کد خبر: ۸۲۲۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 20
شفاآنلاین:اجتماعی>پائولو برگینی دونده مشهور ماراتن در بیابان‌ها و کویرهای جهان این بار تصمیم دارد تا نخستین ماراتن سخت کویری جهان را در کویر لوت ایران برگزار کند.
 او اهل کشور ایتالیا است و تاکنون کویرهای نقاط مختلف جهان از مصر تا مراکش و صحراهای آمریکا و آفریقا را زیر پا گذاشته و قهرمان ماراتن های کویری جهان لقب گرفته است.

به گزارش شفاآنلاین:پائولو برگینی دونده مشهور ماراتن در بیابان‌ها و کویرهای جهان این بار تصمیم دارد تا نخستین ماراتن سخت کویری جهان را در کویر لوت ایران برگزار کند. او اهل کشور ایتالیا است و تاکنون کویرهای نقاط مختلف جهان از مصر تا مراکش و صحراهای آمریکا و آفریقا را زیر پا گذاشته و قهرمان ماراتن های کویری جهان لقب گرفته است. او برنامه ریزی برای برگزاری اولترا ماراتن کویری ایران را انجام داده و تا یکماه آینده بار دیگر به ایران سفر می کند تا مقدمات برپایی نخستین ماراتن سخت کویری در ایران را تهیه کند. سخت‌ترین ماراتن کویری جهان مشهور به اولترا ماراتن به ماراتن جاه ابریشم ایرانی شناخته شده است. برگینی در گفت وگویی اختصاصی با خبرگزاری میراث فرهنگی جزییاتی از ماراتن کویری سخت ایران را اعلام کرده است. او هم اکنون در ایتالیا فراخوان حضور دوندگان ماراتن های جهان را در ایران منتشر کرده و آموزش ها برای دویدن در کویر لوت ایران را آغاز کرده است.
 
آقای برگینی اولترا ماراتن کویری ایران قرار است در چه مسافتی برگزار شود؟
اولترا ماراتن کویری ایران که به اولترا ماراتن جاده ابریشم ایرانی معروف است در یک مسیر 250 کیلومتری برگزار می شود. این ماراتن از یک کاروانسرای تاریخی در کرمان شروع می‌شود و پس از طی مسافت کویر لوت ایران در خود شهر کرمان به پایان می‌رسد.
 
آیا امکان حضور دوندگان ایرانی نیز در ماراتن سخت کویری ایران وجود دارد؟
بله علاوه بر این که علاقمندان ایرانی دارای آمادگی برای دویدن در این ماراتن سخت کویری قادر به رقابت در اولترا ماراتن جاده ابریشم ایرانی با رقبای خارجی هستند سهل ترین مسیر برگزاری ماراتن کویری ایران که در 20 کیلومتری آخر این مسیر و در خود شهر کرمان است برای حضور علاقمندان ایرانی و خانواده‌ها آزاد اعلام شده و علاقمندان ایرانی می توانند با ثبت نام برای حضور در 20 کیلومتر نهایی این ماراتن در کنار دوندگان مطرح ماراتن های کویری جهان بدوند.
 
می توانید کمی درباره اولترا ماراتن کویری توضیح بدهید؟
نزدیک به 4 دهه پیش دویدن در مناطق کویری جهان به رسمیت شناخته شد. اولترا ماراتن کویری در جهان به عنوان یکی از شاخه های گردشگری ورزشی همواره برگزار می‌شود و قدمت برگزاری این رویداد ورزشی در برخی کشورهای جهان همچون مراکش به 30 سال نیز رسیده است. دویدن در مناطق کویری جهان و سختی‌هایی که این شیوه از دویدن نسبت به ماراتن های معمولی دارد این شاخه از توریسم ورزشی را به اولترا ماراتن جهانی تبدیل کرده است. یعنی چیزی فراتر از یک ماراتن معمولی که در برخی شهرها و کشورهای جهان برگزار می شود.
 
آیا ایران ظرفیت برگزاری اولترا ماراتن کویری جهان را دارد؟
البته که دارد برای همین هم تصمیم گرفته شده که ماراتن کویری ایران تبدیل به یکی از مهمترین ماراتن‌های سخت جهان شود.
 
چه تعداد دونده برای شرکت در اولترا ماراتن جاده ابریشم ایرانی به کویر لوت ایران سفر می‌کنند؟
نزدیک به 6 ماه مانده به برگزاری این رویداد بیش از 150 دونده حرفه‌ای از 50 کشور جهان خود را آمادگی خود را برای حضور در رویداد کویری ایران و دویدن در اولترا ماراتن جاده ابریشم ایرانی اعلام کرده‌اند. هم اکنون نیز دوندگانی از کانادا، آمریکا، آفریقای جنوبی، استرالیا، چین، ژاپن، ایتالیا، فرانسه، انگلستان و برخی دیگر از کشورهای اروپایی برای دویدن در کویر لوت ایران و بیابان های شهداد ثبت نام کرده اند.
 
اولترا ماراتن کویرهای ایران چند روز طول می کشد و شرایط حضور در این رویداد چیست؟
اولترا ماراتن کویری جاده ابریشم ایرانی قرار است به مدت شش روز در کویر لوت ایران و با عبور از کلوت های شهداد برگزار شود. در این مدت دوندگان جهان در مسیر جاده ابریشم ایرانی تنها می‌توانند از آب و مواد غذایی که از همان ابتدای دویدن همراه خود برداشته اند استفاده کنند. ضمن آن که اولترا ماراتن کویری ایران یکی از سخت‌ترین ماراتن‌های جهان و البته از زیباترین آن‌ها به دلیل برخورداری کویر لوت از چشم ‌اندازهای بکر و جاذبه های طبیعی است.
 
علاقمندان ایرانی ثبت‌نام در ماراتن کویری جاده ابریشم ایرانی چطور می توانند برای حضور در این رویداد گردشگری ثبت نام کنند؟
ماه آینده به ایران سفر می کنم و با اقامت یک هفته‌ای در کویر لوت اقدام به نقطه گذاری مسیر برگزاری اولترا ماراتن کویری جاده ابریشم ایرانی خواهم کرد. اما امکان دسترسی در این یک هفته وجود ندارد چون باید بلافاصله پس از رسیدن به ایران به کویر لوت سفر کنم اما از ماه نوامبر با علاقمندان به شرکت در ماراتن کویری ایران در ارتباط خواهم بود و حتی به صورت اینترنتی نیز آموزش رایگان آن ها برای دویدن همپای شرکت کنندگان خارجی این ماراتن را آغاز می‌کنم. ایرانی های علاقمند برای حضور در این اولترا ماراتن کویری که در دشت لوت برگزار می شود می توانند با مراجعه به آدرس اینترنتی www.paolobarghini.com از آخرین اخبار و فراخوان ماراتن جهانی ایران نیز مطلع شوند و در صورت تمایل به حضور در این ماراتن از آموزش های رایگان در سایت شخصی خودم و ارتباط با من برخوردار شوند.
 
چه تعداد از بیایان‌های جهان را زیرپا گذاشته اید؟
در صحرای گبی در مراکش، بیابان‌های مصر، کویر اردن، و بیابان‌های آمریکای شمالی و کویرهای آمریکای جنوبی دویده ام و به دلیل علاقه ای که به ماراتن‌های کویری و دویدن در صحراهای جهان داشتم از سال 2005 تاکنون دویدن در بیابان‌های جهان زندگی من شده است.
 
چه شد که تصمیم به برگزاری اولترا ماراتن بین المللی کویری در ایران گرفتید؟
سفیر ایتالیا در ایران پیشنهاد برگزاری یک ماراتن کویری در کویر لوت ایران را به من داده بود. اما من پیش از سفر به ایران به دلیل آن که شناختی از این کشور نداشتم تردیدهای زیادی برای برپایی اولترا ماراتن کویری جاده ابریشم ایرانی داشتم. البته از همان دقیقه اول که به ایران رسیدم و در کویرهای کرمان شروع به دویدن کردم، متوجه تفاوت بسیار زیاد کویرهای ایران با نقاط کویری سایر کشورهای جهان شدم. کویر لوت مثل یک کارت پستال با دیگر کویرهای جهان متفاوت بود و همانجا تصمیم به برگزاری اولترا ماراتن جهانی لوت را گرفتم. با توجه به این که برخی نقاط لوت نیز گرمترین نقطه بر روی کره زمین اعلام شده است تصمیم گرفتم از دونده‌های کویری جهان را برای دویدن در بیابان زیبای لوت دعوت کنم.
 
در برگزاری اولترا ماراتن کویری ایران تا چه اندازه به حفظ محیط زیست در کویر لوت ایران اندیشیده اید؟
به دلیل اهمیت و احترامی که مناطق کویری جهان برای برای دوندگان کویری دارند برنامه ریزی های به گونه ای انجام می شود که پس از خروج دوندگان از کویر گویی هیچ دونده‌ای از آن منطقه عبور نکرده است و تنها چیزی که از شرکت کنندگان در کویر لوت باقی می ماند تنها یک ردپا از آن ها است و جای هیچ نگرانی برای حفاظت از کویر لوت در ایران وجود ندارد.میراث فرهنگی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: