این پل ظاهراً در زمان شاه عباس اول و
در جریان احداث جاده کاروان رو ساخته شده و نقش موثری در نقل و انتقال
نیرو و تدارکات برای باز پس گیری منطقه خلیج فارس از استعمارگران پرتغالی
داشته است.
باید دانست که درازای پل لاتیدان (پلکول)، سه برابر سی و
سه پل اصفهان است و تاکنون گامهای اندکی برای بازسازی، استحکامبخشی و
نگاهداری این پل برداشته شدهاست. بهگونهای که تنها در سالهای ۱۳۷۹ و
۱۳۸۶، بازسازی اندکی بر روی آن به عمل آمدهاست.
از آنجا که این
پل، در مسیر آبراهههای چندی قرار دارد و در فصل بارندگی، حجم آب در زیر پل
بسیار زیاد است، از این رو باید با تعیین اعتبارات ملی برای این اثر ملی،
کار بررسیهای استحکامبخشی و بازسازی این پل آغاز شود، پیش از آنکه این
اثر که پس از گذشت سالها بر اثر یک سیلاب سر برآوردهاست، در اثر سیلاب
دیگری فرو ریزد و نابود شود.