کد خبر: ۸۳۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 27
معاون درمان وزیر بهداشت خبر داد
شفاآنلاین:سلامت>معاون درمان وزیر بهداشت از طراحی شبکه پایش تهدیدات زیستی در کشور خبر داد و گفت: 2 آزمایشگاه ایمنی زیستی بر اساس طراحی شبکه پایش تهدیدات راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین : محمد آقاخانی در گردهمایی پدافند غیر عامل در نظام سلامت، اظهار داشت: تجارت ثبت شده در جنگ‌های اعصار گذشته و حاضر نشان می‌دهد پدافند غیر عامل نقش مهمی در کاهش مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی دارد که در حال حاضر ما در حوادث طبیعی و غیرطبیعی شاهد تغییر الگوها و بکارگیری روش‌های پیشرفت هستیم.

وی افزود: بحران طبیعی و غیرطبیعی تفاوت اساسی داشته و از دلایل تفاوت بحران‌های جنگی با دیگر بحران‌ها، تحریم‌های همه جانبه، سلاح‌های پیشرفته، شکننده بودن هر نوع مقاوم‌سازی، لزوم انجام ایمن‌سازی، عدم وجود نیروهای کمکی و تجهیزات سایر کشورها است.

آقاجانی با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل کم‌هزینه‌ترین نوع دفاع است، ادامه داد: این پدافند هیچگاه ما را در فضای تهدید علیه سایر کشورها قرار نمی‌دهد و هزینه‌های سیاسی و اقتصادی نیز ایجاد نمی‌کند چرا که هزینه‌ها در مقابل دستاوردها معقول و منطقی است.

معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به اینکه پدافند غیرعامل در همه سطوح کشور باید‌ آموزش و توسعه یابد، گفت: در نظام سلامت عمومی موضوع پدافند غیرعامل نیز نقش مهمی را برعهده دارد. مدیریت نظام و به ویژه نظام سلامت باید بسیار هوشیار و آگاهانه جهت آمادگی و مقابله با تهدیدهای نوین باشند.

وی عنوان کرد: وزارت بهداشت به عنوان متولی اصلی سلامت کشور وظیفه تدوین سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها برای پیشگیری، آمادگی و پاسخ به مشکلات سلامت را دارد. بر همین اساس کمیته پدافند غیرعامل در وزارت بهداشت به صورت رسمی از سال 85 تشکیل شده است.

آقاخانی در رابطه با رسالت کمیته پدافند غیرعامل در وزارت بهداشت، اظهار کرد: این کمیته نقش هماهنگ کننده بخش سلامت در مواقع بروز تهدیدات و بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی با استفاده از ظرفیت‌های مختلف را دارد.

معاون درمان وزیر بهداشت، ادامه داد: گسترش فرهنگ پدافند در حوزه سلامت، تولید علم و بازمهندسی و نو مهندسی در حوزه سلامت از اهداف کمیته پدافند غیرعامل در حوزه سلامت است.

وی در رابطه با گزارش اقدامات اخیر وزارت بهداشت در حوزه پدافند غیرعامل، بیان داشت: تدوین برنامه آموزشی و برگزاری کارگاه‌های عمومی تخصصی در سطوح مختلف همچنین تهیه طرح مدیریت بحران امنیتی شهر تهران در حوزه سلامت از جمله اقداماتی است که توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود.

آقاخانی گفت: تعامل با انرژی اتمی ایران در مورد پاسخگویی برنامه‌ریزی شده در مشکلات هسته‌ای و طراحی شبکه پایش تهدیدات زیستی از جمله اقدامات وزارت بهداشت در حوزه پدافند غیر عامل بشمار می‌رود.

معاون درمان وزیر بهداشت در رابطه با طراحی شبکه پایش تهدیدات زیستی گفت: این مسئله امسال در دستور کار قرار گرفته و دو آزمایشگاه ایمنی زیستی در سیستان و بلوچستان و نزدیکی تهران راه‌اندازی می‌شود. همچنین قراردادها در حال تهیه و منابع لازم در این زمینه پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شیوع کرونا در عربستان نیاز به طراحی شبکه پایش تهدیدات زیستی احساس شد، افزود: وقتی با تهدید زیستی مواجه شویم وجود آزمایشگاه‌های زیستی در این زمینه بسیار به ما کمک می‌کند.

آقاخانی در ادامه از تهیه برنامه ملی پاسخ به حوادث زیستی خبر داد و اعلام کرد: لازم است کتاب و نشریه‌ها در زمینه پدافند غیرعامل در حوزه سلامت بیشتر تدوین شوند.

  1. معاون درمان وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت فعال‌تر شدن کمیته پدافند غیرعامل در دانشگاه‌های علوم پزشکی عنوان کرد: کسب آمادگی لازم جهت مقابله با تهدیدات، تسلیحات سلاح‌‌های شیمیایی و بیولوژی، سلاح هسته‌ای و مواد رادیولوژی از وظایف دانشگا‌ه‌های علوم پزشکی در پدافند غیرعامل است.

وی با توسعه هدفمند نظام سلامت، دستیابی به سطح مناسب و متناسب درمان‌های سرپایی و بستری بیماری‌های ناشی از تهدیدات از دیگر وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی در پدافند غیرعامل است.

آقاخانی در پایان خاطر نشان کرد: توسعه آموزش و پژوهش همچنین تربیت نیروی انسانی در حوزه پدافند غیرعامل از دیگر وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی بوده و باید هر دانشگاه سندی را برای این پدافند تدوین کند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: