کد خبر: ۸۴۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۵ - ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015November 06
شفا آنلاین>اجتماعی>حاشیه‌های «کی‌اف‌سی» ایرانی تمامی ندارد. حالا حدود ٣‌سال از افتتاح جنجالی نخستین شعبه رستوران آمریکایی کی‌اف‌سی در کرج می‌گذرد. رستورانی که با مشارکت بخش خصوصی و یک فوتبالیست سرشناس آغاز به کار کرد، اما درست یک روز پس از شروع کار با واکنش دولتی‌ها مواجه شد و خبر جعلی بودن و پلمب این نمایندگی روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

به گزارش شفا آنلاین، البته روابط عمومی این شرکت که نام «کیهان افتخار سینا» را برای خود برگزیده بود، جعلی بودن مجوزهایش را نپذیرفت و اعلام کرد این شرکت به‌عنوان مالک رستوران‌های زنجیره‌ای کی‌اف‌سی در ایران در همایش اتحادیه دارندگان رستوران وسلف سرویس تندیس واحد نمونه کشوری را دریافت کرده است و اگر مجوزهای‌هایش جعلی است پس چگونه است که این تندیس به آن اهدا شده است؟ روابط عمومی این شرکت همچنین تاکید کرده بود این رویداد به دلیل رقابت ناسالم و جوسازی آنها اتفاق افتاده است.

این‌بار اندکی پس از لغو تحریم‌ها و تصویب برجام، کی‌اف‌سی ایرانی بی‌سروصداتر از گذشته نخستین شعبه رستوران خود را در غرب تهران افتتاح کرد، اما ٣ روز پس از افتتاح این شعبه پلمب شد. حالا عکس کی‌اف‌سی ایرانی با برگه پلمب اماکن، بین شهروندان ایرانی دست به دست می‌شود و دوباره اظهارنظرها درباره پلمب کی‌اف‌سی همان اظهارنظرهای ٣‌سال پیش است.

اتحادیه‌های صنفی و متولیان بازار باز هم مدعی هستند که کی‌اف‌سی ایرانی هیچ سند و پروانه کسبی ندارد. این ادعا توسط کسانی مطرح شده است که ٣‌سال پیش کی‌اف‌سی ایرانی را به جعل امضا پای پروانه کسب نیز متهم کرده بودند.صرف‌نظر از واکنش اتحادیه‌های صنفی و متولیان بازار، دیروز صبح ١٦ نماینده مجلس نیز در صحن علنی به محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت هشدار داده و از او خواسته بودند از دایر کردن کافه و رستوران‌هایی به سبک غربی در ایران جلوگیری به عمل آورد. این نمایندگان ضمن اشاره به رستوران آمریکایی عرضه مرغ سوخاری گفته بودند که رستوران‌های به سبک غربی محلی برای مانور تجمل و رفاه‌زدگی و نمایش رفتارهایی خلاف فرهنگ ایرانی - اسلامی است.

در این بین که کی‌اف‌سی ایرانی پلمب می‌شود و بیشتر از ٣‌سال است که خبرسازی‌های آن ادامه دارد، برخی شایعات نیز در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است که یک آقازاده نیز به دنبال دریافت مجوز رسمی این رستوران و افتتاح آن در ایران است.

از ادعای نداشتن پروانه تا جعل امضا
اظهارنظرها در این‌باره متفاوت است. برخی از تشکل‌های صنفی مرتبط با رستوران‌داری، معتقدند ضرورتی برای حضور کی‌اف‌سی در ایران وجود ندارد و چنانچه این رستوران بخواهد در ایران دایر شود باید علاوه بر دریافت مجوز از نمایندگی اصلی، از اتحادیه‌ها و صنوف مرتبط در ایران نیز اجازه بگیرد. برخی واکنش مخالفت‌آمیز تشکل‌ها با حضور کی‌اف‌سی در ایران را ناشی از رقابت داخلی‌ها با این رستوران معروف می‌دانند و معتقدند داخلی‌ها نگران از دست دادن بازار خود هستند.


با این حال «اسدالله احمدی شهریور» رئیس اتحادیه اغذیه‌فروشان که ٣‌سال پیش و در گفت‌وگو با ایسنا مدعی شده بود مدیر کی‌اف‌سی ایرانی امضای او را جعل کرده است، این‌بار مشکل فعالیت کی‌اف‌سی ایرانی را در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا ارایه ندادن سند و پروانه کسب به اتحادیه دانست و گفت: هنوز مجوز رستوران کی.‌اف‌.سی صادر نشده و این رستوران به احتمال زیاد پلمب خواهد شد. او که یک روز پیش از پلمب کی‌اف‌سی ایرانی مصاحبه کرده بود، ادامه داد: براساس قانون اخطاری ١٥ روزه برای ارایه مدارک به مدیر این مجموعه داده شده است که قرار بود مدیر این مجموعه تا ساعت ١٠ صبح دیروز برای ارایه اسناد خود مراجعه کند، اما با عدم مراجعه و تشکیل پرونده در این خصوص و اتمام مهلت مقرر، به پلمب این مجموعه اقدام می‌شود.

مجوز از خارجی‌ها دلیل   نمی‌شود
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف نیز با اعلام دلایل پلمب شعبه KFC در غرب تهران به مهر اعلام کرد: ممکن است برخی به نام برندهای مشهور خارجی، اقدام به ثبت شرکت کنند اما این دلیل نمی‌شود که واحد مشغول به کار شود و بلکه باید مجوزهای لازم را از سوی مراجع ذیربط دریافت کند. او با بیان ابلاغ دستورالعمل برخورد با سوءاستفاده‌کنندگان از شهرت برندهای مطرح، درباره پلمب شعبه KFC در غرب تهران گفت: هیچ مجوزی برای فعالیت و ثبت رسمی برندهای آمریکایی KFC و مک‌دونالد در ایران صادر نشده و اساسا هیچ درخواستی نیز از سوی این دو برند مطرح آمریکایی برای فعالیت در ایران مطرح نشده است.

او تصریح کرد: روز گذشته دستورالعملی برای برخورد با آن دسته از فروشگاه‌هایی که از شهرت برندهای بین‌المللی سوءاستفاده می‌کنند، به تمام سازمان‌های بازرسی اصناف در سراسر کشور ابلاغ و اعلام شده است تا تمام واحدهایی که با نام مک‌دونالد یا KFC فعالیت می‌کنند، پلمب شوند.
کی‌اف‌سی ایرانیان مجوز دارد

فاضلی همچنین تاکید کرد: یک فروشگاه زنجیره‌ای موادغذایی «KFC ایرانیان» در کشور مجوز گرفته است که هیچ ارتباطی با شرکت‌های آمریکایی نداشته است، بنابراین برخی در فضای مجازی با انتشار عکس‌هایی، فضا را متشنج کرده‌اند. به گفته فاضلی، هنوز شکایتی دال بر گشایش غیرقانونی برندهای KFC و مک‌دونالد در ایران دریافت نکرده‌ایم، ولی اگر برخی برندها با دریافت پروانه کار از دستگاه‌های دولتی مشغول به کار شده‌اند که قرابت با برندهای مذکور دارند، بحث دیگری است.

در این رابطه شنیده‌ام، فست‌فودی به نام KFC بدون پروانه کسب، مشغول به فعالیت بوده که پلمب هم شده است.رئیس اتاق اصناف ایران به ایلنا نیز گفت: هیچ فست‌فود آمریکایی در ایران شعبه ندارد و تمام اخبار درخصوص حضور غربی‌ها در این بخش کذب است. بنابراین باید از طریق رسانه‌ها اعلام کنم نه KFC در ایران شعبه دارد و نه هیچ فست‌فود خارجی دیگری. او ادامه داد: موادغذایی کی‌اف‌سی ایرانیان هم‌اکنون در کشور فعال است و این نیز هیچ ارتباطی با برند KFC ندارد.

اشتباهی رستوران ما را بستند!
در همین زمینه «عباس پازوکی» مدیرعامل رستوران «کی‌‌اف‌‌سی» حلال با تایید خبر پلمب این رستوران و انتشار تصویر مجوز خود در تهران گفت: پلمب کی ‌اف‌‌سی حلال ناشی از سوءتفاهم است و این رستوران هیچ ارتباطی با کی‌اف‌سی آمریکا ندارد و با برند «کی‌اف‌سی ایرانیان» به ثبت رسیده است. او ادامه داد: ما متعلق به برندی با عنوان کی‌اف‌سی حلال هستیم که مربوط به ترکیه می‌شود و متعلق به مسلمانان و بازار هدفش کشورهای اسلامی است و ایرانیان مسلمان و شیعه در آن سهامدار هستند.

مدیرعامل رستوران کی‌اف‌‌سی ادامه داد: این برند در حقیقت رقیب کی‌اف‌سی آمریکاست و کی‌اف‌سی آمریکا هم از این رستوران شاکی است و اتفاقا رسانه‌‌هایی مثل بی.بی.سی. برای مقابله با کی‌اف‌سی حلال برای کی‌اف‌سی آمریکا تبلیغ می‌کنند اما آنچه در رسانه‌های ایران مطرح شد، قلب واقعیت بود.پازوکی تصریح کرد: دفتر اصلی کی‌اف‌سی حلال در ترکیه است و ما به‌عنوان یک ایرانی که دوست نداشتیم با آمریکایی‌ها کار کنیم، با ترک‌ها همکاری کردیم. ما دنبال تبلیغ و ترویج سبک زندگی اسلامی هستیم و در شعبه خودمان حتی به اقدامات فرهنگی در زمینه مطالعه، بهینه‌سازی مصرف آب و فرهنگ ترافیک پرداختیم.شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: