کد خبر: ۸۴۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 08
فوق تخصص بیماری های کلیه تاکید کرد:
شفاآنلاین :فوق تخصص بيماري هاي كلیه، نبود يك مركز مستقل و ملي براي بررسي كيفيت نتيجه عمل پيوند اعضا را يكي از مهمترين مشكلات موجود در اين حوزه دانست وخواستارتوجه جدی وبرنامه ریزی های دقیق دراین باره شد.
به گزارش شفاآنلاین از معاونت ارتباطات واموربین الملل انجمن خیریه حمایت ازبیماران کلیوی کشور،دكتر سيد احمد تارا درآستانه هفته حمایت ازبیماران کلیوی (23-30 آبان )با بیان این مطلب گفت: ایران سابقه موفقیت آمیز و طولانی در پیوند از دهنده زنده غیر فامیل دارد. به همین خاطر و به دلیل آثار و نتايج مثبتي كه در اين زمينه داشته الگوي بسياري از كشورهاي دنيا قرار گرفته است.بنابراین آنها سعي دارند به تناسب قوانين كشورشان از ايران الگوبرداري كنند . البته در سه، چهار سال اخير كارهاي عملي مهمي نيز در اروپا وآمريكا در همين حوزه صورت گرفته است .
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکی شهيد بهشتي در ادامه گفت: اما در مورد پيوند از مرگ مغزي بايد گفت كه ما اكنون در پانزدهمين سال تصويب قانون پيوند مرگ مغزي در كشورمان هستيم. هر چند در 15 سال گذشته ما بيشتر به آماده سازي زير ساخت ها براي اجراي پيوند از جسد پرداختيم اما در حال حاضر به نظر ميرسد كه بايد بيماران و همه كساني كه سياست گذار سلامت هستند را با كيفيت اين پيوند ها آشنا كنيم.
به گفته دكتر تارا متاسفانه در نظام سلامت ما آنچه بيشتر اهميت دارد تعداد انجام يك كار است نه كيفيت آن. حال آنكه در كشورهاي پيشرفته كيفيت در كنارکمیت مورد توجه قرار مي گيرد . در كشور ما نيز آزمايش كيفيت و تجميع آنها در يك مركز،بدون شک بسيار مهم است وگرنه انجام  آزمايش هاي پراكنده در مراكز مختلف چاره كار نيست.
وی افزود :اينكه بدانيم چند در صد اين پيوند ها در پايان سال نخست بعد از جراحي عملكرد عالي ، متوسط ، ضعيف و يا از كار افتاده داشته براي ما بسيار ارزشمند خواهد بود تا بتولنيم نقاط ضعف و قوت را شناسايي و اصلاح كنيم.
فوق تخصص بیماری های كليه تصریح کرد: نفع مستقيم اين كار متوجه بيماران است چرا كه آنها به علت ناآشنايي با مسايل علمي و ناآگاهي از نتايج پيوند ها از طبيعي ترين حق خود يعني حق انتخاب آگاهانه براي درمان جايگزيني كليه كه البته يكي از حقوق مصوب اين بيماران است محروم مي مانند.
به گفته دكتر تارا بيماران كليوي پنج روش درماني پيش رو دارند كه عبارتند از پيوند از جسد، پیوند اززنده ،پیوند از فاميل، دياليز خوني ودیالیز صفاقي كه بيماران بايد از نتايج و هزينه هاي اين روش ها به شكل كامل آگاهي داشته باشند .اما متاسفانه در كشور ما هيچ سيستمي  وجود ندارد كه  اطلاعات عملكرد مراكز پيوند و نتايج آن را در اختيار بيمار قرار دهد.
به عقيده اين فوق تخصص كليه از آنجا كه دولت درگير امور كمي است و به امور كيفي توجه چنداني ندارد سازمان هاي مردم نهاد دراین زمینه به خصوص انجمن های خیریه سلامت محور بايد وارد عمل شوند و با وجود اينكه وزارت بهداشت بايد متولي اين امر باشد اما اين سازمان ها باید با راه اندازي يك مركز مستقل و ملي به جمع آوري چنين آماري بپردازند تا مشكلات در اين حوزه كاهش يابد.
دكتر تارا در پايان گفت: در يك جمع بندي كلي بايد گفت در تمام دنيا بهترين روش براي دفاع از حقوق بيماران و حمايت از آنها آگاه سازي از نتايج اموري است كه براي بيماران انجام مي شود . به عنوان مثال در آمريكا و كشورهاي اروپايي اگر آمار پيوندهاي ناموفق از حدي پايين تر بيايد آن مركز تعطيل مي شود . يعني آمار عملكرد مراكز را در اختيار عموم قرار مي دهند و وقتي مردم نتايج ناموفق آن مركز را مي بينند به آنجا مراجعه نكرده و خود به خود مركز تعطيل مي شود. بنابراین درایران نیزباید این اطلاعات دراختیاربیماران قرارگیرد.
گفتنی است همزمان باهفته حمایت ازبیماران کلیوی همایش مدیران این انجمن در سراسرکشورروزچهارشنبه 20 آبان باحضورمسولان ارشد وزارت بهداشت دراستان بوشهربرگزارمی شود.
 
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
بهروزبرومند
|
United States
|
۰۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۸
0
0
بی شک بررسی پیآمد هر یک از کارهای تشخیصی و درمانی بسیار بایسته است. درمان با دیالیز نگهدارنده و نتایج پیوند کلیه نیز الزامی است، که تاکنون اگر هم شده آمار آن در دسترس همگان نمیباشد. در پایان باید این نکته را پذیرفت که بررسی نتیجه پیوند چه از دهنده زنده و چه از مرگ مغزی باید بسیار شفاف به توده مردم داده شود. واین تنها گیرنده کلیه نباشد که نگران تندرستی اش باشیم. درباره دهنده های زنده غیرفامیل و سرنوشت آنان تنها چند بررسی انجام شده و از سرنوشت بسیاری از آنان کسی آگاهی ندارد و این گناهی بزرگ است و بخشودنی نمیباشد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۹
0
0
با تایید سخنان جناب آقای دکتر برومند،این جمع آوری اطلاعات وبررسی آماری،کمک بزرگی به محققان کشور در تولید علم است.
سیامک احمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۷
0
0
همانطوریکه جناب آقای دکتر تارا فرمودند سعی در درشت نشان دادند آمارها باعث شده بسیاری از مسائل شفاف سازی نشوند
متاسفانه به نظر میرسد پیوند از جسد چندان موفقیت آمیز و رضایت بخش نبوده و عمر و دوام آن کوتاه است
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: