کد خبر: ۸۵۰۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 11
شفا آنلاین>اجتماعی>آسیب ها >معاون رئیس جمهوری در امور زنان و امور خانواده می‌گوید: آمار تن فروشی در میان زنان در ایران افزایش پیدا کرده است اما در این زمینه آمارهای رسمی در اختیار ندارد.
به گزارش شفا آنلاین،چندی پیش نتایج تحقیقاتی درباره تن فروشی زنان در یک نشست تخصصی که به بررسی آسیب‌های اجتماعی و مشکلات زنان در ایران می‌پرداخت، مطرح شد. متخصصان در این نشست آمارها و اطلاعات تکان‌دهنده‌ای درباره تن فروشی زنان اعلام کردند و گفتند افزایش فقر در جامعه ایران در یک دهه اخیر به‌ویژه از اواخر دهه 80 بر میزان تن فروشی زنان تاثیرگذار بوده است.

اما این آمارها تا چه اندازه از سوی مقامات رسمی تایید می‌شود؟«شهیندخت مولاوردی»، معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده دیروز  در نمایشگاه مطبوعات در پاسخ به این پرسش که «آیا افزایش تن فروشی زنان در ایران را تایید می‌کند، گفت: «آخرین آماری که در این زمینه در اختیار داریم مربوط به نتایج تحقیقاتی است که 8‌سال پیش در تحقیق مشترکی توسط وزارت بهداشت و دانشگاه تهران اعلام شد. پس از آن آماری که ناشی از تحقیقات رسمی باشد در اختیار نداریم اما آمارهای غیررسمی تایید می‌کند که تن‌فروشی زنان در ایران رو به افزایش است.» 

او در ادامه تاکید کرد که تن فروشی زنان موضوعی است که می‌توان با اجرای برنامه‌هایی آن را کنترل کرد و کاهش داد و مهم‌تر این‌که از آن پیشگیری کرد.  او گفت: « در این زمینه باید برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی اجرا کرد و باید این موضوع آسیب‌شناسی و مدیریت شود قطعا راه‌حل‌هایی برای آن وجود دارد.» مولاوردی  درباره سیاست‌ها و برنامه‌های دولت به منظور تحقق عدالت جنسیتی در ایران گفت: « در این زمینه باید کارهای زیادی انجام شود و زمانی که جامعه به عدالت اجتماعی رسید، می‌توان امیدوار بود که راه برای تحقق عدالت جنسیتی هم محقق می‌شود.

ما در طرح و برنامه‌هایی که دنبال می‌کنیم به دنبال تحقق عدالت جنسیتی هستیم اما جامعه هنوز در زمینه عدالت جنسیتی با اهدافی که انقلاب اسلامی به دنبال آن بود و نیز با چشم‌اندازی که به‌عنوان یکی از اهداف توسعه‌ای در کشور دنبال می‌شود، فاصله دارد.» معاون رئیس جمهوری بخشی از مشکلات موجود در حوزه زنان را ناشی از شرایط عمومی جامعه دانست و گفت: «مجموعه مشکلات اجتماعی موجود در جامعه بر حوزه زنان به‌ویژه خانواده تاثیر می‌گذارد و در شرایطی که جامعه به انواع آسیب‌های اجتماعی مبتلاست نمی‌توان گفت که چرا در حوزه زنان مشکل وجود دارد به‌هرحال بخشی از این مشکلات ناشی از تاثیر متقابلی است که بین این دو وجود دارد.»

 او با تاکید بر این‌که نقش اجتماعی زنان و قدرت و تاثیرگذاری و نیز توانمندی آنها باید به رسمیت شناخته شود، گفت: «رسانه‌ها در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند. اعتقاد به نقش زنان در رسانه‌ها موضوعی است که جامعه باید به آن باور داشته باشد و اگر رسانه‌ها در راستای انتقاد این موضوع به جامعه فعال باشند در میزان پذیرش این موضوع در جامعه هم موثر است.»

مولاوردی در ادامه حرف‌هایش تاکید کرد که حضور زنان در فعالیت‌های اجتماعی تنها نیاز زنان نیست بلکه این نیاز جامعه و عاملی موثر بر فرایند توسعه کشور است و کسانی که به دنبال تسریع فرایند پیشرفت کشور هستند باید نقش زنان در حوزه فعالیت‌های اجتماعی را به رسمیت بشناسند و مهم بدانند چراکه  زمانی که جامعه‌ای از تمام ظرفیت‌های خودش در مسیر پیشرفت و توسعه استفاده نکند قطعا نخواهد توانست در راستای تحقق اهداف مورد نظر توسعه موفق عمل کند.

مولاوردی در پاسخ به این انتقاد که «برخی معتقدند روند فعالیت‌های دولت روحانی در حوزه زنان کند است و در این زمینه انتظارات بیشتری وجود داشت»، گفت: این نقد را باید در چارچوب شرایط و امکاناتی که دولت، معاونت زنان را تحویل گرفته تحلیل کرد و در عین حال به این موضوع هم توجه داشت تا چه اندازه در این حوزه امکانات و اختیارات داشته‌ایم.

به نظر می‌رسد به‌طورکلی در این دو‌سال وضع زنان و خانواده متاثر از وضع کلی جامعه بوده و همیشه هم همین‌طور است و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی همان وضع آسیب‌های اجتماعی کشور است که روی هم تاثیر متقابل دارند. اگر مجموعه ملاحظات را در نظر بگیریم قضاوت‌ها منصفانه‌تر خواهد بود و دو‌سال زمان زیادی برای تحقق اهداف و برنامه‌های مورد نظر ما نبوده است اما به این معنا نیست که دولت برای زنان قدم‌های مثبتی برنداشته است.

بیشتر فعالیت‌هایی که در حوزه‌های مرتبط با زنان و خانواده برنامه‌ریزی شده به گونه‌ای است که در بازه‌های زمانی کوتاه مدت امکان عملیاتی شدن آن وجود ندارد یا دست‌کم آثار آن در کوتاه مدت روشن نمی‌شود.»  او در پاسخ به این پرسش که «مهم‌ترین دستاورد دولت در دو سالی که از عمر آن گذشته درحوزه زنان و خانواده چه بوده است؟»


 گفت: «یکی از اقدامات مهمی که در این سال‌ها انجام شده ترمیم روابط بین دولت و مردم و نیز احیای سرمایه اجتماعی در حوزه زنان است. در این مدت ما در مورد امنیت زنان پیگیری‌های لازم را داشته‌ایم و در بحث توانمندسازی زنان از نظر اقتصادی و اجتماعی و ارتقای جایگاه مدیریتی زنان و نیز پیگیری مطالبات مختلف ورود داشته‌ایم اما این‌که چرا نتایج این اقدامات در سطح ملی احساس نمی‌شود به این دلیل است که ما با توجه به محدودیت در اعتبارات و امکانات با توجه به اولویت‌بندی‌هایی که در زمینه مسائل زنان داشتیم، توانستیم در تعدادی از استان‌ها قدم‌های عملیاتی برداریم.»شهروند
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حقگو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۰
0
0
راست میگه تعدادزیادی خانم کارمند ... اخراج کرده من جمله همین معاونت امور زنان این خدمت دوساله این خانم در خصوص زنان جامعه بوده
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: