کد خبر: ۸۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۵۰ - ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 21
شفاآنلاین:اجتماعی>سلامت>سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از بررسی سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر در این کمیسیون خبر دادو گفت: روند رو به رشد بیماری های غیرواگیر به عنوان چالش مهم کشور مطرح است و ما این موضوع را در دستور کار قرار دادیم.

به گزارش شفاآنلاین:محمدحسین قربانی گفت: با زیرساخت های لازم برای اجرای این برنامه های این سند در کشور مهیا نشده است و باید برای ایجاد آن کارگروهی فرابخشی نسبت به بسترسازی و اجرای این سند اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان با بیان اینکه تحقق اهداف سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر نیازمند تعامل دستگاه های اجرایی است، گفت: مرگ،وزارتخانه های بهداشت آموزش وپرورش، ورزش و جوانان، صنعت، معدن و تجارت و کشاورزی باید امکان اصلاح الگوهای رفتاری و تغذیه ای فراهم می شود.

وی افزود: اجرایی شدن سند ملی پیشگیری از بیماری های غیرواگیر می تواند تا حدود زیادی بر کاهش مرگ های خاموش ناشی از بیماری های غیرواگیر و کیفیت بخشی به زندگی مردم موثر باشد. در سال های اخیر آمار مرگ های ناشی از بیماری های قلبی و عروقی و سرطان در کشور روند افزایشی دارد که با اصلاح سبک زندگی می توان این آمار را تغییر داد و در کاهش مرگ های ناشی از این بیماری ها موثر است.

این نماینده مجلس ادامه داد: وزارت بهداشت اقداماتی را برای کاهش آمار مرگ های ناشی از این بیماری ها انجام داده است اما این اقدامات باید با کمک و تعامل دستگاه های دولتی باشد.

وی تصریح کرد: نظارت بر روند واردات و رعایت استانداردها در محصولاتی چون قند، شکر، روغن از مهمترین مواردی است که سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و سازمان استاندارد باید به آن توجه کنند. البته استاندارد بودن برخی محصولات مانند آب های معدنی و آبلیموهای صنعتی در دست بررسی است و زوایای مختلف آن در کمیسیون بهداشت مورد بررسی کارشناسی قرار گرفته است.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه 85 درصد مرگ های ایرانیان به دلیل ابتلاء به بیماری های غیرواگیر است، گفت: در صورت اجرای صحیح این سند 10 سال آینده میزان این مرگ ها 25 درصد کاهش می یابد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: