کد خبر: ۸۱۴۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۲ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 14
شفاآنلاین:سلامت>معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: مصرف آسپرین با توجه به تحقیقات انجام شده، در کاهش ابتلا به سرطان موثر بوده و تا ۳۷ درصد وضعیت مبتلایان را بهبود می‌بخشد.

به گزارش شفاآنلاین : رضا ملک‌زاده در دومین کنگره بین‌المللی سرطان دستگاه گوارش اظهارداشت: سرطان یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر و ناتوانی در سطح جهان و به ویژه در کشورهای در حال توسعه به شمار می‌رود و معمولاً افراد 75 سال از هر 3 نفر آن‌ها یک نفر ممکن است مبتلا به سرطان شود.

وی افزود: هر سال حدود 8 میلیون سرطان جدید در دنیا اضافه می‌شود که 5.3 میلیون نفر به دلیل سرطان در سال فوت می‌کنند. این در حالی بوده که 65 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه‌اند و در این میان یک چهارم در چین زندگی می‌کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان اینکه بار اصلی سرطان در آسیا و جنوب شرق آسیا است، عنوان کرد: 25 درصد کل سرطان‌های دنیا در چین بوده و مرگ ناشی از این بیماری نیز در این کشور بیشتر است.

ملک‌زاده ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تا سال 2025 سرطان افزایش یابد و 20 میلیون نفر در سال مبتلا به سرطان شوند همچنین 11 میلیون نفر از سرطان فوت می‌کنند که در کشورهای در حال توسعه بر این اساس از 59 درصد به 70 درصد می‌رسد.

وی افزود: در 140 کشور جهان سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در میان زنان بوده و در مردها نیز سرطان ریه و پروستات جزء شایع‌ترین این بیماری به شمار می‌رود.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به اینکه ایران جزء معدودترین کشورهاست که سرطان معده هنوز در آن شایع است، بیان کرد: طی 20 سال گذشته طبق مطالعات انجام شده مرگ ناشی از سرطان 20 درصد کاهش یافته است که این مسئله موید افزایش مراقبت‌های بهداشتی و درمان سرطان در کشور است.

ملک‌زاده علت اصلی سرطان را براساس تحقیقات انجام شده عوامل محیطی برشمرد و اظهار کرد: هرچند که عوامل ژنتیکی در بروز سرطان نقش دارند ولی به اندازه عوامل محیطی تعیین کننده نیستند، عمده دانشمندان سرطان نیز با این مسئله موافق‌اند.

وی با ذکر مثالی گفت: ژاپنی‌ها زمانی که به هاوایی مهاجرت کردند سرطان معده در آنها کاهش و سرطان کلون افزایش یافت. پس بر این اساس فقط تغییر محیط می‌تواند سرطان را به این روش تغییر دهد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت عنوان کرد: در سال 1930 سرطان معده در آمریکا مشابه ایران کنونی بود و آنها بدون اینکه کاری انجام دهند سرطان معده در کشورشان کاهش یافت. براساس بررسی‌های انجام شده، مهمترین عامل کاهش سرطان معده در این کشور، استفاده از یخچال، بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و بهداشت گزارش شد.

ملک‌زاده ادامه داد: سرطان ریه در همان زمان به دلیل مصرف سیگار، دخانیات و آلودگی هوا در آمریکا با رشد همراه شد پس همه این عوامل نشان می‌دهد سرطان قابل پیشگیری است و 50 درصد سرطان‌ها را می‌توان پیش‌بینی و پیش‌گیری کرد.

وی مهمترین عوامل خطر در سرطان را اعلام کرد و گفت:  براساس تحقیقات انجام شده، در صورتیکه که استعمال سیگار و قلیان را حذف کنیم، 25 درصد سرطان‌ها کاهش می‌یابد.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت افزود: عفونت‌ها، رژیم غذایی نامناسب، عدم فعالیت بدنی، چاقی از جمله عوامل محیطی است که در بروز سرطان موثر بوده و همه این مسائل قابل کنترل و تغییر است.

ملک‌زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر با اپیدمی چاقی روبرو هستیم، اضافه کرد: شانس ابتلا به سرطان به ویژه سرطان کلون، مری و رحم با بروز چاقی افزایش می‌یابد بنابراین باید به دو عامل اصلی چاقی و استعمال دخانیات در جهت کاهش بروز سرطان توجه داشت.

وی بیان داشت: برای سرطان‌هایی که درمان ندارند باید ریسک فاکتورها را شناسایی و آنها را بررسی کنیم، این مسئله نیاز به سرمایه‌گذاری دارد که دولت و سازمانهای مردم‌نهاد باید همکاری کنند. همچنین لازم است همه کشورها در کشف این ریز فاکتورها اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به تحقیقات انجام شده در شمال ایران در بازه زمانی 15 ساله گفت: براساس این تحقیق، تاثیر مصرف تریاک در بروز سرطان مورد بررسی قرار گرفت و نتایج اثبات کرد که مصرف تریاک سرطان‌ها را به ویژه سرطان دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد.

وی با بیان اینکه لازم است تحقیقات بیشتری در زمینه شناسایی سرطان انجام شود، گفت: مطالعات متعددی در 12 نقطه کشور در حال انجام است تا مسائل مربوط به سرطان را در کشور شناسایی کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مهم، پیشگیری ارزان، در دسترس و قابل استفاده از سرطان است که این مسئله مورد توجه ما قرار دارد.

ملک‌زاده به تاثیر مصرف آسپرین در کاهش سرطان اشاره کرد و افزود: براساس تحقیقاتی که در برخی کشورها همچون هلند انجام گرفت، اثبات شد آسپرین در کاهش ابتلا به سرطان دستگاه‌های گوارش بسیار موثر است و می‌تواند تا 37 درصد وضعیت بیماران مبتلا به سرطان را نیز بهبود بخشد.

وی تصریح کرد: اگر بتوانیم واقعاً اثبات کنیم در ایران نیز مصرف آسپرین در کاهش ابتلا به سرطان موثر است این موضوع در کاهش آمار سرطان به کشور کمک می‌کند.

وی گفته وی، مصرف آسپرین از بروز سکته مغزی نیز جلوگیری می‌کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در پایان خاطرنشان کرد: کاهش مصرف نمک، عدم استعمال تنباکو و اجرای برنامه‌های کنترل چاقی در پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارش بسیار موثر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: