيام را تضعيف ميکند. بنابراين يافتههاي ما ميتواند قدمي فراتر از
تاثيرگذاري بردارد، بهعبارتديگر ميتواند گيرنده پيام را وادار به انجام
خواسته ما کند.»
منبع: MNT