کد خبر: ۸۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۴ - 2015October 24
شفا آنلاین>اجتماعی> رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه عمر مفید 3 هزار دستگاه اتوبوس فعال در پایتخت به پایان رسیده، گفت: این اتوبوس های کاملاً فرسوده که حدود 50 درصد از مجموع ناوگان اتوبوسرانی تهران را تشکیل می دهند، به سن بازنشستگی رسیده اند و وقت آن فرا رسیده که جای خود را به اتوبوس های نو بدهند.

به گزارش شفا آنلاین،محمد حقّانی با اعلام این که ناوگان اتوبوسرانی تهران با مسائل و مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند، گفت: بودجه شرکت واحد اتوبوسرانی به دو بخش تقسیم می شود که یکی، شامل هزینه های جاری همچون حقوق و دستمزد رانندگان و سایر کارکنان است و دیگری، شامل هزینه های سرمایه ای همچون خریداری اتوبوس های نو و تجهیز امکانات و توسعه تجهیزات ناوگان اتوبوسرانی است.

وی افزود: در چند سال اخیر، اقدامات اساسی در ناوگان اتوبوسرانی در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری، از احداث و راه اندازی خطوط بی آر تی گرفته تا برون سپاری امور و واگذاری بسیاری از خطوط به بخش خصوصی، انجام شده است.

حقانی با تأکید بر این که این اقدامات در شرایط رکود اقتصادی انجام شده و از این نظر اهمیت آنها دو چندان است، اعلام کرد: تزریق اتوبوس های جدید به ناوگان اتوبوسرانی به جای اتوبوس های از رده خارج و بازسازی اتوبوس های فرسوده و به کارگیری مجدد آنها در چنین شرایطی، از جمله اقدامات مفیدی بوده که در این چند سال انجام شده است.

وی با بیان این که تا وسایل نقلیه همگانی افزایش و زیرساخت های حمل و نقلی توسعه پیدا نکند، مردم به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب و تشویق نمی شوند، تصریح کرد: برای اینکه مردم به جای استفاده از وسیله نقلیه شخصی خود از وسایل نقلیه همگانی استفاده کنند، باید حمل و نقل عمومی از جذابیت و مطلوبیت بیشتری برخوردار شود.

حقانی با تأکید بر این که به این منظور باید نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی از جمله ناوگان اتوبوسرانی در کلان شهرها به ویژه تهران اقدام شود، اضافه کرد: نه تهران و نه سایر شهرهای بزرگ، بدون کمک دولت قادر به توسعه حمل و نقل عمومی نخواهند بود به نحوی که مردم ترجیح دهند به جای وسیله نقلیه شخصی خود از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

مردم تهران چوب اختلافات دولت سابق با مدیریت شهری را خوردند
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که بر اساس اعلام اوپک، طی هشت سال مسئولیت دولت های نهم و دهم، کشورمان از طریق صادرات نفت بیش از 578 میلیارد دلار درآمد داشته، اظهار کرد: اگر یک درصد از این درآمد خرج توسعه حمل و نقل عمومی تهران شده بود، وضعیت پایتخت از نظر حمل و نقلی به کلی دگرگون می شد.

حقّانی با بیان این که با توجه به افزایش قیمت نفت در هر شبکه به 110 دلار در سال 90، درآمدهای نفتی دولت های نهم و دهم، 2.5 برابر دوره قبل بود و این افزایش فوق العاده، می توانست به یک فرصت تاریخی تبدیل شود، تصریح کرد: متأسفانه شاهد یک فرصت سوزی تاریخی بودیم و نه تنها از محل دلارهای نفتی هیچ کمکی به توسعه حمل و نقل عمومی نشد، بلکه حقوق قانونی مردم تهران نیز از این محل پرداخت نشد.

وی با تأکید بر این که مردم تهران در واقع چوب اختلافات دولت قبل با مدیریت شهری را خوردند، اضافه کرد: این در حالی است که دولت به موجب قانون موظف بود تا به توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند و یارانه های لازم را به این منظور پرداخت کند که البته به وظایف خود عمل نکرد.

اولویت اول شهر تهران بهبود محیط زیست از طریق توسعه حمل و نقل عمومی است
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه شرکت واحد اتوبوسرانی به دلیل کمبود اتوبوس، در این شرایط چاره ای جز استفاده از اتوبوس های فرسوده ندارد، اظهار کرد: اتوبوس فرسوده، چابکی و کارآیی لازم در جابه جایی مسافر را ندارد، ضمن این که به دلیل افزایش میزان سوخت مصرفی، تأثیر بیشتری در تشدید آلودگی هوا بر جای می گذارد.

حقّانی با بیان این که بخش اعظم آلودگی هوای تهران به ناوگان وسایل نقلیه این کلانشهر اعم از خودروها و موتورسیکلت ها باز می گردد، تصریح کرد: البته سهم اتوبوس ها و تاکسی های آلاینده و فرسوده را نیز در این میان، نباید از نظر دور داشت و هر قدر وسایل نقلیه عمومی فرسوده تر باشند، میزان آلودگی که تولید می کنند بیشتر است.

بنا براعلام روابط عمومی معاونت حمل ونقل، وی در پایان با تأکید به در پیش بودن ماه های سرد سال که پدیده اینورژن یا وارونگی دما، آلودگی هوای تهران را تشدید می کند، خاطرنشان کرد: اولویت اول شهر تهران، افزایش کیفیت محیط زیست از طریق کاهش آلودگی هواست و به این منظور، توسعه حمل و نقل عمومی و نوسازی وسایل نقلیه همگانی که به صورت مستقیم با وضعیت محیط زیست شهری و سلامت شهروندان سر و کار دارد، نزد مدیریت شهری از بالاترین اهمیت و بیشترین ضرورت برخوردار است.میزان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: