کد خبر: ۸۵۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۲ - ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 18
شفا آنلاین>سلامت>اجتماعی >ايدز کماکان يکي از موضوعات مهم سلامت جهاني است. براساس آمار برنامه ملل متحد درباره ايدز (يو‌ان‌ايدز)، در سال 2014 نزديک به 37ميليون نفر در جهان با ايدز زندگي مي‌کرده‌اند و 2/1ميليون نفر بر اثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست داده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین،سال گذشته، مسئله شيوع ابولا صفحه‌هاي رسانه‌هاي جمعي را پر کرد و ديگر تنها گاه‌گداري گزارشي درباره ايدز در رسانه‌ها ديديم. همه کارشناسان اتفاق نظر دارند که اپيدمي ايدز به نقطه سرنوشت‌ساز خود رسيده است. اگر همين حالا اقدامي صورت نگيرد، تا سال 2030، شاهد رجعت دوباره اين بيماري خواهيم بود.

90-90-90 يعني چه؟

براي آنکه مانع از چنين عود دوباره ابتلا شويم، برنامه ملل‌متحد براي ايدز، تلاش مي‌کند تا سال 2030 بر اپيدمي اين بيماري به عنوان تهديدي براي سلامت عمومي نقطه پايان بگذارد. اين «استراتژي سريع پيگيرانه» بر پايه اهداف بلندپروازانه 90-90-90 بنا شده است: 90درصد افراد مبتلا به ايدز درباره وضعيت بيماري خود آگاهي داشته باشند، 90درصد افراد مبتلا به درمان دسترسي پيدا کنند ودر بدن 90درصد مبتلاياني که در حال درمان هستند، تا سال 2020 نتوان ويروس اچ‌آي‌وي را شناسايي کرد.

برنامه ملل متحد درباره ايدز عقيده دارد، اجراي موفقيت‌آميز اين برنامه مي‌تواند تا سال 2030، از 28ميليون مورد جديد ابتلا و 21ميليون مرگ بر اثر اين بيماري جلوگيري کند.

در منطقه موسوم به زيرصحراي آفريقا که 26ميليون فرد آلوده به ايدز زندگي مي‌کنند، در کانون توجه براي مبارزه با ايدز قرار دارد، اما وضعيت اپيدمي در منطقه يک‌دست نيست. از منظر اپيدمي جهاني، جنوب آفريقا آلوده‌ترين منطقه شناخته شده است و سوازيلند نزديک به 27درصد از مبتلايان را در خود جا داده، بيشترين مبتلايان در آفريقاي جنوبي زندگي مي‌کنند،يعني 6ميليون مورد آلوده.

پيشرفت‌هاي بزرگي حاصل شده است

يکي از بزرگ‌ترين دستاوردهاي چند سال اخير، افزايش ناگهاني برنامه‌هاي درمان افرادي است که با ايدز زندگي مي‌کنند. درمان موثر آنتي‌رتروويروسي يعني اينکه همه مبتلايان مي‌توانند اميدوار باشند که زندگي عادي و سالمي را پشت سر بگذارند. سازمان جهاني بهداشت مي‌گويد، از 15ميليون نفري که در سال 2015 با داروهاي حيات‌بخش مبارزه با ايدز درمان شدند، 5/13ميليون در کشورهاي درحال‌توسعه و بخش بزرگي از آنها در منطقه موسوم به زيرصحراي آفريقا زندگي مي‌کنند.


دستورالعمل تغييرکرده همه بايد درمان شوند

در سپتامبر 2015، سازمان جهاني بهداشت اعلام کرد، همه افراد آلوده صرفنظر از شمارش گلبول‌هاي سفيدي که مورد حمله ويروس قرار مي‌گيرند، سي‌دي4، بايد درمان خود را آغاز کنند.

«هرکس که به ويروس آلوده شده است، بايد هرچه زودتر درمان ضدويروسي خود را آغاز کند. با توصيه درمان همه، سازمان هر محدوديتي را درباره افراد واجد شرايط درمان از بين برده است. باتوجه به اين توصيه، اکنون همه گروه‌هاي جمعيتي و سني که ويروس در بدن آن هست، بايد درمان را آغاز کنند. سازمان درضمن، توصيه مي‌کند که همه گروه‌هاي درخطر هم بايد تحت پوشش درمان پيشگيرانه قرار گيرند.»

باوجود اين، بسياري از مبتلايان ساکن زير صحراي آفريقا همچنان با دستورالعمل قبلي در حال درمان هستند و ميليون‌ها نفر هم بدون درماني که نيازمند آن هستند، به حال خود رها شده‌اند. به گزارش سازمان ملل متحد، از هر 10 فرد آلوده که در غرب و مرکز افريقا با ايدز زندگي مي‌کنند، 8 نفر هنوز درماني دريافت نمي‌کنند، يعني حدود 79درصد.

با توجه به آنچه گفتيم، اولويت امروز ما افزايش تلاش‌هاي کنوني است. خبر خوب آن است که بسياري از کشورهاي آلوده وابستگي مالي خود را به منابع بين‌المللي به‌تدريج کاهش داده و خود بار مبارزه با بيماري را بر دوش گرفته‌اند. به‌عنوان مثال، کنيا، توگو و زامبيا هزينه‌هاي داخلي خود را براي مبارزه با ايدز در سال‌هاي اخير به‌صورتي چشمگير افزايش داده‌اند و بيشتر بودجه مبارزه با ايدز را در کشور افريقاي جنوبي خود اين کشور تامين مي‌کند، سالانه بيش از يک ميليارد دلار فقط براي مبارزه با ايدز.

به گروه‌هاي هدف بايد توجه شود

به‌‌رغم همه اين پيشرفت‌ها در کشورهاي آلوده، باز هم برخي گروه‌هاي جمعيتي مانند دگرباشان جنسي و زنان در معرض خطرات بيشتري قرار دارند. بررسي‌ها نشان مي‌دهند، در سراسر قاره سياه حدود 15درصد از افراد گروه اول مبتلا به ايدز هستند و 4 نفر از هر 10 بيماري که تازه به ايدز مبتلا شده است، از زنان جوان افريقايي (15-24 سال) است.

براي پايان دادن به اپيدمي ايدز بايد به اين گروه‌هاي جمعيتي هدف توجه کنيم. با گسترش خدمات مبارزه با ايدز به تمام گروه‌هاي هدف، مي‌توان بازده برنامه‌ها را به حداکثر رساند.

با تمام تلاش‌هايي که شده است، برچسب‌هاي نامطلوب و تبعيض از موانع مهم بر سر راه امحاء اپيدمي در زير صحراي آفريقا هستند. باورهاي فرهنگي درباره ايدز و اچ‌آي‌وي و اعتقادات، نقشي مهم در افزايش تبعيض و نابرابري دارد و در بسياري جاها تصور مي‌شود، يکي از دلايل افزايش مبتلايان به ايدز آن است که بنا به برخي اعتقادات، درمان درست دراختيار گروه‌هاي هدف قرار نمي‌گيرد.

ازجمله عوامل ديگر شيوع ايدز در منطقه، خشونت رايج جنسيتي عليه زنان جوان است که عملا آنها را از انتخاب شريک جنسي سالم و دلخواه محروم کرده است.

براي غلبه بر اين موانع، مسئولان داخلي نبايد گروه‌هاي هدفي که در بالا تعريف شدند و زنان جوان را از چرخه پيشگيري و درمان حذف کنند. بسيار مهم است که فرصت‌هاي درماني برابر در اختيار همه گروه‌هاي هدف و ساير مبتلايان گذاشته شود تا هيچ فرصتي براي مهار اپيدمي ايدز از دست نرود. تنها با درمان مورد به مورد مي‌توان اطمينان داشت که هيچ بيماري بدون درمان رها نشده است. Newsweek

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: