کد خبر: ۸۰۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - 2015October 09
شفا آنلاین>اجتماعی>دانشمندان با استفاده از عینک واقعیت مجازی بر روی موش موفق شدند تا برای نخستین بار عکس العمل های ذهنی این حیوان در هنگام دویدن را ثبت کنند.
به گزارش شفا آنلاین،عینک های واقعیت مجازی نه تنها به دانشمندان در راه درمان بیماری های انسانی بسیار کمک می کنند بلکه برای موارد مشابه در درمان موجوداتی که در رده حیوانات طبقه بندی می شوند نیز بسیار مفید هستند. در همین راستا نیز دانشمندان در تحقیقات ویژه ای برای موش ها لوله های مجازی طراحی کردند و با استفاده از عینک های واقعیت مجازی به موش ها نشان دادند که در حال دویدن در این لوله های پر پیچ و خم هستند. این امر در حالی اتفاق می افتاد که در واقعیت موش ها تنها بر روی یک توپ می دویدند.

این آزمایش به این جهت انجام شده است که زمانی که موش ها در حال دویدن هستند، جمع آوری اطلاعات ذهنی آنها برای دانشمندان دشوار است. در این پژوهش دانشمندان با استفاده از این وسیله موفق شدند سر موش ها را ثابت نگه دارند و به مطالعه چگونگی کارکرد ذهن موش ها در حین مسیر یابی بپردازند. علاوه بر این، در این پژوهش نیازی به آموزش موش ها برای برگزاری آزمایش های مورد نظر نیست.

البته بدیهی است که نمی توان این دیدگاه را دقیقا به جهان انسان ها تعمیم داد. علت این امر نیز به تفاوت ساختار حرکتی این دو موجود باز می گردد. موش ها برای راه رفتن به سبیل های خود وابسته اند هم چنین تغییر ژنتیکی موش برای تولید پروتئین های فلورسنت نیازمند تصویر برداری های عصبی دقیق است. به هر حال، ساخت این دسته از عینک های واقعیت مجازی می تواند در فرایند درمان بیماری هایی مانند اوتیسم و سایر اختلالاتی که بر روی یادگیری، تصمیم گیری و احساسات تاثیر می گذارند، بسیار موثر باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: